Teamleader, de Gentse scale-up achter de gelijknamige CRM-, facturatie- en projectplanningtool, blijft maar hoge ogen gooien. Het softwarebedrijf van CEO Jeroen De Wit heeft maar liefst 18,5 miljoen euro getankt bij verschillende investeerders. Wat Teamleader precies zinnens is met deze gloednieuwe kapitaalinjectie? Tijd om De Wit uit te horen over zijn verdere plannen en eerdere ervaringen!
Nood aan nieuw investeringsbloed
Opvallend aan deze Series C investeringsronde is dat Teamleader niet enkel geld ophaalde bij zijn vertrouwde investeerder Fortino Capital. Nieuwe toetreders zijn Keen Venture Partners en Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). “Fortino Capital en Teamleader hebben doorheen de investeerdersrelatie een mooie journey doorlopen”, legt Jeroen De Wit uit. “Daardoor hebben we samen kunnen beslissen om vers investeringsbloed aan te brengen. Een nieuwe stem aan tafel zorgt voor een nieuwe kijk op het bedrijf.”
Het is geen geheim dat De Wit enorm veel belang hecht aan de goede relatie met investeerders. “Hoe dan ook ben ik van mening dat onderhandelingen geen eenrichtingsverkeer mogen zijn”, vertelt hij daarover. “Ik vaar daar niet zomaar mijn eigen koers in.”
Zes jaar later voel ik dat de visie is geëvolueerd en we klaar zijn voor the next level
De Wit lijkt te willen benadrukken dat de nieuwe investeerders ook ‘mee’ zijn in de visie waar Teamleader voor staat. “Als ondernemer ben je elk moment van de dag bezig met je missie en je waarden om te zetten naar de praktijk”, stelt hij. “Meer nog, dat wordt belangrijker naarmate je bedrijf schaalt. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe strenger je erover waakt dat alle neuzen in dezelfde richting blijven staan.”
De people parameter
Volgens het persbericht dat Teamleader de wereld instuurde, zou deze ronde dienen om het bedrijf nog relevanter te maken in markten waarin ze al vertoeft. Ook sluit de Gentse SaaS-speler geen nieuwe markten uit. Maar opnieuw hamert De Wit vooral op de ‘people’ parameter. “Het is simpel: Teamleader draait om de technologie, het commerciële maar vooral ook om de mensen”, licht de CEO toe. “Zij zorgen ervoor dat Teamleader vandaag beter is dan gisteren.”
“In de praktijk betekent dat de acceleratie van onze roadmap, maar evenzeer het verhaal van de marktplaats bijzetten (een van Teamleaders recente innovaties, waarmee gebruikers andere productiviteitsapps aan de software kunnen koppelen, nvdr). Als bedrijf houd je je in het begin vaak bezig met experimenteren en kijken wat er werkt, maar bij ons is het echt menens geworden.”
Bij elke vernieuwing evalueren we nauwgezet de impact op de mens
De Wit zegt dat het bedrijf bij elke vernieuwing niet enkel kijkt naar de kost en de opbrengst, wat je bij veel andere organisaties wel ziet. “Wij voegen daar nog een derde element aan toe: we evalueren nauwgezet de impact op de mens. Dat wil zeggen: de toegevoegde waarde voor onze klanten - de customer experience- én hoe ons eigen team er beter van wordt.”
Naar eigen zeggen is de balans tussen het commerciële, het financiële en het menselijke niet zo makkelijk in stand te houden. “Ik laat misschien uitschijnen dat het een fluitje van een cent is, maar dat is zeker niet zo”, geeft De Wit ruiterlijk toe. “We zijn al zes jaar bezig, en dan leer je veel. Door elk van die lessons learned te documenteren, weten we de balans in het bedrijf te houden. Reken maar dat dit een werk van lange adem is.”
Focus op Europese marktleiderspositie
Met deze stevige financiële injectie, die de kapitaalverhoging van de vorige ronde in 2016 ruimschoots overtreft, bewijst De Wit dat je als bedrijf wel degelijk grote bedragen kan ophalen. In België zijn de meningen daarover heel uiteenlopend.
Zelf lijkt de CEO van Teamleader daar echt niet mee bezig te zijn. “Ik heb daar eigenlijk nog geen seconde over nagedacht”, lacht een nuchtere De Wit. “Daarvoor ben ik te veel gefocust op het behalen van onze doelstellingen. En dat lijkt te gaan lukken. Ik geloof er écht in dat we binnenkort in heel Europa een marktleiderspositie zullen bemachtigen”, klinkt het nog altijd razend ambitieus.