Start-ups met milieu- en duurzaamheidsambities, ze zijn vandaag alomtegenwoordig. De Leiding is er een van: dit Gentse bedrijfje wil de drankvoorziening in de horeca- en evenementensector ecologischer maken. Hoe het daarmee de klimaatproblematiek structureel aanpakt? En met welke uitdagingen dat gepaard gaat? In de nieuwste Techmag aflevering vertelt founder Jeroen Vereecke hoe hij als ondernemer zijn stempel wil drukken op de maatschappij.
De juiste timing voor een shift
Vereecke had altijd al een hart voor duurzaamheid. Jarenlang organiseerde hij tijdens de Gentse feesten Boomtown, het meest groene stadsfestival in Vlaanderen. De veertiger focust zich nu met drie andere ondernemers voltijds op De Leiding, die hij omschrijft als een ‘impactonderneming’. “We verkopen en verhuren watertaps aan de evenement- en horecasector”, laat hij weten. “Want momenteel circuleert er gewoonweg té veel flessenwater. Dat zorgt voor meer transport en dus meer luchtvervuiling.”
Het debat rond de opwarming van de aarde vindt zowat overal ter wereld plaats, en dat heeft ons veel sneller dan voorzien tractie opgeleverd
Tijdens ons gesprek noemt hij het aanbod van De Leiding een laagdrempelige manier om de klimaatverandering terug te schroeven. “In die zin hebben we geluk met de timing. Het debat rond de opwarming van de aarde vindt zowat overal ter wereld plaats, en dat heeft ons veel sneller dan voorzien tractie opgeleverd. Zo hopen we verandering van hogerop te kunnen stuwen. Ik denk echt dat we gebaat zouden zijn met een klimaatwet, waarbij alle burgers bijdragen tot verschillende oplossingen. Criticasters hebben het dan voor over ‘wat het allemaal gaat kosten’, maar geloof me: als we niets doen, dan loopt het helemaal mis. En niet alleen op financieel vlak.”
Evenwicht tussen impact en winstmaximalisatie
De Leiding zet haar sociale doelstellingen steevast op één. Zo ziet het concurrenten niet als rivalen, wel als bondgenoten die mee verandering kunnen creëren. “Het voortbestaan van dit bedrijf is niet het hoofdzakelijke doel”, verduidelijkt de founder. “De enige reden waarom we winst willen maken, is omdat we zo kunnen groeien. En pas als we groeien, kunnen we impact maken. Zo eenvoudig is het.”
“Toch is het wel voortdurend zoeken naar dat evenwicht tussen impact en winstmaximalisatie. Maar we zijn doordrongen met onze visie, en die komt terug in alles wat we doen. We keren onszelf bijvoorbeeld een maandelijks loon uit, omdat het goed is voor onze persoonlijke behoeften en gemoedsrust. Ook dat hoort bij duurzaamheid.”