Ook de start-ups waar iedereen de mond van vol heeft, zoals Uber, zijn ooit klein begonnen. Uit die tropenjaren vallen volgens de Amerikaanse site Vator wel wat lessen te leren voor alle ondernemers die er ook van dromen dat hun idee ooit de wereld verovert. 

Uber werd in januari 2009 opgericht als UberCab door Travis Kalanick en Garrett Camp, die trouwens na drie maanden het bedrijf alweer verliet. Kalanick werd op dat ogenblik chief incubator, met de bedoeling om het bedrijf tijdelijk te leiden en een prototype van het “product" klaar te stomen.  Hun mission statement was vrij eenvoudig. Het bedrijf wilde “vervoer van hoogstaande kwaliteit aanbieden in luxewagens met chauffeurs met een goede reputatie, die gemakkelijk te bestellen via SMS en iPhone.” UberCab ging bescheiden van start in San Fransisco en had het plan hun concept vanaf midden 2010 uit te rollen in andere steden.  

UberCab

Uber in de begindagen. Bron foto: Start2Profit

Aan de slag met drie wagens

De eerste kapitaalronde kon vijf maanden na de oprichting worden afgerond. Uber haalde op dat ogenblik 200.000 dollar op. Hoewel het de bedoeling was om pas later in San Fransisco te starten, probeerde het bedrijf tien maanden na de oprichting media-aandacht te krijgen met de eerste ritten in New York. UberCab had drie wagens die in “The Big Apple” in de wijken Soho, Chesea en Union Square rondreden – de chauffeurs waren de beide oprichters en een vriend van Garrett Camp -  om enkele mensen op te pikken die de app gebruikten.

Kruissnelheid

Elf maanden na de oprichting trad Ryan Graves aan als algemeen manager en vanaf dan ging het volgens Kalanick eigenlijk allemaal heel snel. “We werkten aan het product, het aantrekken van chauffeurs en ons pricingmodel, zodat we van de lancering in San Fransisco een groot succes konden maken." Die lancering kwam er eind mei 2010, twee weken nadat de App Store twee apps goedkeurde: één voor passagiers en één voor chauffeurs.

Travis Kalanick

Travis Kalanick. Bron foto: Le Web Conference

In de problemen

Nog drie maanden later volgde een tweede kapitaalronde waarin het bedrijf 1,25 miljoen dollar zaaigeld ophaalde. Net als de eerste keer gebeurde dat bij First Round Capital, dat ondertussen ook diverse individuele business angels had overtuigd.  Alles leek goed te gaan, tot één jaar en zeven maanden na de oprichting de eerste wettelijke problemen opdoken met de autoriteiten van Californië. UberCab zag zich verplicht zijn naam te veranderen in Uber.

Uber Manhattan

Bron foto: Opportunity Lives

Kalanick liet echter de hoop niet zakken. Integendeel, hij begon overal waar hij kans zag op te treden als spreker, om zijn lessen van de start-up-wereld te vertellen. Dat leidde tot bijzonder veel media-aandacht. Kalanick werd ook officieel CEO terwijl Graves tot Senior Vice President Operations benoemd werd. Twee jaar na de oprichting volgde een derde funding, dit keer voor liefst 11 miljoen dollar. Benchmark Capital leidde de investeringronde en Bill Gurley, partner bij Benchmark Capital, trad toe tot de raad van bestuur van Uber.

Vier belangrijke lessen

De belangrijkste lessen uit de eerste twee jaar van Uber zijn duidelijk:

  • Focus niet alleen op het ophalen van kapitaal, maar werk tegelijk aan het product
  •  Laat je niet afschrikken door tegenslagen maar probeer er uitdagingen van te maken
  • Zorg voor media-aandacht door een goed verhaal op te bouwen en te gaan vertellen
  • Onderhoud de contacten met mogelijke investeerders en betrek ze bij de Raad van Bestuur.

Wat vind jij de meest waardevolle raad van Uber?