Naar aanleiding van de heersende pandemie worden Techmag-interviews noodgedwongen via Zoom afgenomen. Zo ook dat met Patrick van Rosendaal, de bekende Belgische stadsgids in New York die momenteel heel hard wordt getroffen door de coronacrisis. “Ik zit financieel aan de grond, maar net op zo’n moment is optimisme de heilige graal van ondernemerschap”, klinkt het openhartig aan de andere kant van de Oceaan.

Oorlogskas

Met de paasvakantie in aantocht breekt voor stadsgids Patrick van Rosendaal het hoogseizoen aan. In normale omstandigheden welteverstaan, want de verwachte inkomsten moeten helaas plaatsmaken voor de oorlogskas, zoals de Edegemnaar het zelf noemt. “Mijn bedrijf BE NY bestaat 7 jaar, dus een tegenslag kunnen we wel aan. Bovendien ben ik één van die ondernemers die heeft geleerd om tegenslagen om te buigen naar opportuniteiten. Maar op zoiets kan je je onmogelijk voorbereiden. Ik zit financieel aan de grond.”

Ik ben één van die ondernemers die heeft geleerd om tegenslagen om te buigen naar opportuniteiten. Maar op zoiets kan je je onmogelijk voorbereiden

Van Rosendaal vertelt er meteen bij dat hij niet bij de pakken blijft zitten. Samen met zijn vrouw en twee kinderen - met wie hij een bescheiden appartementje deelt in New York - maakt hij er het beste van. “Treuren zit niet in mijn bloed”, knikt hij. “Natuurlijk lig ik soms ‘s nachts te huilen en voel ik vlagen van paniek. Met elke dollar gaan we zorgvuldig en creatief om, en we hangen niet langer de luxedieren uit. Maar hoop doet leven, dat mag je nu zelfs letterlijk nemen.”

Belang van community

Toch mag van Rosendaal rekenen op flink wat steun. Journalist en goede vriend Björn Soenens startte zonder zijn medeweten een crowdfundingcampagne op. Hij krijgt meelevende telefoontjes van klanten, vrienden en kennissen. “Hoewel financiële bijdragen een druppel op een hete plaat zijn - het leven hier is enorm duur en mijn gezin heeft veel medische zorgen - ontroert elke duit in het zakje mij”, zegt de geëmotioneerde stadsgids.

Tegelijk zie ik in deze crisisperiode ook hoe goed ik eraan heb gedaan om van meet af aan een band op te bouwen met klanten. Ronny Bayens (CEO van reisagentschap Connections, dat een partnership heeft met BE NY; nvdr) stuurt me bijna elke dag een berichtje om te vragen hoe het met me gaat.”

Verder hebben een aantal leveranciers, die intussen vrienden zijn geworden, samen met van Rosendaal een webshop opgestart die binnenkort live gaat. van Rosendaal is mysterieus, maar enthousiast. “Als optimist weet ik dat we na deze periode nog intenser gaan genieten van dingen die we voorheen misschien als vanzelfsprekend beschouwden”, meent hij. “De eerste groep die ik terug mag rondleiden? Ik ga meer dan ooit het beste van mezelf geven.”

Ook in deze Techmag aflevering:

  • Hoe crisissen de wereld grondig veranderen
  • Waarom van Rosendaal niet terugkeert naar België
  • De haast magische kracht van een netwerk
  • En zoveel meer

Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!