De technologiesector biedt het antwoord op veel uitdagingen van de toekomst. Toch blijft het een overwegend mannelijke wereld. De Gentse SaaS start-up Cheqroom, dat dit voorjaar nog 15 miljoen dollar ophaalde bij een Amerikaanse investeerder, doet die genderongelijkheid teniet met een managementteam dat bestaat uit vier vrouwen en drie mannen en een 50/50-verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. “We practice what we preach: we kijken niet naar de uren die iemand klopt maar naar de outcome. Moet je om 16 uur jouw kinderen ophalen? Doe gerust. Onze mensen kiezen zelf hoe ze hun werkdag indelen”, vertelt Head of People Eveline Van Belle.
Cheqroom, in 2014 opgericht door CEO Vincent Theeten, levert software aan grote mediabedrijven zoals VRT, CNN, ESPN en Fox Sports, om de inzet van hun videomateriaal te managen. Deze bedrijven werken vaak buitenshuis met veel en duur materiaal: camera’s, micro’s, lenzen,… Met de equipment management software van de Gentse start-up weten ze welk materiaal ze hebben, waar het zich bevindt, wie het gebruikt en wanneer het weer beschikbaar is. Het SaaS-platform biedt ook waardevolle inzichten: welk materiaal wordt het meest gebruikt, wat gaat er vaak stuk? Zo krijgen de bedrijven een beter zicht op wat ze moeten bijbestellen.
Bij veel bedrijven gebeurt het beheer van materiaal nog via Excel of op papier, wat tijdrovend is en vaak tot fouten leidt. Er is steeds meer materiaal en het beheer ervan wordt complexer. In hun zoektocht om efficiënter te werken, komen veel bedrijven terecht bij Cheqroom. “Onze missie als SaaS-bedrijf is: let makers make. Wij zorgen dat mensen in de creatieve sector meer tijd hebben voor wat ze écht graag doen en waar ze goed in zijn: het creëren van leuke content en media. Spreadsheets invullen of uitzoeken waar een camera zich op dat moment bevindt: daar hoeven ze zich dankzij ons platform niet mee bezig te houden”, licht Head of People Eveline Van Belle toe.
Let makers make
Acht jaar na de oprichting gaat het Cheqroom op z’n zachtst gezegd voor de wind. Vanuit de thuisbasis in Gent is het bedrijf aan een flinke groeispurt bezig, vooral in de Verenigde Staten. “Zo’n 70 procent van onze klanten zijn Amerikaanse bedrijven – veel in de mediaproductie, maar ook in de gaming-, software- en elektronicasector. Doordat we actief zijn in die booming segmenten zijn we op korte tijd snel gegroeid”, vertelt Van Belle.
Zij ging begin 2021 bij Cheqroom aan de slag en zag het aantal collega’s op anderhalf jaar tijd toenemen van 17 naar 48. Bovendien haalde het Gentse techbedrijf eerder dit jaar 15 miljoen dollar aan groeikapitaal op bij de Amerikaanse investeerder Level Equity, waarmee het onlangs een kantoor opende in New York.
Geen ninja’s of rockstars
Meer maker happiness creëren: dát is dus de impact die Cheqroom wil maken. Hoe belangrijk innovatieve technologie hierbij ook is, de mensen áchter die technologie zijn doorslaggevend. Dat beseft Van Belle als Head of People zeer goed: “In het begin was onze CEO alleen, maar na enkele jaren besefte hij dat hij zich moest omringen met een sterk team om te kunnen groeien. De focus lag van in het begin op een divers team met een 50/50-verdeling tussen mannen en vrouwen, ook in het management. Dat is heel opmerkelijk in de techsector, wat toch nog steeds een overwegend mannelijke wereld is.”
De focus lag van in het begin op een divers team met een 50/50-verdeling tussen mannen en vrouwen, ook in het management wat toch heel opmerkelijk is in de techsector
Intussen zit die open rekruteringscultuur helemaal verweven in het DNA van Cheqroom. “Bij sollicitaties kijken we niet naar het geslacht, de nationaliteit of de taal van de kandidaat. En onze voertaal is niet Nederlands maar Engels: hiermee alleen al bereiken we een diverser publiek van verschillende nationaliteiten.”
“Het belangrijkste is dat de persoonlijkheid van de kandidaat matcht met onze bedrijfscultuur. Als er een juiste ‘fit’ is en die persoon woont in Spanje, dan laten we hem of haar één per kwartaal met plezier naar België overkomen, of helpen we hen om te verhuizen - true story. We hebben een hybride manier van werken, dus verwachten we dat onze mensen een aantal dagen per week op kantoor aanwezig zijn. Dit komt de samenwerking en ook de groepssfeer ten goede.”
Hoe het komt dat in het bijzonder zoveel vrouwen zich aangetrokken voelen door de Gentse werkgever? Daar zijn volgens Rocío Bracero, Head of Customer Success bij Cheqroom, verschillende redenen voor. “Om te beginnen zijn de job descriptions zeer realistisch opgesteld. We merken dat we meer vrouwen aantrekken door klaar en duidelijk te stellen: ‘dit moet je kunnen voor deze job, hier ga je naartoe en zo gaan we je helpen’. Er wordt ook bewust aandacht besteed aan het taalgebruik in onze vacatures en op de website, zodat het niet te ‘mannelijk’ geformuleerd is.”
“Termen als ‘ninja’ en ‘rockstar’: dat klinkt allemaal cool maar veel vrouwen kunnen zich hier echt niet mee identificeren”, vult Van Belle aan. “Wij houden de taal open en helder zodat ook vrouwen het gevoel krijgen dat ze prima passen in ons techbedrijf.”
Wij houden de taal open en helder zodat ook vrouwen het gevoel krijgen dat ze prima passen in ons techbedrijf
Lead by example
Nog een reden waarom er zoveel female power is bij Cheqroom: het bedrijf draagt een evenwichtige work-life balans hoog in het vaandel. Eveline Van Belle, zelf mama van drie, hecht net als haar collega’s veel belang aan een gezond evenwicht tussen werk en privé. “Ik neem dit mee in alle sollicitatiegesprekken die ik voer. Ik merk dat het een meerwaarde is voor vrouwelijke kandidaten - dat het toch gans anders is dan wanneer ze met een man rond de tafel zouden zitten.”
Beide dames beseffen dat veel bedrijven flexibiliteit claimen, en benadrukken dat het bij Cheqroom géén holle marketingpraat is. “We lead by example, we geven zelf het goeie voorbeeld”, benadrukt Bracero. “Hier blijft niemand onnoemelijk laat op kantoor. Het zijn niet de gepresteerde uren die tellen, maar het resultaat van wat je doet - dat werkt veel motiverender. Ik ben mama en doe mijn job heel graag. Maar als mijn kind ziek is, krijg ik de flexibiliteit om thuis te werken, zonder dat er achteraf iemand met een vergrootglas gaat kijken hoeveel uren ik effectief gepresteerd heb. Ik heb dus zelf ownership over de invulling van mijn werkdag en de uren dat ik werk. Dat is één van de dingen die ik hier enorm apprecieer. En dat geldt trouwens voor iedereen, ongeacht of je kinderen hebt of niet.”
“In het begin dat ik hier werkte, kwam mijn man mij eens op het werk oppikken om half zes. Het kantoor was hier zo goed als leeg en hij stond versteld, want bij hem blijven de mensen zo lang mogelijk op het werk hangen. Als je om pakweg 20 uur een call hebt met een klant of prospect in de Verenigde Staten verwachten we niet dat je zo lang op kantoor blijft. Al blijven ook wij wel graag eens langer plakken, maar dan eerder om iets te drinken met het team”, lacht Van Belle.
Ook de opleidingscultuur van Cheqroom spreekt veel vrouwen aan. “We hebben een duidelijk framework met verschillende carrièrepaden, waar in detail beschreven staat wat we van elke level verwachten. Dus als je wil doorgroeien in het bedrijf, weet je waaraan je moet werken”, verduidelijkt Van Belle. “Ik wil dat iedereen zoveel mogelijk kan groeien op zijn of haar eigen tempo. Al onze mensen krijgen elk jaar een individueel opleidingsbudget. Het maakt mij niet uit waaraan ze het besteden - beurzen, trainingen, boeken - zolang het maar 100% opgebruikt is tegen het einde van het jaar”, aldus de Head of People.
Met vier vrouwen in het managementteam denk ik wel dat we mogen zeggen dat ons bedrijf het goede voorbeeld geeft: hier zitten vrouwen écht mee aan tafel
“Mannen zijn over het algemeen mondiger als het gaat over hun carrière. Vrouwen zijn vaak wat voorzichtiger en onzekerder, maar op die manier proberen we hen te empoweren om te groeien. Met vier vrouwen in het managementteam denk ik wel dat we mogen zeggen dat ons bedrijf het goede voorbeeld geeft: hier zitten vrouwen écht mee aan de tafel.”
Eén grote Cheqroom
Zoveel flexibiliteit en vrijheid: dat moét wel leiden tot een leuke werksfeer. “Dat klopt, het is hier heel plezant om te werken”, klinkt het unaniem bij Van Belle en Bracero. “We hebben een zeer open cultuur en de evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen, wat zorgt voor een leuke dynamiek in het bedrijf. Vrouwen en mannen worden als gelijken behandeld en vullen elkaar op sommige vlakken heel goed aan.”
Er is overigens nog plaats in het team, want Cheqroom is op zoek naar talent voor het hoofdkantoor in Gent. “We zoeken momenteel vooral engineers en ook op finance zijn er enkele vacatures. Er is veel concurrentie op de markt: door de war for talent moeten we meer moeite doen dan vroeger om goeie mensen te vinden”, stelt Van Belle.
“Met onze recruiter Carina hebben we gelukkig een parel in huis die keer op keer de juiste profielen weet aan te trekken, zowel in België als in het buitenland.” Ook voor het pas geopende kantoor in New York is de jacht op nieuwe medewerkers geopend. “Gent blijft onze thuisbasis. Maar aangezien zo’n 70 procent van onze klanten in Amerika zit, is het natuurlijk de ambitie dat ons kantoor in New York óók groot wordt”, aldus Van Belle. “De samenwerking loopt trouwens heel vlot. Er zijn uiteraard enkele culturele verschillen, maar het komt erop aan om die diversiteit te omarmen, zoals we altijd al hebben gedaan met ons bedrijf. Het is de bedoeling om er één grote Cheqroom van te maken in plaats van twee kleintjes!”