Een VanMoof als vervanger voor je auto, dat is de missie van oprichters Taco en Ties Carlier. Deze twee Nederlandse broers besloten elf jaar geleden de perfecte stadsfiets te ontwikkelen. Vandaag leiden ze een wereldwijd team van fietsers, designers, dromers en doeners. Het doel? De consument helpen om sneller, slimmer en stijlvoller van A naar B te komen in iedere internationale stad. In september haalde de Nederlandse fietsenfabrikant maar liefst 34 miljoen euro op. Extra groeikapitaal dat goed van pas komt nu de vraag naar elektrische fietsen, mede door COVID-19, spectaculair is toegenomen. “Dit jaar was voor ons echt een rollercoaster.”
Twee cruciale beginnersfouten
VanMoof is niet de eerste onderneming van de Nederlandse broers. Daarvoor hadden Taco en Ties Carlier een B2B-bedrijf, waarin zij hardware en software combineerden. Dat concept wilden ze graag naar de consument brengen, vertelt Taco Carlier: “Na tien jaar machines ontwikkelen, wilden wij weleens wat anders. De droom was om een consumentenproduct neer te zetten dat de wereld een beetje mooier maakt. Onze missie? In Londen, San Francisco, Parijs, Tokio en New York net zo veel mensen op de fiets krijgen als in Amsterdam. Die droom realiseren wij nu door de Nederlandse fietskennis te combineren met moderne technologie.”
In de beginjaren kozen Taco en Ties Carlier ervoor om snel geld te gaan verdienen. “We besloten om niet eerst vijf jaar aan een perfect prototype te werken, maar om meteen een fiets op de markt te brengen”, vertelt eerstgenoemde. De eerste VanMoof was een simpele stadsfiets die 399 euro kostte. “Daarmee verdienden we geld om onze productontwikkeling te financieren. Het eerste model verkochten we via de traditionele fietsenwinkels, maar we kwamen er al snel achter dat we twee dingen helemaal verkeerd deden.”
Groeilessen
“In het ontwerp van VanMoof moest innovatie centraal komen te staan, maar daar bleek de Nederlandse fietsenwinkel helemaal niet op te zitten wachten”, vertelt Taco Carlier. “We leerden dat als we écht verschil willen maken in deze branche, we ‘direct to consumer’ moesten gaan. Zo gezegd, zo gedaan.”
In 2019 hebben we onze strategie radicaal vernieuwd en kwamen we met een eerste smart connected e-bike op de markt
“Vervolgens kwamen we erachter dat je in steden zoals New York en San Francisco helemaal niet kunt fietsen op een gewone fiets. Daar moet je elektrisch gaan. In 2019 gooiden we daarom onze gehele strategie om: honderd procent elektrisch, honderd procent revolutionair. De Electrified was de eerste smart connected e-bike op de markt. Vanaf dat moment is het bedrijf heel hard beginnen groeien.”
Next billion on bikes
Het Nederlandse fietsmerk heeft winkels in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio. En rijders over de hele wereld die online kopen. Op dit moment rijden er wereldwijd meer dan 120.000 mensen op een VanMoof rond. “In de afgelopen elf jaar vonden wij opnieuw uit hoe de fiets wordt ontwikkelend, geproduceerd en verkocht”, zegt Taco Carlier.
“Vandaag opereren we als een volledig geïntegreerd end-to-end bedrijf: we zijn eigenaar van alles, van ontwerp tot productie en van verkoop tot after-service. Allemaal bedoeld om met de perfecte stadsfiets de next billion on bikes te krijgen. We zijn vastberaden om iedereen, waar ook ter wereld, op de fiets te krijgen.”
Volgens Carlier zit een VanMoof vol moderne technologieën én is de fiets ‘onsteelbaar’. “In het achterwiel zit een geïntegreerd slot dat een alarm activeert wanneer je het zonder toestemming aanraakt. Daarnaast heb je een smartphoneconnectie of een code nodig om de fiets aan te zetten. Een dief heeft dus helemaal niets aan het stelen van een VanMoof. En mocht hij dat toch doen, dan achterhalen wij zo zijn locatie met ons track en trace systeem. Zo is er ons team van deskundige Bike Hunters die de hele wereld rondreizen om gestolen VanMoofs op te sporen en terug naar hun eigenaar te brengen. Behalve comfortabel is de VanMoof dus ook nog eens superveilig voor je portemonnee”, klinkt het.
Ik geloof dat onze fietsen er op de lange termijn kunnen voor zorgen dat er in grote internationale steden net zo veel gefietst wordt als in Amsterdam. Dat is onze duurzame missie
Of de VanMoof ook duurzaam is? Absoluut, antwoordt Carlier. “De meest duurzame fiets is een kwaliteitsfiets die lang meegaat. Je kunt wel een fiets van duurzaam materiaal maken, maar als die dan na een paar maanden stuk gaat en de consument nadien weer voor de wagen kiest, heb je finaal niets bereikt. Wij zijn duurzaam in de kern.”
“Met onze kwaliteitsfietsen proberen wij heel veel mensen uit die auto’s te krijgen. In Amsterdam rijdt al 35 procent van het woon-werkverkeer op de fiets, maar dat is makkelijk want het klimaat is fietsvriendelijk en het landschap is vlak. Buitenlandse steden zijn vaak te warm, te groot en te heuvelachtig voor een ‘normale’ fiets. Onze hightech elektrische fiets lost dat probleem op.”
“Ik geloof oprecht dat wij er op lange termijn kunnen voor zorgen dat er in grote internationale steden net zo veel gefietst wordt als in Amsterdam. Dat is onze duurzame missie.”
Van nichemerk naar massamarkt
Deze maand haalde VanMoof via een investeringsronde maar liefst 34 miljoen euro op. Een stevige financiële injectie die deels van het Amerikaanse Norwest venture partners kwam, een investeerder in een markt met heel veel potentieel, volgens Carlier. De tweede investeerder betrof Felix uit Londen, een voorbeeld in het opschalen van consumentenmerken. “We zijn nu nog een nichemerk. Felix is goed in het doorschalen naar een massamerk. Daar kunnen wij dus nog veel van leren”, aldus Carlier.
De nieuwe investering moet ervoor gaan zorgen dat het bedrijf de productie verder kan verhogen om de wereldwijde vraag aan te kunnen. Een vraag die de laatste tijd spectaculair toeneemt. “Op dit moment groeit de elektrische fietsenmarkt met maar liefst zeventig procent. Daar spelen wij, als voorlopers, heel slim op in door betaalbare, hightech, feature rijke e-bikes aan te bieden.”
Nieuwe locaties op basis van data
Op dit moment heeft VanMoof wereldwijd negen fysieke winkels. Afgelopen zomer deed het merk onderzoek naar het potentieel van een aantal nieuwe locaties. “Met de lancering van vijventwintig pop-up stores maakten we kennis met de consument en de markt in evenveel nieuwe steden, waaronder Antwerpen en Brussel”, legt Taco Carlier uit. “Deze herfstperiode gebruiken we om de data van de pop-upstores te vergelijken. Aan de hand daarvan bepalen wij waar we binnenkort nog meer winkels gaan openen.”
In de afgelopen vijf jaar verdubbelde de omzet van VanMoof, en dat jaar na jaar. Maar in het afgelopen jaar groeide het bedrijf vier keer zo hard. De reden? Corona, weet Taco Carlier. “Dit jaar was voor ons echt een rollercoaster. Door de coronacrisis had het openbaar vervoer niet meer voldoende capaciteit.”
“Omdat we in de toch al drukke steden ook niet allemaal in de auto wilden stapten, bleef er nog maar één mogelijkheid over: fietsen. En dan het liefst comfortabel, dus elektrisch. De markt groeide al, maar als gevolg van COVID-19 lijkt dat nu nog een pak harder te gaan. Dat belooft voor de komende maanden en jaren!”