Ondernemen, dat is lange dagen kloppen, je bedrijf altijd op de eerste plaats zetten en op het einde van de week totaal uitgeput zijn om jezelf op het einde van de maand een acceptabel loon te kunnen uitkeren. Of toch niet? De 27-jarige Amy Vandeputte houdt er haar eigen visie op na. Ooit zat de Antwerpse in dezelfde situatie, maar ondertussen coacht ze als FastForwardAmy honderden andere ondernemers naar een schaalbaar bedrijf met consistente omzet, oftewel ‘business freedom’. “Veel mensen zijn van het principe ‘knowledge is power’, maar ik durf dit in twijfel te trekken en zeg: action is power!”
Ondernemersdebuut als 10-jarige
Op je 27ste aan het roer staan van twee bloeiende bedrijven, dat gebeurt niet op een-twee-drie. Het ondernemersverhaal van Amy Vandeputte startte dan ook al heel erg vroeg. “Toen ik amper tien jaar oud was, maakte ik zelf juwelen die ik vervolgens verkocht. Ik praatte over marges en prijszetting met de vrouw die me de parels verkocht en deed mijn boekhouding in een boekje van Hello Kitty. Uiteindelijk maakte ik 800 euro winst”, lacht ze. “Ik heb het altijd fantastisch gevonden om geld te verdienen én uit te geven. Toen ik op mijn zeventiende een jaar in Italië wou gaan wonen en ik dus wel geld moest verdienen, importeerde ik zelfs wijn die ik kon doorverkopen.”
Het echte startschot van haar huidige business werd echter gegeven toen ze een jaar later weer op Belgische bodem neerstreek. “Ik had mezelf helemaal verdiept in fitness en merkte dat ik er ondertussen best veel van kende. Daarom besloot ik om mijn kennis te gebruiken om anderen te helpen”, blikt Vandeputte terug.
“Dat liep compleet uit de hand en voor ik het wist, was ik een fulltime fitness coach die nog middenin haar studies voor Handelsingenieur zat. Net omdat mijn onderneming het zo goed deed, begonnen mensen me om business advies te vragen. Uiteindelijk nam business coaching steeds meer de bovenhand, terwijl fitness opnieuw een hobby werd.”
Niet werken in, maar aan je bedrijf
Een goed draaiende onderneming hebben tegen de tijd dat je afstudeert, het is iets waar veel mensen alleen maar van kunnen dromen. Toch waren die eerste jaren niet alleen maar rozengeur en maneschijn: “Ik werkte een-op-een, wat betekende dat mijn inkomen volledig afhankelijk was van mijn uurtarief. Als ik meer wou verdienen, moest ik dus meer uren kloppen. Anderzijds heb je ook maar 24 uur in een dag en was ik uiteindelijk gewoon helemaal uitgeput”, getuigt Amy Vandeputte.
Ik realiseerde me dat ik in mijn zaak werkte als werknemer, in plaats van aan mijn zaak als CEO
Toen kwam het besef dat ze het roer moest omgooien. “Ik realiseerde me dat ik in mijn zaak werkte als werknemer, in plaats van aan mijn zaak als CEO”, geeft ze toe. “Dat moest veranderen, dus maakte ik van mijn onderneming een schaalbaar bedrijf. Dat betekende dat ik moest afstappen van fulltime een-op-een coaching en volop ben gaan inzetten op social media, online trainingen en groepsprogramma’s. Dankzij die aanpak kan ik nu veel meer mensen helpen en creëer ik een veel grotere impact.”
In de podcast hitlijsten naast Tim Ferris en GaryVee
Ondernemen wordt nog te vaak geromantiseerd. Dat het er in werkelijkheid niet aan toegaat zoals velen denken, heeft Vandeputte dan ook aan den lijve ondervonden. Daarom lanceerde ze begin dit jaar The FastForwardAmy Show, een podcast over ‘the real and raw’ van business. “Ondernemerschap en self-development in het algemeen kunnen heel eenzaam en beangstigend aanvoelen. Daarom wil ik andere ondernemers no-bullshit advies geven, tonen dat iedereen kan wat ik kan en vooral ondernemerschap niet mooier voorstellen dan het is”, legt ze vastberaden uit.
Deze overtuiging staat dan ook haaks op heel wat Amerikaanse voorbeelden. “Amerikaanse podcasts over ondernemen vind ik meestal niet zo leuk omdat ze stuk voor stuk perfect zijn. Er zal zelfs niemand ook maar eens over zijn woorden struikelen en dat is niet realistisch. Ondernemen moet dringend waarheidsgetrouw en toegankelijker worden en daarom wil ik van mijn podcast hét voorbeeld van ‘perfect imperfection’ maken”, klinkt het.
Ondernemerschap en self-development kunnen heel eenzaam en beangstigend aanvoelen. Daarom wil ik andere ondernemers no-bullshit advies geven, tonen dat iedereen kan wat ik kan en vooral ondernemerschap niet mooier voorstellen dan het is
Een visie die loont, want vlak na de launch belandt de podcast al in de hitlijsten van iTunes tussen wereldsterren als Tim Ferris en GaryVee. “Ik herinner me nog dat ik een intakegesprek had met een nieuwe klant en toen ik vroeg waar ze me had leren kennen, bleek dat mijn podcast te zijn”, glundert Vandeputte. “Ik kon het niet geloven en toen ik een kijkje ging nemen, bleek dat ik plots in alle hitlijsten stond.”
Hoewel ze het nooit had durven hopen, is het zeker geen toeval. “Ik heb mijn podcast gepitcht en gelauncht bij mijn community zoals ik een betalend product zou lanceren, wat ons bij de release meteen 3.000 downloads opleverde. Daarnaast ben ik altijd consistent geweest. Er gaat geen week voorbij zonder een nieuwe aflevering. En natuurlijk geloof ik ook enorm in mijn visie.”
Een eerste million dollar launch, mid-corona
Een florerend bedrijf, een succesvolle podcast en toen kwam de lockdown. “Ik wist dat er twee mogelijkheden waren. Ofwel kwam ik heel slecht uit deze crisis, ofwel heel goed. Ik heb de knop dan ook meteen omgedraaid en besloten dat ik er zou uitkomen als dé business coach”, vertelt Amy Vandeputte. “We zijn nu oktober en ik ben heel trots dat ik geslaagd ben in mijn opzet. Meer mensen kennen mij, ik creëer veel meer impact en mijn visie is nu verder verspreid.”
En die impact is zelfs heel tastbaar. Toen ze afgelopen zomer haar Business Freedom Elevator lanceerde, een online coaching traject, wist Vandeputte hier haar eerste ‘one million dollar launch’ van te maken. “Heel deze lancering was buiten mijn verwachtingen”, legt de Antwerpse onderneemster uit. “Bij de pre-order verwachtte ik misschien 5 inschrijvingen. Dat werden er uiteindelijk 50 binnen het eerste uur.”
“Ik ben beginnen rekenen volgens het 80/20 principe en besefte dat we ons vooropgestelde doel makkelijk konden overtreffen. Bij de early bird verkoop bleven de inschrijvingen maar binnenstromen, tot we een omzet van 500.000 euro hadden. Dat is het punt waarop ik beslist heb dat we dan maar meteen voor een miljoen euro moesten gaan”, lacht ze.
Mindset is key
Een duidelijke marketingstrategie, een steengoed product en het juiste team: zonder al deze zaken stond Amy Vandeputte nooit waar ze vandaag staat. Toch is er één element dat voor haar, maar ook voor alle andere ondernemers, het verschil maakt: “Een goede mindset is alles. Met alles perfect te willen doen en bang te zijn om te falen kom je er niet. Want wie bang is om te falen, procrastineert. En dat is een luxeprobleem. Als je een lancering uitstelt omdat je bang bent dat niemand het zal kopen, dan verkoop je namelijk ook niets en heb je je worstcasescenario zelf in de hand gewerkt.”
Met alles perfect te willen doen en bang te zijn om te falen kom je er niet. Want wie bang is om te falen, procrastineert
Hoe de juiste mindset er dan wél uitziet? Ook daarover bestaat volgens Vandeputte geen twijfel: “Je moet gewoon doen. Niet twijfelen, niet uitstellen, maar doen. 80% van mijn klanten stelt uit, maar 20% durft massieve actie te ondernemen. Zij maken fouten, lopen met hun gezicht tegen de muur, maar zijn wel de ondernemers die het snelst en het verst vooruit geraken”, benadrukt ze. “Dat komt omdat zij een groeimindset hebben in plaats van een leermindset. Veel mensen zijn van het principe ‘knowledge is power’, maar ik durf dit in twijfel te trekken en zeg: action is power!”
Elke dag opnieuw de confrontatie aangaan
Dat met je gezicht tegen de muur lopen zelfs de besten overkomt, is iets wat ook Vandeputte al meermaals aan den lijve heeft ondervonden. “Zelf faal ik nog dagelijks, en dat is normaal. Van social media posts die per ongeluk online komen tot het geven van een webinar zonder slides, en dat dan nog allemaal op dezelfde dag”, kan ze er vandaag best om lachen.
Toch begrijpt ze als geen ander dat aan jezelf twijfelen sneller gebeurt dan je zelf zou willen. “Nu mijn bedrijf de laatste maanden zo snel groeit, krijgen we ook te kampen met groeipijnen”, erkent Amy Vandeputte. “Als solopreneur was ik het gewoon om alles zelf te doen en plots moet ik een sterk team gaan uitbouwen waarvan ik de leider moet zijn. Ik weet hoe ik moest coachen, ik weet hoe ik mijn sales moet aanpakken, maar als leider heb ik nog veel te leren. Na jarenlang te weten dat je goed bent in wat je doet plots iets moeten doen waarbij je eigenlijk niet goed weet wat te doen, is erg beangstigend. Ook ik moet hier dus mezelf blijven voorhouden dat er altijd wel iets fout zal gaan, maar dat ik dit mijn leven niet mag laten bepalen”, geeft ze grif toe.
Van groeipijnen tot faalangst en imposter syndrome: ondernemen is best confronterend, maar wel een confrontatie die je volgens Amy Vandeputte absoluut niet uit de weg mag gaan. “Het belangrijkste wat ik door de jaren heen besefte, is dat ondernemen eigenlijk de grootste vorm van zelfbewustwording is die er bestaat. Je wordt zo vaak geconfronteerd met jezelf dat je echt op alle vlakken een enorme groei meemaakt. Net daarom moeten we volgens mij allemaal wat minder focussen op het einddoel, en wat meer op het proces.”