Dit artikel werd gebaseerd op een interview van Tumble Talks. De volledige aflevering kan je hierboven bekijken.
Het lijkt heel simpel: Je hebt een idee. Je zoekt enkele investeerders die geld op tafel willen leggen om jouw product op de markt te brengen, en klaar is kees! Maar is dat wel de way to go? Ondernemer Jorn Vanysacker trok in 2012 naar Londen om er zijn nieuw datingconcept Rendeevoo te lanceren. Het geld dat hij ophaalde bij investeerders bleek niet altijd een even groot geschenk. "Dat geld van investeerders zette zoveel druk op ons, dat we gewoon nood hadden aan een eindpunt", vertelt Jorn Vanysacker in een gesprek met Rutger Desmedt, die met Tumble Talks ondernemers interviewt over hun gefaalde start-up, zodat andere ondernemers ervan leren en niet dezelfde fouten maken.
George de Flirt
De beste ideeën ontstaan vaak op de stomste manieren. In 2012 brak George - een vriend van Jorn uit Londen - zijn been. Verplicht om drie maanden door te brengen in bed, zat er voor hem als vrijgezel niets anders op dan zich online in te schrijven op verschillende datingsites. "George is Grieks, een echte flirterige kerel. Hij flirt normaal zo goed als met alles wat beweegt", grinnikt Jorn. "Uit frustratie belde George mij op en vertelde dat er echt iets mis was met heel die datingindustrie. Hij realiseerde zich dat die websites en apps eigenlijk niet willen dat je op date gaat. Want hoe meer tijd je spendeert op hun website, hoe meer geld zij verdienen", vertelt Vanysacker.
London baby!
Dat weekend trok Jorn naar Londen en besliste er samen met George om ontslag te geven op hun huidige job, en hen full-time te gaan focussen op Rendeevoo.
Met het beetje kapitaal dat ze hadden gespaard, werkten Jorn en George aan de eerste designs van hun product. Al snel beseften ze dat ze niet alles zelf konden doen. Als niet-technische oprichters hadden ze iemand nodig om de eerste versie van hun app te ontwikkelen. Het duo begon te zoeken naar een CTO.
"CTO's zijn zoals de mooiste vrouwen in een bar. Zij weten dat ze gewild zijn, dus moet je héél wat kunnen bieden om hen bij jou in bed te krijgen."
Na een hele zoektocht leerden ze gelukkig Joaquim kennen, die hen hielp om een eerste versie van hun app op de markt te brengen. "De app was vrij shitty. In die zin dat je niet eens op date kon gaan ook al wilde je dat effectief: of er was een probleem met de betaling, of er was iets anders dat niet werkte. Er was altijd wel een probleem", moet Jorn er zelf om lachen.
Ondanks dat de app voor weinig vertrouwen zorgde bij hun gebruikers, gaf dat het duo wel de kans om een crowdfundingcampagne op te zetten. "De eerste keer gingen we voor een investering van £69.000, en faalden compleet. We kenden niet voldoende vrienden, familie en fools die genoeg cash hadden om in een hoogrisico-bedrijf als het onze te investeren." Meteen daarna probeerden Jorn en George het nog eens. Deze keer lukte het wel. "We stelden ons de vraag welk bedrag we éffectief nodig hadden in plaats van te kijken wat leuk was om te hebben", vertelt Jorn. "We gingen voor £25.000 en wisten dat we 30 tot 40% zelf konden bijeenhalen. Al gaven mensen maar 5 of 10 pond, alle beetjes hielpen. We designden in die periode zelfs logo's voor mensen in ruil voor een kleine investering."
Rode vlag
Jorn en George haalden uiteindelijk zelfs £34.000 op. In het jaar dat volgt werkten ze hard om hun groei in Londen te versnellen en in de zomer van 2015 gingen ze op zoek naar vers kapitaal. Maar dat leek deze keer niet zo simpel te worden. "Ondertussen waren de regels veranderd. Je moest niet meer 30%, maar 80% van het bedrag zelf bij elkaar verzamelen. Slechts 20% van het bedrag werd aangevuld door anderen die mee wilden genieten van onze groei", vult Jorn aan.
Bovendien geraakte hun CTO in een persoonlijke situatie waarbij hij geen lager loon kon nemen. Jorn en George waren genoodzaakt om hem nog slechts parttime te laten werken. "Voor mij was dat echt een slag in het gezicht. Ik besefte dat het heel moeilijk zou worden om een serieuze investeerder te vinden met een CTO die slechts parttime werkte aan onze app. En dat in zo'n cruciaal deel van ons bedrijf. Dat is een enorme rode vlag voor investeerders."
Fighting your own demons
Toch ging het duo er nog vol voor. In de maanden die volgden deden ze er alles aan om een serieuze investeerder te laten toehappen. Van een controversiële protestactie om terug in het écht te daten, stickers in heel Londen tot een heleboel wat pers- en marketingcampagnes. Geen moeite werd gespaard.
"FOMO creëren bij investeerders is cruciaal om geld op te halen."
Jorn legt uit waarom: “Je moet hen overtuigen dat ze drie keer minder aandelen zullen krijgen wanneer ze pas binnen 6 maand investeren, dan dat ze dat nu doen".
Ondertussen werd de situatie meer en meer benard. "We waren zo blut als wat. We betaalden onszelf 5 maanden lang niet. Ik kocht een brood met paté voor een hele week, omdat ik wist dat dat de goedkoopste lunch was." In augustus zat Jorn duidelijk aan het einde van zijn kunnen. Hij geraakte nog amper uit zijn bed. "We zetten zovéél druk op elkaar, dat ik gewoon nood had aan een eindpunt", vertelt Jorn. "Het is toen dat we beslisten om een deadline te zetten. 23 september was George' verjaardag. We zouden hoe dan ook een feestje houden, al dan niet voor zijn verjaardag en/of we het geld hadden verzameld."
Het verjaardagsfeestje
Op 23 september 2016 trekken Jorn en George de stekker volledig uit Rendeevoo. "We hadden £100.000 van de £500.000 verzameld. Het had makkelijk geweest om verder te doen met die £100.000. Maar het was een duidelijke afspraak dat we niet langer zo dicht bij een dakloos bestaan wilden leven. Ik ben nog steeds blij dat we die beslissing namen."
Vandaag is Jorn terug in België. Hij kijkt positief terug op hun avontuur, maar sommige zaken zou hij in de toekomst toch anders aanpakken. "We haalden altijd kleine bedragen op. Dat gaf ons steeds slechts een runway van 6 tot 8 maanden. Bovendien zet dat zoveel druk op jou dat je jezelf richting een burnout toewerkt. Dat mag je zeker niet doen."
Bovendien raadt Jorn start-ups met minder dan vijf mensen ten zeerste af om met stagiairs te werken. "Wij waren met twee oprichters. Twee locomotieven. Als je hier een extra wagon aanhangt, ga je niet even snel meer vooruit. Stagiairs zijn als puppies, je moet steeds achterom kijken en hen iets geven om te doen. En op zich is dat oké, maar in het begin heb je enkel locomotieven nodig, anders word je tegengehouden. Eens je met vijf locomotieven bent, kan je een extra wagon aanhangen. Die extra wagon voel je dan niet meer zo hard."
Jorn gelooft dat de toekomst één is waar je constant moet blijven leren. Hij hoopt dat hij in de toekomst kan blijven doen wat hij graag wil doen. Vandaag bouwt hij aan die droom als marketing eindbaas bij de Gentse scale-up Intuo, dat bedrijven helpt om een omgeving te creëren waar vaardigheden en talent worden beloond met groeikansen.