Heb je een geniaal businessidee, maar ben je niet zeker of het ook levensvatbaar is? Dan is testen via crowdfunding mogelijks een goed idee. Zo haal je niet alleen het nodige geld binnen, je weet ook of er een markt is. Je project een crowdfundingcyclus laten doorlopen is met andere woorden een ideale manier om je idee op ware grootte te testen vooraleer je het definitief lanceert. Hello Crowd licht toe:
Vele kleintjes maken één groot
Crowdfunding is een waardig alternatief voor een traditionele lening bij een bank bijvoorbeeld. Je project wordt door meerdere investeerders gefinancierd, via een gespecialiseerd online platform. Vele kleintjes maken één groot, zeg maar.
De investeringen kunnen gedaan worden als donatie, als lening, als aandelenuitgifte of winstdeelname. Maar er zijn ook platformen waarbij de beloning niet financieel is. Vooral deze zogenaamde reward crowdfunding zit in de lift. Stel dat je een vegan traiteurdienst aan huis wil oprichten, dan zou dat willen zeggen dat je jouw funders in natura terugbetaalt met eten dat overeenkomt met de initiële investering.
Crowdfunding: een levensechte en snelle marktstudie
Het grote voordeel? Op een online crowdfundingplatform kan je jouw product op ware grootte testen. Is er een markt voor, lopen mensen er warm voor? Dat zijn de vragen die investeerders interesseren, meer dan hoe origineel of waanzinnig innovatief je idee wel niet is. Met crowdfunding krijg je bovendien snel antwoorden: hoeveel investeerders vind je, hoe snel reageren ze, hoe snel kan je nog extra believers voor je kar spannen?
Een crowdfundingcampagne zou je nog het best kunnen vergelijken met een marktstudie: je test je communicatie, de prijszetting, de segmenten die je idee aanspreekt. En vergeet niet dat een geslaagde actie meteen een prima lokaas is voor investeerders (business angels), want je laat zien dat er een publiek is voor jouw concept. Al die parameters helpen je bij je beslissing om al dan niet je eigen bedrijf op te starten.
Dat ondervond ook Huff & Puff Pocketwear, milieuvriendelijke en zachte zakdoeken met leuke motieven, bedacht door een vriendengroepje uit het Leuvense. Ze deden drie jaar onderzoek en talloze tests maar wisten niet of hun zakdoeken ook effectief in de smaak zouden vallen. Bovendien wisten ze niet of ze genoeg geld hadden om de productie op te starten.
Crowdfunding bleek de perfecte oplossing: de financieringsdoelstelling werd met 174% ruim overschreden en ze kregen er een forse community fans en klanten bij. Simon Gryspeert, medeoprichter van Huff & Puff: “Dankzij crowdfunding kregen we veel mensen die ons volgen, ons steunen en over ons praten. Zo begon ook de pers belangstelling te krijgen en verschenen er al verscheidene artikels over ons.” Mission accomplished dus.
Antwoorden zijn belangrijker dan geld ophalen
Doe je dan niet aan crowdfunding voor het geld? Want dat is toch net de bedoeling ervan? In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de financieringsdoelstelling niet het belangrijkste element van zo’n campagne.
Natuurlijk helpt zo’n kapitaalophaling bij de eerste stappen die je zet, maar alle ondernemers die ooit een succesvolle crowdfunding hebben opgezet, zijn het erover eens: een doelgroep bereiken en enthousiast maken was het belangrijkste, niet het opgehaalde geld.
Crowdfunding is niet alleen een middel om snel geld op te halen. Het is een middel om ideeën te testen, de markt af te tasten, merken te lanceren, klanten te vinden en indruk te maken op investeerders
Reeds in 2014 verklaarde Venkat Kuppuswamy, professor aan de universiteit van Noord-Carolina en crowdfundingspecialist: “Crowdfunding is niet alleen een middel om snel geld op te halen. Het is een middel om ideeën te testen, de markt af te tasten, merken te lanceren, klanten te vinden en indruk te maken op investeerders.”*
The proof of the pudding is in the eating
Crowdfunding geeft je waardevolle informatie, onder andere voor het antwoord op de vraag of het de moeite loont om een project verder te ontwikkelen. Die hoge reactiesnelheid is onbetaalbaar als je een onderneming wil opstarten. Ook voor Aurore Phanariotis, die Flavors Bakery oprichtte.
Crowdfunding gaf mijn project meer gewicht dan ik met traditionele publiciteit had kunnen bereiken
De crowdfundingcampagne bracht niet enkel het nodige geld in het laatje, ze ondersteunde ook de communicatie en gaf haar project meer geloofwaardigheid: “Mensen spraken er met elkaar over en zo verspreidde het nieuws zich snel”, Phanariotis. “Mijn cupcakes kregen een zekere bekendheid bij een groter publiek, dat met zijn enthousiasme weer anderen overtuigde. Het gaf mij moed en verleende het project het nodige gewicht, meer dan ik met traditionele publiciteit had kunnen bereiken.”
Haar project ontgroeide al snel het hobbystadium. Dankzij de campagne kon ze haar project financieren, aan een proof of concept onderwerpen en haar communicatie op punt stellen. Ondertussen trekt Aurore Phanariotis elke dag een halve dag uit om de communicatie van de volgende maand voor te bereiden. En bakt ze dat het een lieve lust is…
Crowdfunding, hoe begin je eraan?
Ben je minstens 18 en heb je een bankrekening in België? Dan kan ook jij aan crowdfunding doen. Het maakt verder niet uit of je particulier, zelfstandige, een bedrijf of een vzw bent.
De meesten die een beroep willen doen op crowdfunding gaan niet zelf op zoek naar investeerders maar gebruiken daarvoor een online platform. Zo’n platform zorgt ervoor dat de administratie in orde is en dat de investeerders ook effectief betalen. Een niet te onderschatten voordeel van zo’n platform is ook dat zij een breder publiek kunnen bereiken dan wanneer je zelf alles zou moeten doen.
Er zijn verschillende crowdfundingplatformen en die hebben allemaal hun eigen regels. Bij Hello crowd! bijvoorbeeld kan je van 5 tot 100.000 euro laten financieren en word je gratis begeleid door financiële en marketingcoaches. In 2017 hadden de deelnemers er gemiddeld 68%** kans om de nodige financiering binnen te halen. Lukt het toch niet, dan betaal je niets. Je hebt er dus niets bij te verliezen en alles bij te winnen.
Om je slaagkansen op funding te verhogen is het natuurlijk wel belangrijk dat je goed uitlegt wat je precies van plan bent. Beschrijf je idee en/of je bedrijf, en waarom je het zo graag wilt realiseren. Denk ook goed na hoeveel geld je precies wil ophalen en wat je precies wil testen!
*“After the Campaign: Outcomes of Crowdfunding”, Ethan R. Mollick en Venkat Kuppuswamy, UNC Kenan-Flagler Research Paper No. 2376997 (2014)
** Slaagpercentage van de projecten op Hello crowd! in 2017