Lothar De Keyne, co-founder van Bevoy
In volle coronacrisis wisten tal van technologiebedrijven hun stempel te drukken op de gezondheidszorg anno 2021. Voor Bevoy is dat niet anders: deze jonge Gentse start-up ontwikkelde een reeks thuistesten die aangeven welke behoeftes en tekorten jouw lichaam heeft. Daarvoor sloegen medeoprichters Christophe Ballet en Lothar De Keyne de handen in elkaar met laboratoria, wetenschappers en nutritionisten. Met als resultaat: een gepersonaliseerde, gezonde levensstijl op basis van je DNA, bloed en microbioom. “We willen een holistische kijk op de preventieve gezondheid bieden”, steekt Lothar De Keyne de ambities niet onder stoelen of banken.
Holistische kijk op preventieve gezondheid
Bevoy (acroniem van ‘best version of yourself’) laat mensen thuis eigenhandig een bloed-, microbioom-, of DNA-staal afnemen volgens de meegeleverde handleiding. Dat staal verstuur je vervolgens naar een laboratorium, waarna je de resultaten rechtstreeks kunt raadplegen op een platform. Aanvullend geeft het bedrijf medisch advies voor een betere -lees: gezondere- levensstijl.
“Het is niet dat we het warm water opnieuw uitvinden”, zegt Lothar De Keyne. “Die testen bestaan al sinds jaar en dag. Alleen zijn ze niet rechtstreeks beschikbaar voor de consument. Vandaag moet je bloed laten afnemen bij de huisarts, en voor andere testen soms zelfs naar het ziekenhuis.”
“Bovendien worden ze vaak pas afgenomen na vaststelling van lichamelijke klachten. Wij mikken echt op preventie en bieden de mogelijkheid om de test eigenhandig, efficiënt en veilig in jouw thuisomgeving te doen.”
Het doel is volgens De Keyne niet alleen vernieuwend, maar ook hoognodig. “We willen een holistische kijk bieden op de preventieve gezondheid”, vult hij aan. “Als je een tekort hebt aan vitamine D, zal je dat waarschijnlijk pas ontdekken na een doktersbezoek omdat klachten zoals spierzwakte en vermoeidheid zijn opgetreden. Met Bevoy kunnen we je op voorhand gericht vertellen welke voedingssupplementen je nodig hebt voor een gezonde inname. Geen overbodige luxe, als je weet dat 20% van de volwassen wereldbevolking overlijdt aan de gevolgen van een ongezonde levensstijl.”
Coronababy als deel van iets groters
Het idee werd geboren tijdens een online hackathon middenin de eerste lockdown. Daar kwamen De Keyne en vier andere ondernemers als winnaars uit de bus voor hun concept ‘Go Test Yourself’. In 48 uur tijd wist het tweetal een prototype te maken van het online platform, dat mensen moest begeleiden in de keuze van thuistestkits.
Samen met Christophe Ballet, die ook deel uitmaakte van het vijftal, besloot De Keyne verder te werken aan het bekroonde idee. In oktober, amper zeven maanden na de hackathon, begon de tweekoppige start-up met de verkoop van hun thuistestkits.
“We hebben zeer snel enkele partners gezocht om ons prototype verder te concretiseren”, legt De Keyne uit. “Logischerwijs moesten we allereerst op zoek naar gespecialiseerde laboratoria die met ons een partnership wilden sluiten voor de analyse van stalen. Voor de dataverwerking en de ontwikkeling van het bijbehorende platform sloegen we de handen in elkaar met IT-partner Lemon Companies. Zij hebben ons ondersteund met het technische luik, rekening houdend met dataprivacy, enzovoort. Dat was een zeer bewuste keuze. Met alle respect voor start-ups die hun eerste stappen zetten met één developer aan boord maar voor ons zou het te veel tijd hebben gekost.”
Met alle respect voor start-ups die hun eerste stappen zetten met één developer aan boord maar voor ons zou het te veel tijd hebben gekost
Niet toevallig maken beide bedrijven deel uit van Road21, een technologiegroep die in de schoot van Lemon Companies is ontstaan. “Als startende onderneming is het slim om, weliswaar belangeloos, deel uit te maken van iets groters”, vindt De Keyne. “Ik heb genoeg ondernomen om de waarde van tijd goed in te schatten. Je bedrijf staat of valt ermee.”
Fouten zijn de beste leerschool
Met de start-up is De Keyne inderdaad niet aan zijn proefstuk toe. Al van kindsbeen af wist de bijna dertigjarige Gentenaar dat hij wilde ondernemen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Bevoy al het derde bedrijf is dat op zijn conto staat. “Ik heb altijd al plezier gehaald uit het feit dat ik anderen kon helpen”, vertelt De Keyne. “Als kind verkocht ik meetlatten waar mijn klasgenoten op konden tekenen. Reizen organiseren en het heft in eigen handen nemen waren helemaal mijn ding. Toen ik aan de universiteit studeerde, wilde ik bepaalde problemen op structurele wijze beginnen oplossen. Het echte ondernemen, zeg maar.”
Toen ik aan de universiteit studeerde, wilde ik bepaalde problemen op structurele wijze beginnen oplossen. Het echte ondernemen, zeg maar
Met SkiLi verhuurde De Keyne skimateriaal, dat later werd omgedoopt tot verhuurdienst van festivalmateriaal AléGO. In 2016 werd de Gentenaar door Unizo verkozen als student-ondernemer van het jaar, maar een tijd later besloot hij de plannen voor de verdere uitbouw op te doeken. “Ik heb de tijd van mijn leven gehad, maar achteraf gezien hadden we de markt onvoldoende afgetast”, geeft hij toe. “Ski- en festivalmateriaal zijn heel seizoensgebonden, wat wel voor enkele cashflow uitdagingen heeft gezorgd. Hoewel het pijnlijk was om de stekker eruit te trekken, heb ik enorm veel geleerd uit die fouten. Voor mij is dat de beste leerschool geweest.”
Marathon lopen met sprintambities
In elk geval kan worden gezegd dat die beginnersfouten De Keyne geen windeieren hebben gelegd. HD Energy, zijn laatste onderneming, verkocht hij aan EnergyVision dat gespecialiseerd is in duurzame energieoplossingen voor kmo’s. Daarmee wilde hij zonne-energie democratiseren door gratis zonnepanelen aan te bieden. “Er zijn zoveel opportuniteiten voor innovatieve businessmodellen waarvan iedereen beter wordt”, licht hij toe. “Ik ben gebeten door alles wat met people, planet en profit te maken heeft. Maar het liefst van al zit er wel een zeker tempo in.”
De Keyne geeft toe dat hij soms te veel wil doen aan een te hoge snelheid. “Er is een groot verschil tussen de droomwereld en de realiteit”, beseft hij. “Ik heb een duidelijke visie van de manier waarop ik wil meebouwen aan een betere wereld. Maar om dat ene grote doel te bereiken, moet je kleine stappen nemen en jezelf niet voorbij lopen. Ik wil mezelf niet vergelijken met Elon Musk, maar zelfs hij weet dat zijn droom om een miljoen mensen naar Mars te brengen niet op één dag gerealiseerd kan worden.”
“Ook ik wil met Bevoy meer testen aanbieden dan het huidige aanbod, en een 360-graden overzicht bieden op de gezondheid van de mens. Maar daar is ons bedrijf nog niet klaar voor. Dat wil zeker niet zeggen dat je lang hoeft te wachten om die eerste kleine stapjes te nemen. Veel beginnende bedrijven maken de fout om maar te blijven sleutelen aan hun product. Ze blijven vanuit hun ivoren toren ontwikkelen, en baseren zich op een theoretisch kader. Maar het meeste zal je leren eens je je Minimum Viable Product in de markt hebt gevalideerd.”
“Het is een cliché, maar ondernemen is echt vergelijkbaar met een marathon”, zegt De Keyne op het einde van het gesprek. “Je moet maken dat je die helemaal kunt uitlopen, en niet halverwege uitgeput raakt. Ook al heb je sprintambities. Ik ben dus voldoende waakzaam voor mijn eigen grenzen. Zou het niet hypocriet zijn, mocht ik een onderneming hebben die zich toelegt op preventieve gezondheid maar ik niet eens voor mezelf kan zorgen?”