Waarom dat ene bedrijf wel, en het jouwe niet? Misschien heb jij ook wel eens de concurrentie bestudeerd, en gedacht "wow, straf hoe ze dat aanpakken, hoe kan ik dat nu ook doen." Toegegeven: competitiedrang kan gezond zijn, tot het frustrerend wordt. Tijd om te stoppen met het breken van je brein. Hieronder ontdek je 5 inspirerende redenen waarom bepaalde bedrijven zo snel groeien.
Vaak heeft onbenut groeipotentieel te maken met een gebrek aan efficiëntie. Hoe efficiënter je te werk gaat, hoe makkelijker het is om opportuniteiten om te toveren naar sales. Dat betekent ook: hoe inefficiënter je werkt, hoe moeilijker het is om op te merken dat je iets verkeerd doet. Als je onderstaande zaken een pak efficiënter aanpakt, kan ook jóuw bedrijf die maximale groei behalen.
1. Ze gaan voor een duurzame samenstelling van het team
Je team is je belangrijkste asset. Al die start-ups of jonge bedrijven wéten het wel, maar de realiteit is een ander verhaal. Sommige ondernemingen zijn zo hard gefocust op hun baanbrekende ideeën. Als het maar origineel is, en potten breekt. Vergeet het maar: zonder een goed team - waarin de verschillende vaardigheden terug te vinden zijn - geraak je niet ver.
Volgens venture capitalist Frank Maene is die synergie tussen verschillende profielen een noodzaak. "Een marketinggoeroe heeft een product of service nodig om te verkopen," zei hij onlangs in een interview met Bloovi. "En een tech-nerd zonder enige kennis van sales zal niet ver geraken met zijn fantastisch product."
Dus: huur niet zomaar 1 of 2 freelancers in omdat je 'even versterking' nodig hebt om die groeiruimte op te vullen. Investeer zo vroeg mogelijk in een sterk team dat elkaar aanvult. Het zijn die mensen waarmee je nauw zult samenwerken, dus er moet wel een zekere fit zijn, toch? We leven in een kenniseconomie, dus hecht voldoende belang aan dat menselijk kapitaal in je bedrijf.
2. Ze werken agile en passen zich aan volgens de markt
Snelle groei is maar al te vaak het resultaat van flexibiliteit. Veel succesvolle start-ups van vandaag hebben het al lang begrepen: de kracht om snel bij te sturen of de gekozen richting aan te passen, is cruciaal. Dus boodschap van algemeen nut aan alle ondernemers: pas je aan volgens de veranderende marktbehoeften. Een agile benadering, zowel op vlak van je product als van je hele beleid, zal die snellere groei verzekeren.
Een bedrijf dat nog veel groeiruimte heeft, probeert idealiter verschillende strategieën en methodes uit. Hoe ga je anders weten wat er al dan niet werkt? Mislukt je ene business model? Geen probleem, gooi het dan eens over een andere boeg.
Ondernemer Michael Dell - topman van het gelijknamige computerbedrijf - zei dat hij de dingen continu wilde verbeteren - ook al was er met de toenmalige aanpak niet eens iets mis. Zijn advies luidt "Durf je operationele activiteiten eens opnieuw uit te vinden, en spring uit die massa."
3. Ze blijven gefocust op die customer experience
De manier waarop je klanten je business waarderen? It can make of break you. Doe het goed, en je wordt overspoeld met lof op social media. Verpest het ook maar één keer, en de hele wereld is ervan op de hoogte nog voordat jij je nog maar kunt verdedigen. Ja, snelle groei is onlosmakelijk verbonden met de customer experience. Dus zorg je maar beter dat die goed zit.
Hoe? Ga pro-actief op zoek naar methodes om de dingen nog beter te doen. En toon ook aan de markt dat je bezig bent met die verbeteringen. Blijf niet uren kauwen op dat ene product alvorens je het lanceer. Lanceer het, en verzamel de feedback van je klanten om tot een nóg beter resultaat te komen.
4. Ze zijn schaalbaar
Scalability: je wordt om de oren geslagen met dat buzz-word. Niet geheel onterecht, er zijn nog te veel ondernemingen met een gebrek aan schaalbare bedrijfsprocessen. Als bedrijf moet je kijken welke processen er onder druk komen te staan zodra je ook maar een beetje groeit. Dus anticipeer op die toekomstige veranderingen, en maak strategische keuzes zodat de potentiële bedrijfsgroei niet in het gedrang komt.
En vergeet niet: schaalbaarheid moet op elk bedrijfsniveau zichtbaar zijn, van sales tot IT en HR. Logisch ook, al die afdelingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of dat zou toch zo moeten zijn.
5. Ze denken groots én toekomstgericht
Klein beginnen, maar groot denken: dat zou de mentaliteit van je bedrijf moeten zijn. Die grootse denkpatronen kunnen resulteren in innovatie, internationalisering: zolang je maar plannen smeedt voor de toekomst! Neem geen genoegen met het status quo en bereid je vandaag nog voor op de grootse verwezenlijkingen van morgen.