Terwijl het Internet of Things voor veel mensen nog relatief onbekend terrein is, is het voor Jorik Rombouts dagelijkse kost. Hij zag het potentieel al in 2012, toen hij zijn bedrijf Rombit uit de grond stampte. In aflevering 11 van Techmag blikt hij terug op zijn succes en uitdagingen, risico’s waarvoor hij nooit terugdeinsde en hoe hij in het prille begin puur inzette op evangelisatie. “Als je God wil laten lachen, moet je een businessplan schrijven - dat was ons motto.”
Risico’s nemen op elk vlak behalve het menselijke
Vandaag heeft Rombit al een mooi groeitraject achter de rug, al was het niet altijd rozengeur en maneschijn. “Ik heb veel risico’s genomen, die soms niet altijd even berekend waren”, bekent hij. “Dat is mijn karakter, ik durf te springen zonder per se op voorhand te weten waar ik zal belanden. En ja, op een gegeven moment waren we bijna failliet. Toen hebben we twee van onze producten uitgesponnen, een banklening gevraagd - wat ons een extra runway heeft gegeven. Dat was spartelen, geloof me, maar het jaar nadien vielen er heel wat deals. Dankzij die ommekeer heeft ook onze investeerder toegehapt.”
Of we gingen hard, of we gingen failliet. Tussenin bestond niet
Hoewel dat een spannende periode was voor Rombit, wist Rombouts perfect waarmee hij bezig was. “Ik wist op voorhand dat ik ofwel hard zou gaan, ofwel failliet zou gaan”, zegt hij onomwonden. “Tussenin bestond niet: ik had nooit de intentie om op mijn gemak een bedrijfje van 50 man te bouwen dat elk jaar een beetje winst boekte.”
Toch is er één domein waarin Rombouts risico’s liever uit de weg gaat: het menselijke. “Je business staat en valt met de mensen die erachter zitten”, gelooft hij. “Wanneer je risico’s neemt op menselijk niveau - dat wil bijvoorbeeld zeggen de foute mensen op de foute plaats - dan ben je heel gevaarlijk bezig.”
People management in een snelgroeiend bedrijf
Jorik Rombit mag dan wel draaien rond technologie, hij gelooft dat zijn bedrijf nog steeds een people business is. Wel beseft hij als geen ander dat het menselijke heel wat uitdagingen teweegbrengt naarmate je bedrijf zo snel groeit.
“In verschillende stadia van je bedrijf heb je ook verschillende profielen nodig”, licht hij toe. “Sommige mensen doorlopen elk stadium, van andere moet je dan weer afscheid nemen. Niet simpel, want ik geloof keihard in alle mensen die bij Rombit werken. Maar op zo’n moment moet je knopen durven doorhakken.”
Sommige mensen doorlopen elk stadium, van andere moet je dan weer afscheid nemen. Niet simpel, want ik geloof keihard in alle mensen die bij Rombit werken
Rombouts heeft dan ook gaandeweg geleerd welke profielen bepaalde sterktes en zwaktes hebben, en waar hij potentieel kan ontluiken. “Dat vereist enorm veel empathie”, zo spreekt hij uit ervaring. “Niet alleen van mij, maar ook van het managementteam. Toen het bedrijf volop begon te groeien, moest ik bepaalde taken uitbesteden aan hen. En dat zou alleen maar lukken als zij op dezelfde lijn zaten met mij. Daarom is mijn tip: zorg dat je een ijzersterk managementteam samenstelt.”
Rombouts weet waar hij met Rombit naartoe wil, maar vooral zijn zelfkennis draagt bij tot de snelle groei van de scale-up. “Als ondernemer moet je erkennen wat je al dan niet kan”, vindt hij. “En dan is het een kwestie van tijdig delegeren en je team te vertrouwen.
Anderzijds denk ik ook dat ik erin ben geslaagd om mijn zwaktes om te buigen naar sterktes. “Ik heb het Tourette syndroom en ADHD, en ik geraak regelmatig overprikkeld. Heel vermoeiend. Tegelijk kan ik dankzij het Tourette syndroom snel verbanden leggen. En dat is precies waar onze business om draait.”
Meer weten? Bekijk dan hieronder de volledige aflevering en abonneer je hier op Techmag!