Jorn Vanysacker heeft als ondernemer al een hele weg afgelegd. Bijna 10 jaar geleden ontwikkelde hij een dating app in Londen. Daarna was hij jarenlang marketing manager bij Intuo, om sinds de zomer van 2020 vol te gaan voor Henchman, de LegalTech start-up die hij mee oprichtte en waarmee hij eerder dit jaar 3 miljoen euro zaaikapitaal ophaalde. Liep alles altijd van een leien dakje? Zeker niet, maar dankzij zijn optimistisch en energiek karakter vond Vanysacker telkens weer een oplossing voor de uitdagingen die zijn ondernemerspad kruisten.
Jorn Vanysacker komt uit een ondernemersgezin. Van zijn ouders leerde hij zijn gezond boerenverstand te gebruiken en steeds loyaal te blijven. Zelf brengt hij graag nieuwe dingen op de markt. Na een bewogen decennium is zijn zelfzekerheid stevig toegenomen. “Na 10 jaar besef je dat je niet per se altijd de beste hoeft te zijn, maar het het vaak nuttiger is om te weten met wie je jouw ambities moet verwezenlijken.”
Dit zijn de drie kantelmomenten die Jorn Vanysacker hebben gemaakt tot de ondernemer die hij vandaag is:
1. Springen met Rendeevoo
In 2013 ontmoette Vanysacker tijdens zijn studies in Birmingham een Griekse collega. Samen kwamen ze op het idee om een dating app te ontwikkelen: Rendeevoo. Ook al beseften de twee dat het een hele uitdaging zou worden, toch hebben ze de sprong gewaagd. “Het was heel kostelijk en er kon van alles fout lopen. We moesten er gewoon vertrouwen in hebben”, vertelt Vanysacker. “De grootste uitdaging was dan ook het springen zelf. Ik wilde me niet vastpinnen op bepaalde zaken, want dat kon me afremmen om mijn doelen te bereiken.”
Gezonde conflicten zijn noodzakelijk in het proces. Ik heb geleerd om issues te benoemen, waarbij vertrouwen hebben in elkaar en jezelf essentieel is
In Londen, waar ze hun project zouden uitwerken, liep Vanysacker tegen meerdere challenges aan: het product maken, het algemene wantrouwen winnen ten aanzien van een betalende dating service en een manier om het op de markt te brengen. Dit zorgde soms voor hevige discussies met zijn zakenpartner. “Gezonde conflicten zijn noodzakelijk in zo’n proces. Ik heb geleerd om issues te benoemen, waarbij vertrouwen hebben in elkaar en in jezelf essentieel is.”
Ook al hadden de twee founders er alles aan gedaan om Rendevoo tot een succes te maken, het project evolueerde maar moeizaam en na 3,5 jaar werd dan ook beslist om de stekker eruit te trekken. “Het gaf me geen energie meer en ik voelde dat ik er niet verder in wou gaan”, zegt Vanysacker daarover. “Desondanks heb ik ontzettend veel uit uit dat avontuur geleerd en ben ik ook dankbaar voor onze correcte aanpak. Het was zelfs de kick-start voor onze huidige onderneming.”
2. Intuo en Unit4
Na het Rendevoo-verhaal keerde Vanysacker terug naar België (met enkel zijn Škoda!) en nam hij de nodige tijd voor zichzelf. Om nadien bij HR-techbedrijf Intuo te starten als marketing manager, waar hij zijn batterijen weer kon opladen terwijl hij nieuwe vaardigheden aanleerde. “Het was fijn om de andere kant te leren kennen: schalen, mensen leiden en meedenken over strategieën. Ik vond het belangrijk dat ik qua beslissingen nemen evenveel gewicht in de schaal kon leggen, ook als marketing manager.”
In 2019 werd Intuo verkocht aan de Nederlandse bedrijfssoftwareleverancier Unit4. Ze hebben toen verder ingezet op oprechtheid, waarbij ze niet voortdurend aan marketing deden. Genoeg content maken en op lange termijn denken, was elementair om te kunnen groeien. “Je moet steeds zorgen voor een verfrissende insteek en jezelf zeker niet te serieus nemen. Marketing mag ook niet één campagne zijn, je moet uitzoeken welke rol je wilt spelen binnen je eigen markt. De consistentie en herkenbaarheid van je positionering en merk is cruciaal”, zegt Vanysacker.
Een-op-eengesprekken voeren met je medewerkers helpt onzekerheden weg te nemen. Duidelijke interne communicatie zorgt ervoor dat je de rust behoudt en paniek vermijdt
Prioriteiten kiezen en bepalen op welk cijfer ze wilden inzetten, was dus enorm belangrijk. “Als manager moet je dit goed kunnen overbrengen om je medewerkers op één lijn te krijgen. Alle verwachtingen uitspreken zorgt voor een betere connectie.”
De verkoop creëerde meer rust bij de oprichters en nam de onzekerheid weg, wat resulteerde in een gezonde dynamiek binnen de onderneming.
3. De overgang naar Henchman
Nadat een bevriende advocaat erop wees dat hun sector serieus achterop huppelt qua digitalisatie, ontstond het idee voor een volgende project: Vanysacker richtte samen met Gilles Mattelin en Wouter Van Respaille Henchman op. De LegalTech start-up ontwikkelde een uitbreiding voor Microsoft Word, waarmee advocaten sneller clausules kunnen zoeken vanuit hun eigen database. “Ons product is gebruiksvriendelijk, een soort Google voor advocaten”, legt de co-CEO uit. “Ik vind het fijn dat we met dit project meer interactie hebben met de gebruiker in de vroege fase. Hoe eerder je te rade gaat bij je potentiële klant, hoe sneller je beseft wat mogelijk niet werkt.”
Wanneer je je doelgroep hebt bepaald, moet je 100% voor je niche durven gaan en daar snelheid in maken
Ondertussen werken er 20 mensen bij Henchman. Hun doel voor 2025 is de kaap van 10.000 klanten ronden. Daarnaast willen ze hun drafts onmisbaar maken voor hun gebruikers en streven ze ernaar de omzet fors te doen stijgen in vergelijking met vorig jaar. “Door Covid is alles in een stroomversnelling geraakt. Eén van de grootste uitdagingen is om de juiste mensen te vinden die dit allemaal mee kunnen ondersteunen.”
Inspiratie haalt Vanysacker bij mensen die positief in het leven staan, met een ongelooflijke en aanstekelijke drive. Verder laat hij de dingen op zich afkomen en gelooft hij in de kracht van netwerken. “Dat zorgt op lange termijn voor magie en geeft je meer bewegingsvrijheid.”
Succes betekent voor hem dagelijks mogen doen wat je graag doet, liefst met vrienden. Financieel succes beschouwt hij als een mooie extra. Vooruitgang boek je volgens hem door je coaches te ontgroeien. Anders blijf je stilstaan en leer je niets meer bij.
Tot slot geeft Vanysacker nog enkele wijze woorden voor collega-ondernemers: “Doe gewoon wat je wilt doen en geniet ervan. Neem jezelf vooral niet te serieus, en leer voldoende relativeren. Werk ook steeds met de beste en leukste mensen, probeer die aan te trekken en dicht bij je te houden. Durf ambitie te tonen en houd het vooral simpel!”
Benieuwd naar wat Jorn Vanysacker nog meer te vertellen heeft? Beluister hieronder de volledige podcast.