Het team achter Nazka Mapps
Nazka Mapps is een opvallend bedrijf. Ze werken met geografische data en doen enkel maatschappelijk verantwoorde projecten. Daarnaast zijn ze bootstrapped. Met andere woorden: ze kozen er dus voor om geen kapitaal op te halen. “We zijn gestart om positieve impact te maken”, vertelt mede-oprichter Han Tambuyzer.
Nazka Mapps is een bedrijf dat digitale kaarten op maat maakt en speelt met allerhande ruimtelijke data. Onder hun klanten en partners rekenen ze de Wereldbank, maar ook de Stad Antwerpen en het Belgische humanitaire interventieteam B-LIFE. Nazka werd opgericht in 2012, en werkt aan een hele resem projecten, van een Google Streetview van het verleden tot het in kaart brengen van ebola-uitbraken.
"We werken rond vier hoofdthema's: klimaat, mobiliteit, gezondheid en vrije tijd", vat Han Tambuyzer het samen. "Kaarten op maat is onze core-technologie: interactieve kaartapplicaties die makkelijk data kunnen weergeven, maar waarop ook gegevens ingevoerd kunnen worden door niet-experten. Eigenlijk door iedereen dus. Daarnaast willen we een aantal producten zelf ontwikkelen en in de markt te zetten."
Zo deden ze al een project rond mobiliteit voor Stad Antwerpen. Die zagen enerzijds dat vacatures in de haven moeilijk ingevuld raakten, maar dat Antwerpen anderzijds veel werkzoekenden had. "Een belangrijke reden daarin is mobiliteit: werkzoekenden hebben vaak geen auto en de Schelde vormt een barrière”, stelt Tambuyzer. Een kaart bood een oplossing: “We combineerden de locatie van vacatures met welke mobiliteitsaccommodaties bedrijven hebben, zoals carpooling of fietsvergoeding, en welke infrastructuur er is in de haven. Je ziet dus waar de jobs zijn en hoe je daar raakt. Die kaart wordt nu gebruikt door bemiddelaars om mensen aan een job te helpen in de haven."
Enkel maatschappelijk relevante projecten
Wat Nazka zo interessant maakt, is dat ze ondernemen combineren met sociaal engagement. "Een belangrijke focus van onze producten is sociale en maatschappelijke relevantie. We doen enkel maatschappelijk relevante projecten”, stelt Tambuyzer.
Tijdens de ebola-uitbraak in West-Afrika enkele jaren geleden ondersteunden ze de interventie van het B-LIFE in Guinee. B-LIFE is een mobiel laboratorium dat ter plaatse werd ingezet om bloedstalen te analyseren, Nazka bood ondersteuning vanuit België door ruimtelijke analyses te doen op basis van satellietbeelden. Zo brachten ze de epidemie in kaart.
Die maatschappelijke verantwoordelijkheid toont zich ook in verantwoord werkgeverschap. Ze doen aan flexibel werken, hebben een kantoor in Mechelen én Leuven om mobiliteit te vergemakkelijken, en bedrijfswagens vinden ze verouderd. "We geven geen bedrijfswagens omdat we dat niet meer relevant vinden in deze tijden", zegt Tambuyzer.
We kiezen onze projecten in functie van de positieve impact die ze hebben op toekomstige generaties.
Maar net die maatschappelijke projecten zijn hun bestaansreden: "We kiezen onze projecten en producten in functie van de positieve impact die ze hebben op toekomstige generaties. Die maatschappelijke relevantie is echt een toetssteen. Als, bijvoorbeeld, een bank ons contacteert om een pure marketingtool te ontwikkelen, dan gaan we dat niet doen omdat we daar de maatschappelijke relevantie niet van inzien", stelt Tambuyzer. Maatschappelijke relevantie staat immers centraal bij de oprichters. "Dat is waar wij als zaakvoerders voldoening uit halen. Dat is de reden waarom we zijn gestart: om die positieve impact zo goed en zo veel mogelijk te genereren."
Bootstrapped
Nazka startte in het reguliere start-up milieu. Ze zaten bijvoorbeeld in Start it @KBC, de incubator van KBC. Ze kozen er echter voor om geen kapitaal op te halen, en groeiden bootstrap-gewijs.
"Wij zijn geen typische start-up. Wij hebben niet de bedoeling om ons bedrijfje meteen te laten schalen en overnemen. We willen vooral als drie oprichters zelf bepalen hoe het reilt en zeilt, en zelf ons tempo daarin zetten”, vertelt Tambuyzer. “Dat betekent dat we diversifiëren, een goede basis creëren en onze diensten afstemmen op de effectieve vraag."
Dat ze bootstrapped zijn, hangt samen met de aard van hun activiteiten. Ze ontwikkelen producten op maat van klanten waarvoor ze onmiddellijk betaald worden. Andere projecten financieren ze dan weer via eigen middelen, steun van partners en subsidies.
Tambuyzer: “We hebben het niet nodig gehad om investeerders te zoeken, omdat we steeds via bootstrapping projecten binnenhaalden en financierden. Niettemin groeien we wel. We zijn van drie naar acht personen gegaan op het laatste jaar tijd." Dat zorgt er ook voor dat de drie oprichters de controle behouden over hun bedrijf: "We vinden het fijn dat we zelf kunnen bepalen welke richting we uitgaan."
Luchtkwaliteit meten
Een van hun innovatieve projecten is Aircheckr: "Aircheckr is een dienst waarmee we luchtkwaliteitsdata op straatniveau realtime aanbieden. In Vlaanderen zijn er een aantal sensoren van de Vlaamse overheid die zulke data aanbieden, maar dat is weinig uitgebouwd. We slagen er zelf in om via modellering die data realtime tot op straatniveau te brengen, wat vrij uniek is”, legt Tambuyzer uit.
Dat heeft een resem toepassingen. Zo kan een sportapp op basis van die data voor jou de minst vervuilde route kiezen tijdens het lopen, of kan een ventilatiesysteem minder buitenlucht binnenpompen wanneer de luchtkwaliteit in de omgeving daalt. Dat werd al opgemerkt: "Aircheckr zit nu in een traject van ontwikkeling en demo dat mede wordt mogelijk gemaakt door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA", vertelt Tambuyzer.
Groeien als nieuwe uitdaging
Tambuyzer blikt positief terug op zijn ervaring als ondernemer. “We zijn gesprongen zonder echt voor te bereiden en het heeft toen tijd gekost om de eerste inkomsten te genereren. Dat is iets wat vaak onderschat wordt: hoe lang het duurt eer er budgetten vrijkomen nadat je contacten maakt. Het eerste jaar hebben we echt moeten doorwerken en wachten, totdat we onze eerste referenties hadden. Dat heeft ons vertraagd, maar eens je daar voorbij bent, is het echt heel leuk”, aldus Tambuyzer.
Ervoor zorgen dat we een tof bedrijf zijn om te werken, is een leuke uitdaging.
Dit jaar kwam Nazka in een stroomversnelling terecht. Zo namen ze vijf nieuwe werknemers aan. "De uitdaging is nu om het team samen te stellen. Daar zit onze kracht, want ons bedrijf bestaat hoofdzakelijk uit de mensen”, stelt Tambuyzer. “Ervoor zorgen dat we een tof bedrijf zijn, is een fijne uitdaging. We willen zorgen dat iedereen hier graag werkt en dat er ownership is zodat iedereen staat achter wat we doen. Dat is nu de nieuwe uitdaging.”
Nazka ging dus van een tekort aan opdrachten naar een goede werkplek willen zijn: “Ondernemen verloopt altijd in fasen. Het gaat steeds op en neer, er komen altijd nieuwe uitdagingen bij en elk deel heeft zijn moeilijke en makkelijke delen, maar ik denk dat niemand van de drie oprichters al spijt heeft gehad van de stap die we genomen hebben", besluit Tambuyzer.