Foto: Jan-Willem Callebaut
Belgische start-ups en ondernemers doen het heus zo slecht niet. Zolang we doorheen ons ondernemersavontuur en alle verwante uitdagingen onze passie en ambitie behouden, komt het helemaal goed. Of dat is toch de mening van CEO Jan-Willem Callebaut, die binnenkort met zijn bedrijf The Birdhouse het evenement ‘Ambition is the new sexy’ organiseert. Maar welke uitdagingen doorkruisen precies anno vandaag het pad van de Belgische ondernemer? Callebaut deelde zijn visie met Bloovi.
Investeerders op de juiste manier én het juiste moment benaderen
Vraag aan enkele start-ups wat volgens hen de grootste uitdaging is als piepjonge onderneming, en je krijgt naar alle waarschijnlijkheid te horen dat het vinden van investeerders de moeilijkste klus blijft. “Interessant dat je dat aanhaalt”, vindt Callebaut, “want op dat vlak heersen toch enkele misverstanden. Een belangrijke reden dat starters worstelen met dat hele investeerdersverhaal, is momentum. In vele gevallen neemt het zoeken naar investeerders zoveel tijd in beslag omdat het moment daar gewoon nog niet is. Je moet er als starter klaar voor zijn, begrijp je?”
"Je mag een investeerder niet het gevoel geven dat je zijn geld nodig hebt"
Callebaut gelooft ook dat de manier waarop een investeerder benaderd wordt, een netelige kwestie is. “Je mag als onderneming niet op zoek gaan naar funding omdat je denkt dat je niet meer verder kunt zonder”, licht hij toe. “Volgens mij moet je gewoon stevig in je schoenen staan en de investeerder laten geloven dat je niet wanhopig bent en zijn financiële bijdrage de laatste hoop is. Je overtuigt hem beter om mee te groeien met het succes van je bedrijf. Zoiets vereist natuurlijk enorm veel empathie. Pas op, ik ben geen expert in dat fundingverhaal, hoor (lacht). Al weet ik wel dat het dikwijls de mist in gaat door een gebrek aan inschattingsvermogen.
Groots denken
Foto: Jan-Willem Callebaut
Waarschijnlijk is dit een van de grootste clichés, maar tot op heden nog steeds de bikkelharde waarheid: we moeten grootser denken. “Belgische start-ups krijgen wel vaker die preek ja”, bevestigt Callebaut, “maar geen kat die hen kan vertellen wat daarmee bedoeld wordt. Laat staan de richtlijn hoe ze dat in de praktijk kunnen aanpakken. En dat terwijl je dat fenomeen dagelijks ziet terugkeren in de praktijk. Start-ups strikken een grotere organisatie als klant, maar zodra ze een offerte mogen maken, gaat het dikwijls de mist in. Het probleem? Ze beloven zodanig veel dat het geheel tamelijk vaag is én er kleeft bovendien een ongeloofwaardig lage prijs op. Geloof me: corporates hebben liever dat je op de proppen komt met een allesomvattende offerte van 250.000 euro dan een vaag voorstel met een prijskaartje van 25.000 euro.”
Zelfverbetering
Doorzettingsvermogen is een onmisbare pijler van ondernemerschap. Of hoe Filip Maertens het onlangs aan Bloovi vertelde: ‘Je moet een soort van strijdersmentaliteit creëren’. “Die mindset zal je inderdaad helpen om overeind te krabbelen als het misloopt”, bevestigt Callebaut. “Toch geloof ik niet dat elke ondernemer zich moet ontpoppen tot een ware strijder. Volgens mij draait het meer om zelfverbetering. Een tijd geleden las ik een statement van Jack Ma (oprichter van e-commercebedrijf Alibaba, n.v.d.r) ‘if you want to change the world, change yourself’. Ik heb de waarheid van die uitspraak al in veel situaties zien terugkomen. Dus indien je wil profiteren van gunstige omgevingsfactoren, probeer dan eerst te kijken naar welke intrinsieke verandering je kunt realiseren.”
“Ik vind dat de rol van zelfsturing wordt onderschat”
De CEO vertelt hoe hij daar zelf volop aan werkt met behulp van personal coaching. “Ik vind dat de rol van zelfsturing gewoon wordt onderschat. Door mentaal bewust om te gaan met bepaalde zaken zal je op lange termijn veel bereiken. Gaat een personal coach je absolute kern veranderen? Uiteraard niet. Wel zorgt het ervoor dat je met verschillende situaties beter kunt omgaan en met de nodige snelheid kunt aanpakken.”
Identiteit behouden
Voor jonge bedrijven telt niet alleen ‘wat je kunt’ maar ook ‘wie je kent’. Of hoe de The Birdhouse-oprichter het verwoordt: ‘je moet de juiste mensen kennen en je durven te laten begeleiden door doorgewinterde ondernemers. Ondernemers met meer ervaring op hun palmares die jou nu en dan een spiegel voorhouden’. “Pas op, ik vind wel dat je jouw identiteit moet behouden”, nuanceert hij. “Want in onze wereld wordt te pas en te onpas gesproken over de nood aan rolmodellen. Hoewel de aanwezigheid van toonaangevende ondernemers natuurlijk mooi meegenomen is, mogen we ons daar niet door laten leiden.
“Je mag jouw binnenkant nooit vergelijken met de buitenkant van een rolmodel”
Mensen kijken op naar ondernemers zoals Davy Kestens (oprichter van Sparkcentral, n.v.d.r.) en Pieterjan Bouten (Showpad-oprichter, n.v.d.r.) - terecht, want die hebben wel wat bereikt. Jammer genoeg schuilt daar het gevaar in dat men appels met peren vergelijkt. Je ziet publicaties van zo’n rolmodel de pers domineren, en bijna automatisch pas je de persoon zijn carrièrepad toe op jouw eigen situatie. Terwijl je naar alle waarschijnlijkheid de befaamde ondernemer niet persoonlijk kent en dus niet weet hoe hij zijn strepen heeft verdiend. En dat is een valkuil: je mag nooit de buitenkant van zo’n rolmodel vergelijken met je binnenkant en jouw werkwijze.”
Wat is jouw grootste ondernemersuitdaging? Vertel het hieronder in de comments!