Ondernemers die zich aan een start-up wagen, zijn doorgaans niet aan hun proefstuk toe: ze hebben er al op los geëxperimenteerd én sloegen een aantal keer de bal mis. Al doende leert men, en het is dan ook enorm nuttig om die gemotiveerde pioniers te laten praten over hun recente groei-ervaringen en learnings. Op 13 juli organiseerde ik met The Growth Agency een Growth Stories meetup op Dok Noord, en het panel van dienst had heel wat te vertellen.
Aan het woord waren Lorenzo Bown (StoryMe), Jorn Vanysacker (Intuo), Michel De Wachter (Appiness), en Niels Vanden Buverie (Teamleader). Zij vertelden honderduit over hun ondernemersavonturen en -ervaringen. Ook aanwezig: een mooie mix van marketeers, founders, consultants, salesmedewerkers en andere growth marketing-aanhangers. Zij keerden alvast huiswaarts met 3 belangrijke lessen.
1. Leer uit je fouten
Het publiek lanceerde een spervuur van vragen, en de eerste is al meteen raak: “Uit welke flater heb je het meeste geleerd?”
Lorenzo Bown vond het zonde dat hij zijn Belgische werknemers inzette voor het nieuwe Londen-kantoor en niet koos voor locals: “Lokale werknemers kennen de Britse cultuur, hebben een relevant netwerk en begrijpen de markt beter. StoryMe had in die tijd geen middelen om een internationaal team uit te bouwen, dus daarom stuurde ik Belgische werknemers. Achteraf gezien had ik beter met die uitbreiding gewacht tot we er echt klaar voor waren”, vertelde de oprichter.
In een start-up kunnen fouten nog door de vingers gezien worden, maar in een scale-up niet meer
Jorn Vanysacker deelde die mening: “Een goede voorbereiding is zó belangrijk. Het duurt 12 tot 18 maanden om je doelstellingen te verwezenlijken, daar moet je realistisch in zijn.” Bij Rendeevoo, Jorns eerste start-up, moest het allemaal snel gaan, en kwam er ook heel wat druk van investeerders die snel resultaat verwachten. “Je mag niet vergeten dat alles langer duurt dan je zelf zou willen”, besluit hij.
Ook Michel De Wachter deed een duit in het zakje: “In een start-up kan je je nog permitteren om fouten te maken, in een scale-up niet meer.”
2. Kies voor de juiste mensen met de juiste attitude
In een start-up zijn zorgen vooral je werknemers dat je bedrijf slaagt (of faalt). Alle panelleden beamen dan ook hoe belangrijk een goede bedrijfscultuur is voor je groei. Maar wat zoeken onze ondernemers precies wanneer ze mensen aanwerven? Hoe weten ze of ze de juiste mensen gevonden hebben? En wie zijn dat überhaupt, die ‘juiste’ mensen?
“Dat hangt ervan af,” stelde Jorn. “De invulling van ‘de juiste persoon’ is afhankelijk van wat je zoekt. Ze moeten de juiste vaardigheden hebben, dat spreekt voor zich, maar het is ook belangrijk dat ze zich in de bedrijfscultuur herkennen en dat ze in de huidige structuur passen. Je moet dus weten waar je bedrijf voor staat vóór je mensen begint te rekruteren.”
Ook Lorenzo gaf aan dat werknemers zich op de eerste plaats moeten vinden in de bedrijfscultuur: “Vaardigheden kun je leren, maar die culturele waarden heb je of je hebt ze niet. We moeten wel onthouden dat het tijd kost om nieuwe dingen aan te leren en dat sommige jobs nu eenmaal enige expertise vereisen.”
In een start-up moet je mensen aannemen die ooit leider zullen worden
Michel leek die gedachtegang te volgen: “Neem mensen aan die in sommige dingen beter zijn dan jij. Maar daar stopt het niet: je moet iemand vinden die naadloos aansluit bij je bedrijfscultuur.”
“Ook hier is die cultuurmatch een waar stokpaardje”, bevestigde Niels. “Heel wat van onze nieuwe werknemers werden aanbevolen door een van onze mensen. Die mensen kennen onze cultuur als de beste en weten dan ook meteen of er een goede fit is. Komt een kandidaat onvoorbereid naar een sollicitatiegesprek, dan zal die persoon ook onvoorbereid naar klantmeetings vertrekken. Een goede voorbereiding is voor mij dus een must.”
“Je wordt een goede leider door jezelf kwetsbaar op te stellen als mens, daar ben ik heilig van overtuigd. En in een start-up moet je mensen aannemen die ooit leider zullen worden”, sloot Jorn het onderwerp af.
3. Stem je marketingstrategie af op je groei
Het publiek had heel wat vragen over lead generation en growth hacking. Hoe weet je op welke kanalen je moet focussen, bijvoorbeeld. Stap één: vergeet niet wie je doelpubliek is en in welke markt je actief bent.
Michel legde uit: “Je moet perfect weten wie je publiek is en je pitch aanpassen aan hun noden en interesses. En je moet er bewust staan, want met aanmodderen kom je nergens. Pitch je bij een televisieomroep? Maak er een videopitch van. Een interessant evenement gespot? Ga alleen als je een sessie kan presenteren of een presentatie mag doen. Zo kom je in contact met mogelijk investeerders en nieuwe klanten.”
Lorenzo vertelde dat StoryMe het over een andere boeg gooit: “We hebben twee grote lead generation tactieken. Nummer één: maak ambassadeurs van je vrienden en collega’s en zorg ervoor dat ze over je praten. En twee: ga voluit voor klantgerichtheid.”
Niels sloot af met de volgende inspirerende woorden: “Bij Teamleader proberen we heel wat marketingtechnieken uit. Zo ontdekken we gaandeweg wat al dan niet werkt. Vervolgens stemmen we ons team en product af op elke lokale markt. Als start-up moet je geleidelijk aan meegroeien met je capaciteit, maar alles begint met een goed product. Vraag je eerste klanten dus zo snel mogelijk om feedback, want ze helpen je beter worden én zijn je eerste ambassadeurs. Ga niet op zoek naar de grote namen, want daar kruipt enorm veel tijd en energie in. Concentreer je op het zogenaamde low-hanging fruit. Van zodra die klanten binnen zijn, kan je beginnen focussen op marketingtechnieken waar meer tijd voor nodig is, zoals content en social media.”
Wil je deze inzichten eens in real life horen? In september organiseren we alvast een tweede Growth Stories Meetup in Antwerpen! Meer info kan je vinden op www.growthagency.co