Anouk Lagae, CEO van talent placement bedrijf Accent, is van alle markten thuis - en dat mag je ook letterlijk nemen. Samen met haar man (en later kinderen) heeft ze zowel in London als Sydney gewoond en gewerkt. Een echte verrijking op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Intussen heeft Lagae grote namen als Unilever, Coca-Cola en Duvel Moortgat achter zich gelaten om zich in de rol van CEO ten dienste te stellen van een Belgische onderneming: Accent. Haar missie? Een voetafdruk achterlaten in de maatschappij.

Anouk Lagae heeft naar eigen zeggen in haar 25-jarige loopbaan een mentale switch gemaakt. “Als jonkie had ik voornamelijk mannelijke energie: ik wilde de wereld veroveren.” De missie is dezelfde gebleven, maar de weg ernaartoe verschilt. “Ik wil zo goed mogelijk voor mijn bedrijf zorgen, waardoor groei automatisch volgt. Zo wil ik het potentieel ontgrendelen.” Volgens haar ligt de kracht dus niet in wie de beste van het team is, maar wie het meest uit het ganse team haalt. Dit zijn de drie kantelmomenten die haar gemaakt hebben tot de onderneemster die ze vandaag is.

1. Van iemand in België naar ‘niemand’ in het buitenland

De ontmoeting met haar man was voor Anouk Lagae een belangrijk kantelmoment. Ze ontmoette hem in New York. “Hij was een Belg die bezig was met zijn MBA te halen. De vonk sloeg meteen over, waarna anderhalf jaar lang een langeafstandsrelatie hadden.”

“We hebben uiteindelijk tien jaar in het buitenland gewoond. Het was niet alleen een droom die in vervulling ging, maar ook een verrijkende ervaring die mijn leven fundamenteel veranderd heeft”, vertelt Lagae.

Op professioneel vlak vond ze het bevreemdend om plots geen expert meer te zijn. “Je kent niks van de markt, het merk of de consument. Je moet je wel nederig opstellen en vertrouwen op de mensen rondom jou.”

Maar de grootste verandering vond op persoonlijk vlak plaats. “Je bent het gewoon om, zonder enige moeite, deel uit te maken van je vriendenkring, universiteit, sportclub,… Ineens viel dat allemaal weg. Plots ben je een immigrant - mooi gezegd: een expat - en moet je moeite doen om niet alleen mensen te leren kennen, maar hen ook te vertrouwen.” Lagae vergelijkt het met een spier die je uiteindelijk wel ontwikkelt.

2. De kunst van het ‘tuinieren’

Bij Coca-Cola was Anouk Lagae verantwoordelijk voor de gezonde dranken (water en thee). Op een bepaald moment kreeg ze een nieuwe opdracht in de schoot geworpen. “We hadden net een business gekocht in Hong Kong waar de traditionele Chinese geneeskunde centraal stond. Mijn opdracht? Een nieuw merk creëren en lanceren op basis van hun theeën en sapjes.”

Dat was voor haar een openbaring, aldus Lagae. “Het uitgangspunt van de traditionele Chinese geneeskunde is ‘beter voorkomen dan genezen’. Je moet als het ware elke dag werken aan je gezondheid om maar niet ziek te worden. Op die manier verwerf je bakken energie om je dromen te kunnen waarmaken.

De vertaalslag naar het bedrijfsleven was al snel gemaakt. “Als je bedrijf vol zit met mensen die goed in hun vel zitten, dan ben je niet te stoppen. Er ontstaan creatieve ideeën aan de lopende band, waardoor je fenomenale resultaten behaalt.”

Een waardevol inzicht dat Lagae tot op vandaag nog steeds ter harte neemt. “Ik zie mezelf als een tuinier. Mijn bedrijf is een prachtige tuin die ik goed wil onderhouden. Zo zorg ik er steeds voor dat het een gezonde werkomgeving blijft, waar iedereen kan floreren.”

3. Expertise teruggeven aan België

Uiteindelijk verliet ze Coca-Cola. “Ze wilden dat ik terug op de Cola’s ging werken. Maar ik kon mezelf niet meer motiveren om nog meer mensen nog meer Coca-Cola te doen drinken, dus heb ik daar vriendelijk voor bedankt!”

Het was tijd om afscheid te nemen van de wereld van multinationals, aldus Lagae. “Ik wilde graag mijn expertise ten dienste stellen van een Belgisch bedrijf dat een product of dienst heeft waarin ik geloof én waarmee ze de wereld willen veroveren. Zo ben ik bij Duvel Moortgat terechtgekomen.”

Ik wilde graag mijn expertise ten dienste stellen van een Belgisch bedrijf dat een product of dienst heeft waarin ik geloof én waarmee ze de wereld willen veroveren. Zo ben ik bij Duvel Moortgat terechtgekomen

Er sprong meteen iets in het oog, geeft Lagae aan. “In multinationals gaat het altijd over volume, volume, volume. In een familiebedrijf zoals Duvel draait alles rond kwaliteit. We gingen altijd voor het beste, waardoor groei automatisch volgde. Het ging over minder maar wel beter bier drinken.” En die nieuwe mentaliteit beviel haar. “Ik heb daar gezien hoe het anders kan én moet, waardoor ik het op geen enkele andere manier meer wil doen.”

Focus op de liefde voor je medewerkers en dan volgt de winst automatisch. Het klinkt zo banaal, maar ik heb het aan den lijve ondervonden. Je mensen zullen floreren en je bedrijf zal groeien

Tot slot geeft Lagae nog enkele wijze woorden mee aan collega-ondernemers. “Waarom is een bedrijf als Accent zo ‘magisch’? Door zijn liefdevolle omgeving, door ‘the power of love’. Het wordt nooit benoemd, maar iedereen voelt het wel.”

“Bij Duvel Moortgat bijvoorbeeld was de liefde voor het product zo gigantisch groot dat de bedrijfsbeslissingen eigenlijk niet meer rationeel waren. En daarom is dat zo magisch! Bij Accent is dat net hetzelfde, maar dan met hun mensen. Zo haal je het beste uit je medewerkers én krijg je de beste resultaten. Focus op de liefde voor je medewerkers en dan zal de winst automatisch volgen. Het klinkt zo banaal, maar ik heb het aan den lijve ondervonden. Je mensen zullen floreren en je bedrijf zal groeien.


Benieuwd naar het hele verhaal van Anouk Lagae? Beluister hieronder de podcast: