De Limburgse scale-up Cubigo heeft bij een nieuwe investeringsronde 4 miljoen euro opgehaald. Een groot deel van dat bedrag komt van Vlaamse topondernemer en serie-investeerder Urbain Vandeurzen. Daarnaast stapt ook de Nederlandse mobiliteitsregisseur Transvision in. In 2015 werd de start-up nog uitgeroepen tot Google tot een van de meest veelbelovende start-ups wereldwijd.
Gebruiksvriendelijk online zorgplatform
Cubigo is een interactief online platform met eenvoudige toegang tot allerlei producten, diensten en toepassingen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. Denk hierbij aan het bestellen van maaltijden, ontvangen van medicatieherinneringen, maar ook een communicatieschrift om te delen met de mantelzorger. Cubigo vertrekt steeds vanuit de noden van de cliënt en werkt samen met grote zorgorganisaties en bedrijven om tot een perfect aanbod te komen voor de doelgroep. Het bedrijf heeft vestigingen in België, Nederland en de Verenigde Staten.
Begin 2016 startte KBC en Cubigo een samenwerking onder de naam Happy@Home waarbij huishoudhulp, klusjes- en andere comfortdiensten via het platform kunnen worden aangevraagd. In het najaar ging Cubigo een partnership aan met CM, het grootste ziekenfonds van België. “In Nederland spelen de gemeenten dan weer een belangrijke rol in de zorg. Onder andere de gemeente Ede biedt het Cubigo-platform aan haar inwoners met een zorgnood. Ook bleek Transvision met 400.000 klanten in vervoer dé perfecte strategische partner om in contact te komen met nieuwe gebruikers.”, verduidelijkt co-founder Dr. Peter Willems van Cubigo. In de USA werden enkele succesvolle projecten, onder andere met Brookdale (grootste senior care provider van de USA) opgezet en uitgerold.
Ambitie om uit te groeien tot wereldspeler
“Cubigo is een beloftevolle jonge IT-onderneming met een uitzonderlijk potentieel”, zegt investeerder Urbain Vandeurzen. “Geert Houben en Peter Willems combineren IT en zorg op een unieke manier. Ze krijgen niet voor niets aandacht van wereldspelers zoals Google en Apple. Dankzij Cubigo is een groeiende groep van actieve ouderen langer zelfredzaam. Sterker nog, ze genieten langer van een aangenaam en actief leven. Het Cubigo-team heeft al belangrijke klanten in België, Nederland en de USA. Wij zijn erg blij met dit partnership en stellen onze ervaring in internationaal ondernemen en groeimanagement graag ter beschikking van deze jonge wereldveroveraars.”
Ook CEO René van der Veer kijkt uit naar de samenwerking: “Tijdens onze marktbevraging bij klanten kwamen we erachter dat een digitaal platform als Cubigo noodzakelijk is om de klantenbinding én klantentevredenheid verder te verhogen. Een samenwerking zoals deze ligt dan ook voor de hand. Cubigo biedt een moderne, hoogwaardige ondersteuning voor zorgbehoevenden om de zelfredzaamheid te verhogen. Bovendien kan hun technologie meerdere doelgroepen bedienen. Hierdoor kan Cubigo uitgroeien tot een wereldwijde oplossing.”
Tijd om internationaal verder uit te rollen
Cubigo koos bij de oprichting bewust voor België en Nederland omwille van de perfecte R&D-omgeving en de intense samenwerking met zorg- en onderzoeksinstellingen. “Het is belangrijk om lokaal actief te zijn in een bepaalde niche, maar nu is het tijd om internationaal verder uit te rollen”, zegt CEO Geert Houben. “Voor die buitenlandse expansie hebben we onder andere Stijn Jans aangetrokken als VP Business Development & Product. Stijn heeft meer dan 25 jaar ervaring in binnen- en buitenland bij onder andere Philips en Sennheiser, en kent ook de zorgsector goed. Verder gaan we het komende 1,5 jaar op zoek naar zo’n 25 nieuwe medewerkers in België, Nederland en de USA.”
Cubigo timmert momenteel hard aan de weg in de USA, maar ziet kansen in de hele wereld. “We krijgen voortdurend vragen uit Canada, Zwitserland, Singapore, en andere landen. Potentieel genoeg dus. Onze nieuwe investeerders zullen in deze internationale groei ook een erg belangrijke rol spelen,” zegt Houben.