Ruim vier op de tien start-ups die accelerator Start it @kbc vandaag verwelkomt, heeft minstens één vrouwelijke founder. Een spectaculaire toename, want van de circa 500 start-ups die nu al in het programma zitten, heeft amper 7 procent een female founder. De campagne die Start it @kbc samen met Straffe Madammen opzette om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren, werpt duidelijk zijn vruchten af. “We zetten onze inspanning verder. Onze ultieme ambitie is een start-up community met evenveel vrouwelijke als mannelijke ondernemers”, benadrukt Katrien Dewijngaert, co-founder van Start it @kbc.
België hinkt hopeloos achterop als het op vrouwelijk ondernemerschap aankomt. Slechts één op de drie ondernemers in ons land is een vrouw, het trieste record van de laagste startersgraad in de hele Europese Unie. Dus sloeg Start it@kbc de handen in elkaar met Straffe Madammen en lanceerde in maart een campagne om meer vrouwen aan het ondernemen te krijgen in het start-uplandschap, waar vrouwen het minst vertegenwoordigd zijn. Met de acties, opgebouwd rond vrouwelijke rolmodellen en mentoren, wilden ze de stereotypen rond vrouwelijke ondernemers doorbreken en een broodnodige mentaliteitswijziging realiseren.
42 procent heeft minstens één vrouwelijke founder
De acties lonen. Van de nieuwste lichting 38 start-ups die in mei werden gekozen, hebben er 16, of 42 procent, minstens één vrouwelijke oprichter. Van de meer dan 500 start-ups die nu al deel uitmaken van de community van Start it @kbc heeft slechts 7 procent een female founder aan boord. Het aantal vrouwelijke ondernemers is dus met 35 procent gestegen.
Katrien Dewijngaert is alvast trots op deze eerste stap, maar blijft niet op haar lauweren rusten. “Deze boost is een mooie opsteker, maar onze ambities liggen nog hoger," geeft ze aan. In oktober 2017 staat onze volgende pitchwave op de agenda, en ons streefdoel is dan 50 procent vrouwelijke ondernemers en 50 procent mannelijke ondernemers. Daarom gaan we deze zomer samen met Straffe Madammen nog een tandje bijsteken om nóg meer vrouwen aan het ondernemen te krijgen. We zoeken bijvoorbeeld ook in Brussel en Wallonië partners om mee hun schouders te zetten onder het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap.
Belgische bescheidenheid overboord gooien
Bij de jongste pitchwave van Start it @kbc dienden 157 start-ups een dossier in. 72 start-ups mochten hun idee komen pitchen. Uiteindelijk mogen deze 38 nieuwe start-ups hun innovatieve ideeën onder de vleugels van Start it @kbc marktrijp maken:
Adshot, ArtAssistant, BeHired, BINGLI, Cloudbike, CovEvent, cPark, CrazyGames, CUBZZ, Drink it Fresh, Eight, Enfleur, Pure natural, EnsurTech, Eventalix, Impaqt, Fiscaal Optimaal, Fling Tent, Gradits, Happy Kiddo, I LOVE Network, JuNovation, Karma Karma, Meet Roger, Mic Mac Minuscule, more, NearByke, PARC (Parent Community), Pharmaco, React, Rebels Media, Restotool, RouVolvo, Sampa Tea Company, Talent Grid, The mocktailclub, Transformactive, Word of MICE, YUT (Young Urban Travelbag)
Lode Uytterschaut, founder Start it @kbc: “Bij elke pitchronde krijgen we niet alleen meer voorstellen binnen, ook de kwaliteit van de ingediende voorstellen wordt met elke ronde groter. Opvallend is dat de ondernemers bij hun pitch vaak nog te bescheiden zijn. Ze vergeten bijvoorbeeld dingen te vermelden die hun idee extra geloofwaardigheid geven: de mooie omzet die ze nu al draaien, dat ze een doctoraat op zak hebben en innoveren in een domein dat ze door en door kennen,… Het blijft bizar om vast te stellen hoeveel moeite Belgen hebben om over hun eigen mooie realisaties en prestaties te vertellen.”