Vlnr: Bruce Fecheyr-Lippens, Alice Tranchant en Kristof Stevens
Medewerkers die op één maand 20.000 keer feedback aan elkaar geven, 500 mentoren die spontaan collega’s onder hun hoede nemen, interne vacatures die sneller ingevuld raken. Het platform dat de Belgische chemiereus Solvay bouwde voor zijn 26.000 werknemers was zo’n succes dat er een nieuwe start-up uit groeide. Huapii (een samentrekking van Human en Happy) zet medewerkers en hun skills radicaal centraal. Volgens oprichters Bruce Fecheyr-Lippens, Alice Tranchant en Kristof Stevens transformeert het platform niet alleen de manier van werken bij bedrijven. “We gebruiken technologie om een bedrijfscultuur te veranderen. Dat is wat ons onderscheidt van alle andere HR-oplossingen.”
Radicale cultuurverandering
‘Re-Imagine new ways of working.’ Dat was de opdracht die Bruce Fecheyr-Lippens drie jaar geleden, in zijn rol van Head of Digital HR and New Ways of Working, bij chemiereus Solvay kreeg. “We moesten op een andere manier gaan werken. Met meer empowerment en meer ownership voor het personeel. De medewerkers moesten centraal staan in die nieuwe aanpak. Voor een 150 jaar oud bedrijf met 26.000 werknemers was dat een radicale cultuurverandering.”
Het platform waar Huapii uit groeide, functioneerde als een soort van interne marktplaats. “Medewerkers kunnen er hun profiel, parcours en hun skills delen. Ze kunnen met elkaar connecteren, om hun netwerk binnen het bedrijf te vergroten en om efficiënter samen te werken. Het is ook een goede tool om feedback te geven aan collega’s. Het pilootproject trok de aandacht van de CEO en het is in geen tijd uitgegroeid tot hét interne werknemersplatform bij Solvay.”
Het platform werd gebouwd omdat andere oplossingen die op de markt beschikbaar waren niet voldeden, klinkt het. “Ze waren niet gebruiksvriendelijk genoeg, onvoldoende agile”, aldus Fecheyr-Lippens. “Als Solvay zijn gading niet vond op de markt, dan moesten er toch nog bedrijven op zoek zijn naar een platform dat een andere manier van werken stimuleert? Toen we het platform bij andere ondernemingen mochten voorstellen op conferenties en bij andere ondernemingen, kregen we altijd de vraag waarom we het idee niet commercialiseerden. Zo is Huapii ontstaan, als onafhankelijke start-up.”
‘Size does not matter’
Huapii mag dan wel ontwikkeld zijn binnen een gigantische multinational, het platform richt zich niet enkel op grote corporates. “Kmo’s met 150 werknemers halen evengoed toegevoegde waarde uit onze oplossing”, zegt Alice Tranchant. “Maar eigenlijk doet het aantal werknemers of de omvang van een bedrijf er niet zo heel veel toe. De mindset is veel belangrijker. Je moet vooral bereid zijn om anders te werken, om werknemers toe te laten om hun loopbaan zélf in handen te nemen. De skills van medewerkers staan centraal, ze overstijgen structuren en hiërarchieën. Het platform bestrijdt het hokjesdenken.”
De skills van medewerkers staan centraal, ze overstijgen structuren en hiërarchieën. Het platform bestrijdt het hokjesdenken
“De cultuurverandering, dat is wat Huapii onderscheidt van andere HR-oplossingen. Natuurlijk geloven we rotsvast in ons platform. Maar dat kan alleen maar doeltreffend zijn als de cultuur van het bedrijf ook mee evolueert. Cultuur en technologie versterken elkaar.”
Doet de cultuurverandering bedrijven het platform gebruiken? Of leidt het platform tot de cultuurverandering? Het doet een beetje denken aan het verhaal van de kip en het ei. “Soms is de kip eerst, soms het ei”, lacht Kristof Stevens. “Soms is er al een cultural shift, maar is er nog een tool of een platform nodig om die echt in de organisatie te wortelen. Soms is het platform nodig om de cultuurverandering op gang te trekken en te versnellen.”
“Ik vergelijk het wel eens met het proeven van chocolade. Iemand kan je uitleggen welke ingrediënten er allemaal in zo’n reep chocolade zitten, en dan kan je je daar wel iets bij voorstellen. Maar pas wanneer je de chocolade zelf proeft, heb je de smaak echt te pakken.”
20.000 feedbacks per maand, in alle hiërarchische richtingen
Huapii werkt altijd in co-creatie met de bedrijven die het platform adopteren, benadrukt Bruce Fecheyr-Lippens. “Draagvlak is cruciaal. Bij Solvay, had in de loop der jaren slechts 20% van de werknemers een profiel dat enkel zichtbaar was voor HR, een paar maand later dankzij het nieuwe gebruiksvriendelijk en people-centric platform had 80% van de werknemers een profiel.”
“Omdat skills over silo’s heen zichtbaar worden, raakten interne vacatures sneller ingevuld. Zo vermijden bedrijven dat ze intern sterke kandidaten mislopen en dure, tijdrovende rekruteringsprocedures moeten beginnen. Stel dat een multinational een vacature heeft voor een job in Azië en dat werknemer X er altijd al van droomde om een paar jaar op een ander continent te werken. Vandaag weet het bedrijf niet dat die werknemer bereid is om naar Azië te verhuizen, en is de kans groot dat die werknemer de Aziatische vacature nooit ziet. De interne marktplaats op het platform kan die match wél maken.”
Je mag mensen alle mogelijke tools in handen geven om hun eigen oversten feedback te geven, ze zullen dat pas doen als ze voelen dat de bedrijfscultuur daar rijp voor is
“Het aantal feedbacks dat werknemers gaven, steeg naar 20.000 per maand. En misschien nog belangrijker: medewerkers durfden ook feedback geven aan mensen hoger op de hiërarchische ladder. Daar speelt cultuurverandering een cruciale rol. Je mag mensen alle mogelijke tools in handen geven om hun eigen oversten feedback te geven, ze zullen dat pas doen als ze voelen dat de bedrijfscultuur daar rijp voor is. Dat tweerichtingsverkeer werkt alleen in een open omgeving, waar mensen zich veilig voelen en weten dat ze daar niet voor afgestraft worden.”
Opmars van mentorship
Nog een belangrijk resultaat van het Huapii-platform is volgens Bruce Fecheyr-Lippens de opmars van het mentorship. “Dat zat niet echt in de cultuur. Maar werknemers zijn zelf op zoek gegaan naar collega’s waar ze iets van kunnen leren. Ze vroegen zich af welke skills ze nog nodig hebben of willen versterken, en ze zijn op het platform gaan kijken wie over die skills beschikt. Zo is een informele cultuur van leren en van mentorschap ontstaan. Probeer je als bedrijf om 500 matches te creëren, dan ben je snel twee jaar kwijt. Op het platform is dat op een paar maanden tijd organisch gegroeid.”
“Sommige HR-departementen zijn aanvankelijk een beetje ongerust over hun eigen rol. Maar wanneer medewerkers elkaar zelf aanklampen, en geen tijd verliezen aan formulieren en formele goedkeuringen, wordt de rol van HR net uitdagender. Veel meer coaching, veel meer persoonlijke groei, veel minder administratie en bureaucratie.”
Schoolvoorbeeld van corporate venturing
Huapii is volgens Kristof Stevens een schoolvoorbeeld van corporate venturing, van een start-up die ontstaat binnen een enorme corporate die veel trager en minder wendbaar is. “Huapii had nooit zo snel kunnen groeien als we niet binnen die grote corporate hadden kunnen opereren.”
Wij hebben vanop de eerste rij gezien waar een grote multinational mee worstelde en wat er precies nodig was om zo’n enorme organisatie meer human centric te maken. Die ervaring is onbetaalbaar voor een founder
“Ik heb al eerder ondernemingen opgestart, en weet heel goed dat het idee niet de grootste uitdaging is. Wat een start-up maakt of kraakt, is het begrijpen van een nood. Wij hebben vanop de eerste rij gezien waar een grote multinational mee worstelde en wat er precies nodig was om zo’n enorme organisatie meer human centric te maken. Die ervaring is onbetaalbaar voor een founder.”
“Daarnaast kan je veel sneller schalen. Normaal start je vanaf nul, wij konden onze oplossing meteen op grote schaal testen. We konden ons platform in de luwte ontwikkelen, en we hadden een enorm speelveld om te experimenten en te testen en zo konden we ons platform valideren bij 26.000 gebruikers! Huapii is een start-up en tegelijkertijd ook niet.”
Van een veilige corporate omgeving naar de jungle
Van de comfortabele positie bij een grote, stabiele corporate naar het jachtige en onzekere start-up leven: het was een hele stap, geeft Alice Tranchant toe. “Ik ben in het diepe gesprongen. Huapii en Solvay zijn dag en nacht verschil. Maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van de sprong. Ik voel dat ik nu nog meer impact kan maken. Vroeger werkte ik binnen één organisatie, nu kan ik invloed hebben op de cultuur en de manier van werken bij verschillende ondernemingen.”
Huapii heeft het platform ondertussen bij verschillende bedrijven uitgerold, onder andere bij het chemiebedrijf Ravago, waar ze samen met de medewerkers hun performance proces herdachten.. Kristof Stevens en zijn co-founders denken dat COVID-19 de nood de groei van het platform alleen maar zal versnellen.
“Bedrijven zoeken naar manieren om connecties te bouwen vanop afstand. De helft van hun werknemers werkt vaak nog altijd thuis, het is belangrijk dat die mensen betrokken blijven. Bij hun werkgever én bij elkaar. Thuiswerk zal een blijver zijn, maar hoe creëer je een bedrijfscultuur als werknemers elkaar soms amper zien? Die menselijke connectie staat centraal op ons platform.”