Wij, ondernemers, beginnen maar al te vaak enthousiast aan hun online strategie. E-mailmarketing? Niet belangrijk, en het is toch te ingewikkeld. Urenlang op een e-mailbericht kauwen, terwijl het vaak niets oplevert. En daar loopt het mis. Want e-mailmarketing zorgt weldegelijk voor resultaat. Alleen maken we het gewoon veel moeilijker dan het is.
Maar waarom blijven we sukkelen met e-mailmarketing? En vooral: hoe zorgen we dat al die inspanningen wel iets opleveren?
E-mailmarketing en lead nurturing: de ultieme match
Natuurlijk kennen we het doel van e-mailmarketing: meer bezoekers op onze website! Of wacht, wilden we eigenlijk niet meer sales binnenhalen? Je begrijpt mijn punt: je moet je doel nauw omschrijven. En wat blijkt? Volgens een onderzoek van Ascend2 uit 2015, is en blijft e-mailmarketing het meest krachtige kanaal voor lead nurturing. De kunst bestaat erin om met je e-mailmarketing relaties op te bouwen en nadien ook te behouden.
Maar waarom lukt het ons niet?
"Aanbod! 20% korting!"
"Nieuw: tablet die 20x zo snel werkt als de vorige!"
"Wist je al dat wij de meest betrouwbare leverancier zijn?"
We overladen onze doelgroep met een pak commerciële boodschappen die - laten we eerlijk zijn - toch enkel irritatie opwekken. Consumenten zijn anno 2016 nog gevoeliger voor platte promotie. Erger nog, they don't care. Ze willen geen product, ze willen een ervaring. Dus is het een kwestie van hen nuttige info te bezorgen. Wees relevant en toon aan dat jij een oplossing te bieden hebt.
Handige hulpmiddelen voor relevante e-mailmarketing
- Nieuwsbrieven met uiterst relevante content
- Geautomatiseerde emails, aangepast volgens een bepaalde actie die de gebruiker onderneemt (bijvoorbeeld bij een download of een registratie)
- E-mailsegmentatie, waarbij je je mails afstemt op consumentengedrag (op basis van welke links iemand aanklikte, of hij al dan niet converteerde op je landing page)
Back to basics: alles begint bij je tekst
Hoe toon je aan jouw doelgroep dat jij een oplossing te bieden hebt? Via je tekst: de subject line, de inleiding, de hoeveelheid, de opbouw, ... Je kunt enkel relevantie creëren als je de juiste e-mail copy hebt. Dus vooraleer je investeert in complexe e-mailmarketing tools, loont het de moeite om eerst eens aan de inhoud van je e-mails te sleutelen.