“Jongeren verdienen het om te weten wat hun mogelijkheden zijn in het leven.” Hassan Al Hilou (22) heeft het over zijn generatiegenoten in en rond Brussel, van wie hij met eigen ogen heeft gezien hoe moeilijk de voorbije lockdowns waren. Het deed hem beslissen om middenin de pandemie de vzw Capital op te richten: de ‘Ikea van jeugdontwikkeling’ zoals hij het zelf noemt die 16- tot 25-jarigen begeleidt naar financiële zelfstandigheid en hen inspireert met de nieuwste, meest innovatieve tools. Het ultieme doel? De cijfers van jeugdwerkloosheid en schoolverlaters in onze hoofdstad terugbrengen naar nul. Ambitieus, maar laat die grenzeloze ambitie nu net dé kracht zijn van deze jonge Molenbeekse ondernemer met Iraakse roots.
Jongeren verdienen grootsheid
Strategic advisor, keynote speaker, bestuurslid van meerdere bedrijven, auteur: het klinkt als de samenvatting van de mooie carrière van een veertiger. Maar het is de 22-jarige Hassan Al Hilou die al deze verwezenlijkingen op zijn cv mag zetten. Tussen al dat ondernemen door wist hij recent ook nog eens zijn bachelor Innovation Management te behalen.
De sympathieke Molenbekenaar had het zichzelf tijdens zijn studies al afgevraagd: wat ga ik nu concreet doen met mijn kennis rond innovatie? “Ik wist dat er na mijn afstuderen mooie jobaanbiedingen op mij lagen te wachten”, zegt Al Hilou. “En dat ik in een prestigieus bedrijf zou terecht kunnen komen, als ik dat wou. Maar toen de coronacrisis losbarstte en ik rondom mij in Molenbeek zag welke impact die had op de jongeren kwam ik al snel het besef dat die mooie bedrijfscarrière niet was wat ik op dit moment ambieer.”
Toen de coronacrisis uitbrak en ik rondom mij in Molenbeek zag welke impact die had op de jongeren kwam ik al snel het besef dat die mooie bedrijfscarrière niet was wat ik op dit moment ambieer
Een alleenstaande moeder met vier zonen die met één iPhone 4 al hun lessen moesten volgen. Jongeren die aan de halte bleven zitten en deden alsof ze op de bus wachtten in de hoop een beetje sociale interactie te hebben met voorbijgangers. Door de muren heen meer huiselijk geweld horen. Al Hilou somt slechts enkele situaties op die hij heeft opgemerkt tijdens de lockdowns, maar meer is niet nodig om te begrijpen waarom hij met Capital is gestart. “We hebben het vaak gehad over of mensen nu wel of niet naar hun tweede verblijf aan de zee mogen reizen, maar over de jongeren uit mijn buurt bleef het opvallend stil in de media. No one was listening to them”, zucht hij. “Dat was mijn drijfveer. Ik dacht: ik ga iets groots maken voor jullie, want jullie verdienen grootsheid.”
De Ikea van jeugdontwikkeling
Dat ‘groots’ mag in de eerste plaats letterlijk genomen worden: Hassan Al Hilou heeft Capital ondergebracht in een imposant gebouw van 2.000m² in het centrum van Brussel. “Opeens hadden ze een plek. Ja, zelfs in die intense periode van corona, want we hebben nooit de deuren gesloten van zodra we onze sleutels hadden”, zegt de sociale ondernemer. “In het gebouw bieden we ruimte aan aan verschillende partners. We hebben er nu een dertigtal, die elke dag, week of maand aanwezig zijn. Het is een ecosysteem van organisaties en bedrijven die jongeren kunnen helpen in hun zoektocht naar een job, een carrière, een doel. Eigenlijk moet je het zien als een vorm van co-creatie, we werken allemaal samen om 16 - tot 25-jarigen op hun pad te helpen.”
Het is nogal gemakkelijk om te zeggen tegen jongeren dat ze zichzelf moeten verder ontwikkelen, maar als ze hun mogelijkheden niet kennen, hoe moeten ze dat dan doen?
De Ikea van jeugdontwikkeling, zo omschrijft Al Holou zelf zijn nieuwe project. “Iedereen weet: als je je huis wilt inrichten, dan kan je bij Ikea alles vinden: van een bloempot tot een volledige keuken. Iedereen kent het concept, het is duidelijk. Hetzelfde willen we bereiken met Capital: jongeren moet hun weg gemakkelijk naar ons kunnen vinden en van een groot aanbod kunnen genieten. Een aanbod van organisaties die hen helpen te achterhalen wat hun doel kan zijn”, zegt Al Hilou. “Want het is nogal gemakkelijk om te zeggen tegen jongeren dat ze zichzelf moeten verder ontwikkelen, maar als ze hun mogelijkheden niet kennen, hoe moeten ze dat dan doen? Als ze niet weten welke doelen er zijn om naar te streven, hoe moeten ze er dan in godsnaam aan beginnen?”
Laboratorium voor innovatie
Maar Capital is veel meer dan een groot gebouw en een omgeving waar aan co-creatie wordt gedaan. “We zijn ook een laboratorium”, legt Al Hilou uit. “We betrekken innovatie bij onze doelstellingen. In Brussel is er nu 23% jeugdwerkloosheid, 11% maakt het middelbaar niet af. Willen we die jongeren allemaal bereiken, dan moeten we grootse projecten opzetten die voldoende impact maken.” Klein aanpakken, daar doet de jongeman niet aan mee. “Een druppel op een hete plaat als je slechts met microprojecten afkomt”, klinkt het. “Wij gaan voor macro, voor groot, voor al die 23% en 11% bereiken. En dat doen we met hoogstaande technologie.”
Willen we die jongeren allemaal bereiken, dan moeten we grootse projecten opzetten die voldoende impact maken
Denk aan hologrammen, virtual reality, digital screens, artificial intelligence. Met andere woorden: elke technologie of tool die vandaag hot is. “We experimenteren heel veel, maar niet zomaar in het wilde weg. We koppelen individuele getuigenissen aan de wetenschap of omgekeerd”, klinkt het. Of anders gezegd: vangt Al Hilou of iemand anders van het Capital-team een probleemstelling op bij de jongeren, dan gaan ze bekijken of daar al onderzoek naar gevoerd is. Vinden ze een interessant onderzoek over een maatschappelijk fenomeen, dan checken ze bij hun jongerennetwerk wat hun persoonlijke ervaring daarmee is.
Van project naar franchising
Het is op die manier dat het team van Capital achter de nood voor hun expo Industrial Floor - die in oktober van start gaat - is gekomen. “We wisten dat jongeren moeite hadden om te achterhalen wat hun doelen konden zijn. Ze kenden het aanbod niet altijd, of hadden geen enkele manier om te weten te komen of een bepaalde carrière iets voor hen zou zijn. Tijdens Industrial Floor kunnen ze dat allemaal ontdekken”, vertelt Al Hilou. “Verschillende sectoren en specifieke jobs worden vertegenwoordigd door middel van de meest sexy technologie. Wil je bijvoorbeeld weten hoe het is om consultant te zijn? Dan kan je vijf minuten lang consultant spelen via een digital screen.”
We stellen nu de jobs van vandaag en morgen voor maar we hopen daar op een bepaald moment ook de jobs van overmorgen aan toe te voegen
Onder andere de Federale Politie, Colruyt Group en Janssen Pharmaceutica zullen voorgesteld worden op de expo. Maar tientallen andere bedrijven hebben zich ook al aangemeld bij Capital om mee te werken. “Het zal best wel indrukwekkend worden”, zegt de founding father enthousiast. “Want het is echt innovatie pur sang. We gebruiken geen zaken die ergens anders in de wereld al zijn gedaan, we gaan voor echte vernieuwing.””
“Het is de bedoeling dat deze expo een aantal jaren blijft duren, maar in die jaren zullen we wel continu bijschaven met de laatste nieuwe tools. We zullen dus continu groeien op vlak van technologie, maar evengoed op vlak van aanbod. We stellen nu de jobs van vandaag en morgen voor. Maar we hopen daar op een bepaald moment ook de jobs van overmorgen aan toe te voegen.”
Capital is dan wel een Brussels project - “En dat blijft ook zo, want ik geloof vooral in lokale initiatieven” - maar diensten à la Industrial Floor die ze in het laboratorium van Capital uit hun mouw schudden, zullen wel buiten de grenzen van onze hoofdstad gaan. “Elke dienst of elk product dat we ontwikkelen, moet schaalbaar zijn. Dat nemen we op in ons businessplan nog voor we aan de uitvoering beginnen”, zegt Al Hilou. “Het is de bedoeling om onze projecten te laten overnemen door bijvoorbeeld bedrijven, diensten, en overheden. Vanaf een bepaalde fase, wanneer we merken dat de groei van het project goed zit, zal het een aparte entiteit worden. Eigenlijk gaan we bij elke ‘uitvinding’ uit van een franchisingmodel, want we zijn ervan overtuigd dat we zo de meeste impact kunnen creëren bij zoveel mogelijk jongeren.”
Zelf nog een beetje kind
Zelf is Hassan Al Hilou op zijn vijftiende beginnen ondernemen, op het eerste gezicht zou je dan denken dat hij een organisatie als Capital niet nodig zou gehad hebben. Hij kende zijn doel al, toch? “Ja, maar ik zou het toch tof gevonden hebben. Enerzijds al voor de ruimte, een plek om te werken. Ik ging naar de bibliotheek, en ik was blij dat ik daar terecht kon, maar je kan er niet echt intensieve vergaderingen houden”, lacht de twintiger. “Maar ook gewoon een aanbod van mogelijkheden zien en in contact komen met mensen die je kunnen helpen verder ontwikkelen, daar zou ik als kind heel blij mee geweest zijn.”
Hij voegt er meteen aan toe: “Al voel ik me hier bij Capital ook nog kind hoor. Bij de opnames van de hologrammen en de VR’s raakte ik zelf ook mega geïnspireerd. En al die jobs waren voor mij evenzeer een eyeopener. Wist jij dat er zoiets bestaat als de metrobrigade?. Ik had er nog nooit van gehoord, maar door onze eigen expo weet ik dat nu”, glimlacht Hassan Al Hilou. “Fantastisch toch, op één en dezelfde plek zo’n gigantische bron van inspiratie kunnen bieden aan jongeren?!”