Bron foto: Shutterstock
Dat de deeleconomie geen toekomstmuziek is, wordt steeds duidelijker. Een zoveelste, toch innovatief, voorbeeld daarvan is Look, de start-up achter de gelijknamige applicatie. “Noem het gerust de Uber van de livestream industrie”, vertelt medeoprichter Ludwig Dumont. Bloovi-redactrice Magali De Reu vroeg naar de missie en de toekomstplannen.
On-demand snackable live streaming
Als de kleuren niet anders waren, zouden we nog geloven dat het de Uber-applicatie was. Net als het bedrijf van CEO Travis Kalanick zet Look in op de on-demand economy, eenvoudigweg de deeleconomie, maar dan voor snackable livestreaming. Het idee kwam tot leven toen Donald Staar, de oprichter, in Londen was voor een straatmuziekfestival. “Hij vroeg aan de lokale bewoners wat er op die ene plek precies aan het gebeuren was”, legt Dumont uit.
“Toen is hij op het idee gekomen dat het fantastisch zou zijn om aan verschillende mensen te vragen wat er juist gaande is op verschillende locaties. En dat is helemaal wat Look doet: op basis van je voorkeuren kun je aan iemand aan de andere kant van de wereld vragen wat er gaande is Surfers willen bijvoorbeeld weten of de golven er deftig bij liggen, terwijl foodies geïnteresseerd zijn in de gezelligheid of drukte van een restaurant. De voorwaarde is wel dat de video’s snackable zijn, dus duren ze telkens maar twintig seconden.”
Live streaming toepassingen zijn natuurlijk lang niet nieuw: het potentieel werd jaren geleden al blootgelegd met streaming apps zoals Periscope, waarbij iedereen zijn eigen stream afspeelt en andere gebruikers lichtelijk voyeuristisch kunnen meekijken. “Dat is net het probleem met klassieke streaming apps”, gaat Dumont verder, “wij geloven dat niet een push-model, maar een locatiegebaseerd pull-model inhoudelijk een pak relevanter is. Ik geloof dan ook dat Look echt het verschil kan maken middels haar gebruikersgerichte en kennisgestuurde content. Als gebruiker kan je een verzoek sturen op een welbepaalde locatie overal in de wereld. Een streamer kan dan antwoorden met live footage. Eigenlijk kan je dus aan iedereen vragen om voor webcam te spelen. Alles wordt gecureerd voor én door de community. Zoals het hoort in deze on-demand economie.”
Twee ecosystemen: “we zijn meteen internationaal gegaan”
Het duo liet er duidelijk geen gras over groeien. Vrijwel meteen werd het idee verder uitgebouwd, en besloot Look om in de Verenigde Staten én in België fysiek aanwezig te zijn. Dumont neemt San Francisco voor zijn rekening, terwijl Staar in het Brusselse zit, net zoals de developers.
“Vanuit onze ervaring met tal van start-ups en scale-ups leek het het ons verstandig om meteen te profiteren van het beste van de twee ecosystemen”, legt Dumont uit. “Enkel dan zouden we met Look in een korte termijn internationale tractie kunnen verwerven. Die wereldwijde blootstelling faciliteerde ook in de groei van ons bedrijf, omdat je snel met tientallen, misschien wel honderden mensen in contact komt aan wie je advies kunt vragen. Snelheid is enorm belangrijk in onze space.
“In San Francisco gaat het meer om de know-who en de who knows you dan om de know-how”
Hier in San Francisco is het trouwens nog crucialer dan elders om snel je netwerk uit te bouwen. Het gaat meer om de know-who en de who knows you. Ik geloof dan ook dat je hier veel sneller bepaalde opportuniteiten kunt benutten.” Dumont maakt duidelijk geen praatjes: eerst werd Look geselecteerd voor een accelerator traject bij TradeCraft, en nu is de start-up opgenomen in een begeleidingstraject van WeWork voor veelbelovende starters. “Waar in België vooral een onderscheid heerst tussen incubatoren en acceleratoren, bestaan er hier tal van programma’s op maat van sectoren en de maturiteit van het bedrijf. Iedereen wil hier ook af van de begrippen accelerator en incubator. Het zijn een stuk containerbegrippen geworden die niet veel meer betekenen.”
Medeoprichter Ludwig Dumont
Een andere factor waar San Francisco volgens Dumont een streep voor heeft op België, is de marktpenetratie van livestreaming. “Het gaat hier wel snel, sneller, snelst, maar San Francisco heeft ook wel een paar nadelen hoor”, nuanceert hij. “Mensen lijken in het begin enorm enthousiast, maar in een tweede of derde fase ligt de interesse al een pak lager. En dat blijft wel een uitdaging vormen, als internationale start-up ben je nieuw en moet je jezelf bewijzen. We zitten hier in dé capital der start-ups hé, dus we moeten er telkens voor de volle honderdvijftig procent voor gaan. Sell the product everywhere we can.”
Focus op retentie, iets minder op acquisitie
De groeimentaliteit van de nagelnieuwe start-up heeft haar bedrijf geen windeieren gelegd. Het bedrijf bestaat nog geen volledig jaar, en heeft al 300.000 euro getankt in België (WING) en Thailand (VIRALETY). Opmerkelijk is wel dat er nog geen ingebakken businessmodel achter de applicatie zit. Dumont geeft aan dat Look’s focus momenteel dan ook integraal ligt op waardecreatie voor de gebruikerscommunity.
“Wat wij hebben gemerkt tijdens conversaties met early adopters in livestream, is dat ze een gebrek aan relevantie voelen”, stelt Dumont. “Het is echt geen vanzelfsprekendheid om content op te sporen die relevant is. Met Look willen we daarom de aanvrager die de livestream aanvraagt écht centraal stellen, waarvoor je natuurlijk wel voldoende gebruikers nodig hebt. Daarom leggen we ons momenteel honderd procent toe op het creëren van densiteit, en vinden we op dit moment retentie belangrijker dan acquisitie. We focussen op de metric die ervoor zorgt dat gebruikers bij Look blijven en de app regelmatig actief gebruiken. Het mag niet gewoon een app zijn die je bij verveling opent. En hoewel we inmiddels actief zijn in 88 landen en ons platform al dertigduizend streams heeft, moeten we waakzaam blijven dat er in bepaalde buurten steeds een x aantal gebruikers actief is.”
“Relevantie en context zijn de grootste voorwaarde. Ik wil geen bullshit gaan verkopen”
Toegegeven, het moet niet worden gezegd dat Look op een gegeven moment haar pijlen zal moeten richten op een verdienmodel, waar ook professionele partijen munt uit kunnen slaan. “Ja, locatiegebaseerd adverteren is iets wat in ons hoofd zit”, geeft Dumont terug. “We zitten hoe dan ook overwegend in de advertising en media space. En doordat we locatiegebaseerd werken, geloof ik dat we met Look erin zullen slagen om zeer snel de juiste context en relevantie te creëren. Dat is voor mij trouwens de grote voorwaarde: ik wil geen bullshit gaan verkopen.”
Veel succes met Look, Ludwig en Donald!