Tineke Van hooland, founder & CEO van epic 10 (©Rob Mitchell / Stillmation.com)
Na een carrière van meer dan zestien jaar in de medische bedrijfswereld, waagde Tineke Van hooland twee jaar geleden de sprong naar het ondernemerschap. Met haar consultancykantoor Epic 10 helpt ze Belgische farma- en biotechbedrijven om hun (duurzaamheids)verhaal meer in de verf te zetten. Daarnaast staat Van hooland, die ook voorzitster van Open VLD Vrouwen is, bekend als voorvechtster voor female empowerment, op én naast de werkvloer. “Uiteraard zijn mannen en vrouwen verschillend, maar ze moeten wel dezelfde kansen krijgen.”
Apothekeres in de bedrijfswereld
Van hooland studeerde af als apothekeres, maar wist eigenlijk al tijdens haar studies dat haar toekomst in de bedrijfswereld lag. “De mogelijkheden zijn er veel breder dan wanneer je je eigen apotheek hebt”, legt ze uit waarom. “Een bedrijf telt zoveel functies waar je ervaring kan in opdoen, wat ik persoonlijk heel verrijkend vind. Daarom heb ik nog een specialisatiejaar industrieapotheker gevolgd.”
Na haar studies ging ze aan de slag bij Baxter waar ze van verschillende functies proefde. “Mijn eerste jobs speelden zich meer binnen de muren van het bedrijf af. Op een bepaald moment klikte er iets: past dit nu wel bij mijn persoonlijkheid? Ik ontdekte dat ik meer iemand ben die mensen wil ontmoeten, bruggen bouwen, ideeën uitwisselen en elkaar inspireren.”
Zo kwam Van hooland uiteindelijk in de wereld van de beleidsmaking terecht. “Daar stond ik in voor public affairs en communicatie. Allerlei activiteiten dus waarmee we het bedrijf kenbaar konden maken aan de buitenwereld en we bruggen legden naar de politieke wereld”, vertelt ze.
Out of the box
Na zestien jaar in die wereld begon het steeds meer te kriebelen. “Het voelde aan alsof mijn creativiteit op een aantal muren botste, namelijk die van het bedrijf”, aldus Van hooland. “Ik wou meer out-of-the-box-ideeën uitwerken en ook een grotere onafhankelijkheid voor mezelf creëren omdat ik toen net in de politiek was gestapt.” Ze was voldoende gewapend om finaal de sprong te wagen, klinkt het. “Ik voelde dat ik de kennis, de ervaring én het netwerk had om mijn eigen bedrijfsbaby boven de doopvont te houden.”
Al lag de typische koudwatervrees ook bij haar verraderlijk op de loer. “Zoals iedereen vraag je je af of het wel gaat lukken. Je twijfelt. Maar op een bepaald moment moet je de knoop doorhakken en er voluit voor gaan.” Haar jarenlange ervaring en uitgebreide netwerk kwamen wel meteen goed van pas. “Het feit dat ik zo’n sterk netwerk had, maakte het van in het begin makkelijker om contacten te leggen en die eerste klanten binnen te halen”, vertelt Van hooland.
Je netwerk is even belangrijk als de kwaliteit van de diensten die je wil aanbieden
Die tip wil ze meteen ook meegeven aan vrouwen die hun eigen zaak of project op touw willen zetten. “Vergeet het belang van een sterk netwerk niet! Bouw daar elke dag aan. Zelfs al kan je met die nieuwe contacten niet meteen zakendoen, dan nog is het de moeite waard. Want wie weet kloppen ze over een jaar weer bij je aan omdat ze zich jou herinneren van op dat ene netwerkevenement. Je netwerk is even belangrijk als de kwaliteit van de diensten die je wil aanbieden.”
What’s in a name
Dat de onderneemster uit Oudenaarde creativiteit hoog in het vaandel draagt, blijkt ook uit haar bedrijfsnaam Epic 10. “Epic is een term uit de surfwereld”, legt ze uit. “Bij mooi weer reis ik graag naar het zuiden om er te surfen. En een epic wave is de meest excellente golf die je je kan inbeelden. Dat symboliseert waar ik voor sta: ik wil bedrijven de meest kwaliteitsvolle diensten leveren.” En 10? “Dat komt van Tineke”, glimlacht ze. “Heel voor de hand liggend en toch zien veel mensen het niet.”
“Ik wou vooral een catchy naam”, voegt Van hooland eraan toe. “Ik geef dan wel advies op het vlak van communicatie en public affairs, tegelijk wil ik bedrijven ook challengen in het durven loslaten van de status quo en hen in een verrijkende mindset brengen. Dat wou ik laten doorschemeren in de naam. En dan past ‘Epic 10’ beter dan pakweg ‘Tineke Van hooland Consulting’ (lacht).”
Innovaties die meer aandacht verdienen
Ze wil biotechbedrijven helpen de status quo in de gezondheidszorg te doorbreken, benadrukt Van hooland. En dat doet ze op verschillende manieren. “Enerzijds denk ik met hen na over hoe ze zich kunnen positioneren. Biotechbedrijven hebben namelijk niet alleen een maatschappelijke impact omdat ze de levens van mensen verbeteren, ze hebben ook een milieu-impact wanneer ze bijvoorbeeld investeren in groene technologie of waterzuiveringsinstallaties.” Dat laatste mag volgens haar duidelijker in de verf worden gezet.
Farma- en biotechbedrijven hebben vaak de neiging om nederig in hun schulp te kruipen, terwijl ze zoveel prachtige innovaties bedenken
“Farma- en biotechbedrijven hebben vaak de neiging om nederig in hun schulp te kruipen, terwijl ze zoveel prachtige innovaties bedenken”, vindt Van hooland. “Neem nu het messenger-RNA, de basis van het coronavaccin. Pfizer België is de producent van het vaccin waarmee zo’n 50% van de wereld werd ingeënt. Daarnaast is België ook koploper in het ontwikkelen en de productie van andere cel -en gentherapieën, allemaal revolutionaire geneesmiddelen. Maar hoe weinig mensen weten dat die therapieën hier in België het levenslicht zagen?”
Van sickcare naar healthcare
Hetzelfde geldt volgens Van hooland voor de inspanningen die de bedrijven op het vlak van duurzaamheid leveren. “Wie beweert dat de industrie geen inspanningen doet, heeft het bij het foute eind”, zegt ze daarover. “Er zijn al heel wat bedrijven die vandaag investeren in zonnepanelen en waterzuiveringsinstallaties. Of die tegen 2030 volledig CO2-neutraal willen zijn. We moeten die strategische internationale positionering meer in de verf zetten. Omdat het goed is voor België, voor nieuwe investeringen en voor partnerships in binnen- én buitenland.”
Daarnaast wil de onderneemster ook een mentale shift bij haar klanten teweegbrengen. “Ik wil samen met hen een pad bewandelen waarbij we door out of the box te denken van sickcare naar healthcare overstappen”, legt ze vol overtuiging uit. “Vandaag zetten we te veel in op genezing, wat handenvol geld kost. Terwijl preventie net een grote gezondheidswinst zou betekenen en mensen zo ook langer actief zouden blijven in hun professionele activiteiten.”
Creative storytelling
Die bedrijven duidelijker in the picture zetten, doet Van hooland voornamelijk door middel van creative storytelling. “Het is geen geheim dat er in de wereld van de farma en de biotech veel regels gelden. Mensen krijgen op de duur angst van regels, waardoor die bedrijven denken: we gaan niks zeggen, dan zeggen we ook niks verkeerd”, legt ze uit. “Via creative storytelling kunnen we op een begrijpbare manier uitleggen wat die innovaties doen en ze zo meer zichtbaarheid geven. Iemand als Lieven Scheire is daar heel goed in.”
Een andere moeilijkheid is dat innovaties in die sector ook niet altijd fysiek zichtbaar zijn, aldus Van hooland. “Een labokuip oogt niet bepaald aantrekkelijk”, beseft de onderneemster maar al te goed. “Met creative storytelling brengen we al de prachtige innovaties meer tot leven. Belgische biotech moet de nieuwe chocolade worden: die smaakt niet alleen lekker, het ziet er ook gewoon heel lekker en kwaliteitsvol uit.”
Rolmodel voor meisjes en vrouwen
Of haar visie op women empowerment altijd al een belangrijke rol speelde? “Al van kinds af aan wilde ik hetzelfde doen als wat jongens konden. Mannen en vrouwen zijn uiteraard verschillend, maar ze moeten wel dezelfde kansen krijgen”, oppert ze. “Anderzijds moeten vrouwen die kansen dan ook wel grijpen, daarin hebben ze misschien nog iets meer ondersteuning nodig.”
Dat is precies wat Van hooland in haar eigen onderneming en als voorzitster van Open VLD Vrouwen wil doen. “Eén van mijn favoriete quotes is er eentje van de Amerikaanse vicepresident Kamala Harris: dream with ambition, lead with conviction. Het is mijn persoonlijke ambitie om zoveel mogelijk meisjes en vrouwen te inspireren om niet alleen een eigen zaak of project te starten, maar ook om te kiezen voor STEM-studies want daar gaat een ganse wereld van mogelijkheden voor je open.”
Wanneer je voorbij het punt bent dat je voldoende klanten hebt en kan beginnen kiezen welke opdrachten je wel of niet aanneemt, wordt het pas écht leuk!
Haar tips voor vrouwen die net gestart zijn met ondernemen? “Be bold”, antwoordt Van hooland zonder aarzelen. “Vertrouw op je eigen sterktes. Denk ook na over hoe je je wil differentiëren en stel je positionering vaak genoeg in vraag. Dat doe ik zelf ook na elke opdracht, want stilstaan is achteruitgaan”, vindt ze. “En ook: have fun! Ga voor jezelf op zoek wat er jou het meest gelukkig maakt, ook naar opdrachten toe. Wanneer je voorbij het punt bent dat je voldoende klanten hebt en kan beginnen kiezen welke opdrachten je wel of niet aanneemt, wordt het pas écht leuk!”
Go with the flow
Voorlopig lukt het nog om haar ondernemersavonturen te combineren met haar politieke functies als voorzitster van Open VLD Vrouwen én gemeenteraadslid van de stad Oudenaarde. Hoe de toekomst er precies uitziet, daar kan de ondernemende politica vooralsnog de vinger niet op leggen. “Ik ben heel dynamisch. In alles wat ik doe, wil ik stappen zetten. Soms zijn dat kleine stappen, soms grote, zolang het maar vooruitgaat”, vertelt ze.
Ik ben heel dynamisch. In alles wat ik doe, wil ik stappen zetten. Soms zijn dat kleine stappen, soms grote, zolang het maar vooruitgaat
“Mijn levensfilosofie is dan ook ‘go with the flow’: grijp de kansen die op je pad komen. Lukt het niet? Dan zullen er wel andere komen”, zegt Van hooland met veel overtuiging. “Ik hoop dat ik nog veel leuke en diverse opdrachten mag uitvoeren en out of the box kan blijven denken.”
“Met Open VLD Vrouwen zijn we een programma aan het uitwerken rond talentvorming en vrouwelijk ondernemerschap, wat me veel voldoening geeft. En daarnaast blijf ik samen met de oudenaardist nadenken over hoe we onze stad nog innovatiever en duurzamer kunnen maken.” Of ze ooit voltijds politica wordt? “Geen idee”, antwoordt Tineke Van hooland. “Go with the flow. Als die kans er ooit komt, zal ik ze wel grijpen!”