Die titel klinkt misschien hard, maar ik kom vaker bij bedrijven die beweren dat ze niets te vertellen hebben. "We willen een mooie, corporate blog, waarop we geregeld iets publiceren. Alleen hebben we niet bepaald veel te zeggen." Wablieft?

Doe mij één plezier, en doe de boeken dicht. Echt: val je medewerkers niet meer lastig met je bestaan. Althans, als je gelooft dat je niets noemenswaardig te melden hebt.

Content is je bedrijfscultuur

Hoe kan je nu vinden dat je niets te vertellen hebt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik ben dol op mijn job. Ik ben erdoor geobsedeerd. Ik vertel er voortdurend over, ik blog, schrijf en pen erop los. Dat speelt in mijn voordeel, want ik ben ook schrijver van beroep. Ik sta niet aan het hoofd van een of ander groot bedrijf - ik doe het in mijn eentje. Dus mijn bedrijfscultuur is mijn persoonlijkheid. Die dagelijkse dosis enthousiasme beschouw ik als mijn "personal brand".


content is culture: gepassioneerde medewerkers

Er zijn zoveel bedrijven gevuld met medewerkers die verliefd zijn op hun job. Mensen die er dagelijks graag voor opstaan, en die de beste willen zijn in wat ze doen. Je weet wel, die ene spraakwaterval die er uren over doorboomt - tenzij je hem de mond snoert.

Wel, dat zijn de mensen die je nodig hebt.
Dát is je bedrijfscultuur. En zo ook het soort content dat je moet brengen. Echt.

Je content is je bedrijfscultuur. En je bedrijfscultuur zorgt voor content. Goede cultuur = goede content. Je bent het niet met me eens? Ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen.

Ook jouw bedrijf stelt veel voor

Met content bied je jouw doelgroep de kans om met je enthousiasme kennis te maken. Hen met de nodige emotie laten proeven van je bedrijfscultuur. Mensen vinden dat leuk, en koesteren sneller sympathie voor jou. Omdat ze je ervaren als een echt, integer en toegankelijk persoon, die meent wat hij zegt of schrijft. Echtheid is essentieel.

En zo zou iedere medewerker van je bedrijf moeten zijn. Elk van hen moet gedreven en gepassioneerd zijn door zijn/haar expertise. Een bende gelukkige en geobsedeerde enthousiastelingen. En als dat niet het geval is, heb je al helemaal niets te vertellen.

Maar: dat betekent niet dat je een saai bedrijf hebt. Het is jouw bedrijfscultuur die tekortkomingen heeft. Want de vlam is uitgedoofd. Je werknemers komen netjes hun werk doen omdat ze hun lening moeten afbetalen. Niets meer, niets minder.

Wat staat jou te doen?

Loopt content in jouw onderneming een beetje stroef? Kijk eens naar je bedrijfscultuur. Zijn er voldoende gepassioneerde mensen? Enthousiast om dagelijks ervoor te gaan? Een goed begin.

Maar heerst er een angstcultuur in jouw bedrijf? En veel jaloezie? Vergeet het maar met je content.

Content is culture. Dus let op voor bedrijven die niets te vertellen hebben. En neem onmiddellijk ontslag als je in een van die ondernemingen werkt.