Meer dan 100 ondernemers heb ik begeleid bij het bepalen van hun missie. Samen gaan we dan op zoek naar datgene waarvoor ze gebeld willen worden. Ik leer hen ook hoe ze ervoor kunnen zorgen dat die telefoon ook werkelijk rinkelt. Het is wel cruciaal dat je tegen die tijd al een concreet aanbod mét bijhorende prijs hebt. Zonder de durf geld te vragen voor de diensten die je levert, gebeurt er werkelijk niets. Geen omzet, geen klanten, geen voldoening, geen gewenste levensstijl… In dat geval is de kans reëel dat je de handdoek in de ring gooit en beslist dat ondernemerschap niet voor jou is weggelegd. Maar wacht, het kan ook anders!
Hoe bepaal je de juiste prijs?
Hopelijk ben jij je goed bewust van de meerwaarde van jouw dienst en besef je dat hieraan een prijskaartje hangt. Klanten kiezen voor jou en niet voor je concurrent en daar mag best wat tegenover staan. Het zou de klant namelijk geld kosten als zij geen gebruik zouden maken van jouw expertise. Het levert hem veel op: niet alleen in tijd en energie maar ook op financieel gebied. Jij bent het dus zeker waard om geld te vragen voor jouw diensten!
Ik nodig je uit om de waarde die je hebt voor de klant om te zetten in eigenwaarde zodat je congruent bent: denken, voelen en doen op één lijn. Klanten mogen ervaren dat jij staat voor je dienst en dat de prijs die je vraagt, meer dan terecht is.
Durf de goede prijs te zetten
Graag noem ik 5 goede redenen om je ervan te overtuigen dat je de juiste prijs moet durven te vragen voor jouw diensten:
1. Verander je prijs én je mindset
Vraag de juiste prijs. Door je prijs aan te passen, zal je anders gaan kijken naar de diensten die je levert. Het zal ervoor zorgen dat je jezelf en je werk respecteert. Je gaat automatisch meer je best doen omdat je kwaliteit wil leveren en de klant waar voor zijn geld wil bieden.
2. Verander je prijs, trek andere klanten aan
Vraag de juiste prijs. Door je prijs aan te passen, zal je andere klanten aantrekken. Klanten die, net als jij, willen veranderen en vooruitstrevend zijn. Ze zijn volop in ontwikkeling en willen van hun business een succes maken. Daar mag de juiste prijs tegenover staan.
Door een hogere prijs zal je gemotiveerde klanten krijgen die geweldige resultaten boeken en tevreden zijn. En tevreden klanten sturen weer gelijkgestemde mensen naar je door!
3. Verander je prijs, investeer in jezelf
Vraag de juiste prijs. Door je prijs aan te passen, zal je geld en tijd overhouden om te investeren in jezelf. Investeren in zowel momenten waardoor jij je batterij weer kan opladen als investeren in de nieuwste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Door deze scholing word jij geïnspireerd en kan je deze inspiratie overbrengen op jouw klanten. Expertstatus is het gevolg!
4. Verander je prijs, maak de wereld mooier
Vraag de juiste prijs. Door je prijs aan te passen, zal je geld overhouden dat jij zelf niet nodig hebt om een gelukkig en waardevol leven te leiden. Door je overvloedigheid te doneren en goede doelen te steunen brengt dit enorm veel voldoening en zal je een evenwichtiger mens worden.
5. Verander je prijs, maar maak het niet het hoofddoel
Vraag de juiste prijs. Door je prijs te vragen, kan jij doen waar je goed in bent en stralen. Wringt het ergens en vind je diep in je hart dat het geld de belangrijkste reden is van jouw werkzaamheden dan zal dit je op een bepaald moment inhalen. Laat geld niet dé drijfveer zijn.
Een oefening voor jezelf
Ik nodig je uit om eens kritisch te kijken naar je prijszetting en na te denken over de positieve invloed die het vragen van meer geld jou zal opleveren.
Hoe voelt het om je prijzen bijvoorbeeld te verdubbelen? Welke omzet realiseer je dan per jaar?
Dit is geen makkelijke oefening. Ik herinner me dat bij elke prijsverhoging die ik deed, het angstzweet me uitbrak: ‘Wat als er helemaal niemand meer zou komen?’ Gelukkig liet ik me niet leiden door mijn angst en heb ik stelselmatig mijn prijzen verhoogd, omdat de waarde die ik lever in een uur door mijn jarenlange praktijkervaring én intensieve bijscholing maakt dat een uur coaching door mij veel meer oplevert dan het kost aan de klant. En de klanten, die bleven gelukkig komen…