Donderdag, 5 mei. Hemelvaart, een traditionele verlofdag voor werkend Vlaanderen en Nederland. Maar niet voor Karel Van Biervliet, de drijvende kracht achter het nieuw e-commerce platform Storesquare.  Ik heb hem aan de lijn wanneer hij voor zijn zoontje zorgt. Heeft het project Storesquare wel kans op slagen?

Wat is Storesquare?

Belgen kopen almaar vaker online. Jammer genoeg gaan veel van die aankopen naar buitenlandse e-commercegiganten. Bovendien vinden ook nog steeds te weinig lokale handelaars de weg naar de e-commerce. Twee verhalen die we al lang kennen en waar veel over geschreven wordt. Enkele maanden geleden kwam het platform Storesquare ten tonele, waar handelaars hun producten kunnen uploaden en verkopen. Storesquare regelt alles, van marketing en verzending tot transacties verwerken en zelfs productfoto’s. In ruil betaal je een vaste kost en een commissie per verkoop van 5-9%. Een echte marktplaats dus.

Voor wie?

Storesquare is enkel gericht op de kleinere handelaars, de kmo's. De krachten bundelen als reactie op de grote spelers, dat is het uitgangspunt. De marktplaats is er niet enkel voor handelaars die nog niet online zijn, maar ook voor zij die al een webshop hebben. Via een API kan je deze koppelen en zo dus je producten ook daar gaan aanbieden.

Lokaal als troef

Een marktplaats, da’s niet nieuw. Ook spelers zoals Amazon en bol.com bieden handelaars de mogelijkheid hun producten aan te bieden. Storesquare wil echter inzetten op de lokale handelaars. De vraag die ik me daarbij stel: zijn consumenten die online winkelen wel op zoek naar handelaars in de buurt? Is dat niet net het voordeel aan e-commerce, namelijk dat de ligging van een winkel nauwelijks nog een rol speelt?

Naar verluidt speelt de ligging een minder belangrijke rol. Toch heeft een klant meer vertrouwen in eerder een winkel van zijn eigen drop of ergens in de buurt, dan in een webshop uit Duitsland. De kans dat deze klant dan ook daar bestelt, neemt toe. Maar Karel haalt nog een ander sterk argument boven: regelmatig brengt de handelaar zelf het pakje naar de klant in de buurt. Same day delivery! Wat uiteraard ook zal voorkomen dat mensen gewoon fysieke winkels bezoeken. Als je weet dat 85% van de aankopen nog in fysieke winkels gebeurt, zal dus lang niet iedereen online gaan kopen. Het spreekt voor zich dat een winkelier hier dus baat bij zal hebben.

Maar wat betekent dat voor Storesquares verdienmodel? Als ze haar inkomsten moeten halen uit commissies, is er een probleem. Want het bedrijf verdient niets aan offline verkopen.

Marketing? Online & offline

Een marktplaats wordt geen succes als er geen bezoekers zijn. Er zijn veel bezoekers nodig - heel veel - om iets te kunnen betekenen voor de aangesloten handelaars. Hoe zorgt Storesquare daar dan voor? Opvallend is de mix van online en offline. Hoewel haar zwaartepunt op online marketing ligt (lees: SEA, sociale media, remarketing, google shopping), wordt toch zeker ook de kaart van offline getrokken.

Zo wordt er bij alle aangesloten handelaars reclame gevoerd met stickers, op hun website, flyers.. hun klanten gaan immers de webshop van de winkel bekijken en zo ook in contact komen met andere online shops.

Maar daar stopt het niet: ook een heuse print campagne is op de been en tegenwoordig hoor je zelfs radioreclames. Zo zie je maar: hier wordt geld tegenaan gegooid. Maar liefst 3000€/aangesloten winkel. De vraag is wel of dat vol te houden is. Met een commissiemodel van 5-9% moet je per webshop toch al aardig wat omzet gaan genereren. (lees: van 15.333 tot wel 27.600 euro omzet/winkel!)

Er zijn ook beperkingen

Als winkelier kan je een eigen webshop bouwen of je aansluiten bij Storesquare. Maar welke keuze moet je maken? Belangrijk is te weten dat het ene het andere niet uitsluit. De voordelen van Storesquare werden eerder al genoemd, maar er zijn ook nadelen.

Denk maar aan de gratis verzending en retour. Alle producten op Storesquare bieden gratis verzending aan, kosten die je als handelaar zelf ophoest. Als je een product verkoopt van €10, dan zal je winst ver te zoeken zijn. Bovendien bouw je ook online nauwelijks een merk uit. Geen eigen huisstijl, geen eigen manier van werken. Ja, je verliest je eigenheid een beetje. Ten slotte kies je ook zelf niet de marketingstrategie. Dat kan uiteraard ook een hoop lasten besparen.

Er is nog ruimte voor verbetering

De reclamecampagne mag dan wel volop aan de gang zijn, op de marktplaats zelf is nog hopen verbetering mogelijk. Zo wordt er nergens een woord gerept over de levertermijn, wat toch een conversiekiller is. Ook is er geen mogelijkheid om reviews achter te laten. Als Storesquares doel erin bestaat het conversiepercentage omhoog te tillen, dan moeten dit soort aanpassingen toch doorgevoerd worden. Daar wordt echter wel aan gewerkt, en ook van aan app is reeds sprake. Net zoals haar sociale media, waar is Instagram? Waar is Pinterest? Ook daar wordt aan gewerkt, wist Karel me te vertellen. Tot slot is er voor geïnteresseerde handelaars nauwelijks informatie te vinden. Jammer.

Conclusie

Om het financieel houdbaar te houden zal Storesquare moeten rekenen op veel verkoop van haar geregistreerde handelaars. Zeer veel. En dat vanwege de lage commissies en een te verwaarlozen vaste bijdrage. 

Uiteraard mag het werk van online verkoop niet onderschat worden, maar dat is toch al een stuk eenvoudiger dan zelf een webshop volledig te runnen. Enkel die gratis verzending, daar zou iets aan gedaan kunnen worden. Heb je al een webshop? Plaats je producten dan ook op Storesquare (enkel producten met voldoende absolute marge). Ben je nog niet online, overweeg je het wel maar heb je weinig kennis? Ook dan kan dit de opstap zijn. Je kan later nog steeds een eigen webshop (laten) bouwen.