Tijdens de coronacrisis maakte ondernemer Christof Roggen een podcastreeks waarin hij Vlaamse bedrijfsleiders interviewt, en die je in de komende weken integraal op Bloovi kunt lezen, bekijken en/of beluisteren. In deze aflevering: Ann-Sophie Van Triel, founder en zaakvoerster van branding & digital agency Social Issue. Ze praat honderduit over de wereld van social media, branding en influencers. “Ik zeg altijd aan ondernemers: het is jullie verantwoordelijkheid om zo zichtbaar mogelijk te zijn. Zet je sociale media niet in, dan ga je een bepaald publiek mislopen.”

Sociale media een must?

Ann-Sophie Van Triel staat al 2,5 jaar aan het hoofd van haar eigen bedrijf Social Issue, een allround branding & creative agency. Wat houdt dat precies in? “Wij houden ons bezig met de zichtbaarheid van bedrijven, van merken, maar ook van personen. We zijn gestart met social media, maar ik zag al vlug in dat dat niet volstond. Daarom zijn we ook aan de slag gegaan met graphic design, influencer marketing, maar ook met het bouwen van websites, webshops, copywriting en het organiseren van events. Kortom, alles wat met branding te maken heeft. Daar staan wij voor.”

Hebben bedrijven die niet inzetten op sociale media sowieso een achterstand? “Dat hangt van een paar dingen af”, antwoordt Van Triel. “Wie is je doelgroep bijvoorbeeld? Bedrijven of consumenten? Ik zeg altijd aan ondernemers: het is jullie verantwoordelijkheid om zo zichtbaar mogelijk te zijn. Zet je sociale media niet in, dan ga je een bepaald publiek mislopen.”

De oudere generatie denkt vaak dat mond-tot-mondreclame alleen volstaat. Ik vind dat ze ongelijk hebben. Ik zie namelijk veel 30’ers en 40’ers die iets gezien hebben op Instagram en dan denk ik bij mezelf: ze zijn er toch ook al mee weg. Ik ben dus sowieso een voorstander van sociale media. Natuurlijk is het gemakkelijker als je doelgroep bestaat uit consumenten. Die zitten sowieso al op Instagram, op Pinterest en op Facebook.”

Wees authentiek

Sociale media zijn volgens Ann-Sophie Van Triel dus meer dan ooit een must voor ondernemers. Heeft ze interessante tips? Wanneer post je best een bepaald bericht bijvoorbeeld? “Dat hangt af van je volgers. Werken die in de horeca, dan post je best op maandag en dinsdag wanneer hun zaak gesloten is”, zegt ze. “Ik post vooral op tijdstippen waarvan iedereen denkt dat het geen goed moment is om te posten. Dan val je meer op.

“Voor de rest heb ik een heel simpele tip: wees authentiek en ga de interactie aan met je volgers. Lanceer bijvoorbeeld een poll en zorg dat mensen antwoorden. Wordt er niet gereageerd op je post, reageer dan zelf. Perceptie is alles.”

Voor mij gaat influencer marketing over het promoten van dingen die je écht leuk vindt en écht gebruikt

Social issue houdt zich ook bezig met influencer marketing. Wat houdt dat precies in? “Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van influencers die 100 pakjes openen op een dag. Voor mij gaat influencer marketing over het promoten van dingen die je écht leuk vindt en écht gebruikt. Niet omdat je ze gekregen hebt of omdat je ervoor betaald hebt. Nu, ik heb ook al betalende posts geplaatst, maar die gingen wel over zaken waar ik zelf achter sta. Zo heb ik ooit iets gepost over een levensverzekering voor studenten en ik had echt het gevoel dat dat product bij mij paste.”

“Met welke influencers werkt Social Issue zoal samen? ‘Ik heb veel contacten met onder meer acteurs, zangers en voetballers en zij hebben best veel invloed op het koopgedrag van mensen. Ik benader hen ook persoonlijk als ik een klus heb. Ik vraag hen dan: bevalt het product je, zou je dat in je dagelijkse leven gebruiken, enzovoort? Is hun antwoord ja, dan kunnen we een samenwerking opstarten. In het andere geval doen we dat niet, want dan maken we de volgers van die mensen blaasjes wijs. En daar doe ik dus niet aan mee.”

Van stage tot fulltime ondernemer

Van Triel heeft haar bedrijf opgericht toen ze nog studeerde aan de Arteveldehogeschool. Hoe is zij op het idee gekomen? “Ik deed vroeger sporadisch modellenwerk en op een keer zat ik voor een fotoshoot bij de kapper op Instagram te kijken. Die kapper zag dat, vond dat tof en zei me: ‘dat zou je voor ons moeten doen’. Ik dacht eerst bij mezelf: ‘wat zegt die nu?’ Maar de gedachte liet me niet meer los, omdat ik echt potentieel zag in die markt.”

“Ik heb toen een ondernemingsplan opgesteld en in 2018 ben ik van start gegaan met Social Issue. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd veel steun heb gehad van de Arteveldehogeschool. De bedoeling was om mijn stage bij mijn eigen bedrijf te doen en dan zelfstandig verder te werken, maar corona heeft roet in het eten gegooid en dus heb ik mijn stage moeten uitstellen. Ik heb dan beslist om mij eerst te focussen op Social Issue, veel aan sales te doen en volop te netwerken.”

Nachtwerker

De eerste klant van Social Issue was de eerder genoemde kapper. Hoe halen zij vandaag nieuwe klanten binnen? Doen zij actief aan prospectie op social media? “Op dit moment niet. Het staat wel op de agenda maar ik heb het nog te druk nu. Wij halen de meeste klanten nog altijd uit mond-tot-mondreclame.”

Het eerste gesprek met een nieuwe klant voer ik altijd zelf. Niemand kan namelijk mijn product beter uitleggen dan ikzelf, want ik was er vanaf de eerste minuut bij. Ik heb wel een vrij groot netwerk en de opdrachten komen spontaan binnen, wat natuurlijk super is.”

Hoe ziet een gemiddelde dag van Ann-Sophie Van Triel eruit? “’s Avonds laat bekijk en beantwoord ik meestal mijn mails. In mijn schaarse vrije tijd sport ik of lees ik. Ik ben namelijk erg leergierig. Wat ik zoal lees? ‘De 50 lessen voor ondernemers’ van Jürgen Ingels bijvoorbeeld of de biografie van Steve Jobs.”

Mijn meest productieve momenten heb ik doorgaans ’s nachts. Je kunt dan bergen werk verzetten omdat iedereen slaapt en het dan extreem rustig is. Op die momenten kruip ik pas rond half twee onder de wol.”

Creatieve energie

Ze is ook een creatieve duizendpoot, zo blijkt. Hoe kan An-Sophie Van Triel al haar energie kwijt? “Ik schrijf heel veel op losse papiertjes. En na een paar weken verzamel ik al die notities en bekijk ik ze. Dat is meestal mijn manier om te ontspannen op een vrijdagavond met een glas rode wijn en een streepje muziek.”

Het geeft een supergoed gevoel als je achteraf ziet wat je allemaal verwezenlijkt hebt met die papiertjes. De dingen die ik noteer, deel ik ook vaak met klanten. Bijvoorbeeld iets wat hun concurrent doet en wat zij ook kunnen proberen met bijvoorbeeld een andere insteek.”

Oscar de foodtruck

Om evenementen op te leuken, kocht de oprichtster van Social Issue onlangs een foodtruck. “Ik had een paar moodboards gemaakt voor evenementen en daar zag ik een foodtruck. Ik vond dat zo schattig en ik dacht bij mezelf: dat wil ik ook! Toen ik er eentje te koop zag staan, heb ik onmiddellijk toegehapt. Ik heb hem zelfs een naam gegeven, Oscar. De bedoeling is dat ik de foodtruck ga verhuren voor evenementen. Zo heb ik een geboortekaartje gemaakt voor Oscar en dat stuur ik naar al onze klanten.”

Momenteel heeft Van Triel twee medewerkers in dienst. “Mijn eerste werkneemster is gestart in oktober vorig jaar. Wij zijn al vriendinnen sinds het middelbaar. Zij is accountmanager en volgt de klanten en projecten op. Daarnaast is ze ook copywriter.”

“In december 2020 heb ik dan een tweede collega in dienst genomen die zich voornamelijk bezighoudt met grafisch design en fotografie. We zijn dus in totaal met drie en die samenwerking is echt top. Wij vullen elkaar zo goed aan. Ik geef hen wel veel vrijheid. Zo mogen ze grotendeels zelf bepalen wanneer ze werken. Ik vind dat super belangrijk, want ik hou er zelf ook van als mensen mij vrij laten in de uitwerking van projecten en ideeën.“

Controle is goed, vertrouwen is beter

Samenwerken met vriendinnen houdt ook gevaren in. Heeft Van triel geen schrik dat het ooit zal botsen en ze een of twee vriendinnen armer is? “Het kan maar op één manier verkeerd gaan en dat is wanneer het vertrouwen zoek is”, zegt ze daarover. “Als je mensen niet kunt vertrouwen, om welke reden dan ook, moet je er sowieso mee stoppen.

Ik weet wel graag vooraf wat een bepaalde functie inhoudt, voordat ik ze delegeer. Vandaar dat ik zo lang alleen heb gewerkt. Het was dus wel even wennen om die controle uit handen te geven

“Ik weet wel graag vooraf wat een bepaalde functie inhoudt, voordat ik ze delegeer. Vandaar dat ik zo lang alleen heb gewerkt. Het was dus wel even wennen om die controle uit handen te geven. Als je echter niemand vertrouwt, kan je ook niet groeien en dat is wat ik nog altijd wil. Ik leer elke dag van mijn medewerkers. En ik bedank hen ook daarvoor.”

Financiële op de tweede plaats

Voor wie er nog aan zou twijfelen: Ann-Sophie Van Triel barst van de ambitie. Waar hoopt ze binnen pakweg tien jaar te staan? “Ik wil nog deelnemen aan Trends Gazellen en ik zou graag ook nog een pand aankopen met Social issue om daar een toffe werksfeer te creëren.”

“Daarnaast wil ik producten aan onze klanten kunnen afleveren waar ze zelf volledig achterstaan. Zoals je merkt, leef ik vooral voor doelen. Het financiële komt voor mij op de tweede plaats.”

Welke tip zou ze zichzelf geven, mocht ze opnieuw starten als ondernemer? “Ik besef nu dat ik alles op een veel kortere tijd had kunnen doen. Dat maakt het wat dubbel. Ik heb het natuurlijk alleen gedaan en het was een mooie ontdekkingstocht. Voor de rest heb ik geen tips. Of misschien toch ietsje minder perfectionistisch en minder een controlefreak zijn?”


Honger naar meer tips of wil je meer weten over het project ‘What’s your social issue?’? Beluister dan hieronder het volledige interview :