In deze aflevering van de BlackBird podcast gaat Andy Coomans in gesprek met serial entrepreneur Kristof Bossuyt die in 2009 aan zijn ondernemersparcours begon. In minder dan vijftien jaar tijd bouwde hij verschillende bedrijven, die hij daarna ook succesvol wist te verkopen. Bossuyt deelt zijn inzichten over hoe je succesvol met vennoten samenwerkt, wat hem steeds naar iets nieuws op zoek deed gaan en hoe hij vandaag de vertaalslag maakt in een veel groter bedrijf waarin hij toch de ondernemersmindset weet vast te houden.
“Mijn eerste bedrijf was Aper’eau. Iets later startte ik Tablebooker op, dat ik drie jaar nadien van de hand deed. Daarna heb ik Kids With Flair, de leukste speelgoedwinkel in België en Nederland, overgenomen en nadien weer verkocht. Tussendoor hielp ik als consultant onder andere BPost en Panos bij hun digitale transformatie. Vervolgens stapte ik in het digitale marketing agency Bake and Company dat vorig jaar onderdeel werd van iO, het snelgroeiende end-to-end agency waar ik vandaag partner en Business Development Director ben.”
Wat maakt dat je altijd op zoek bent gegaan naar de volgende kans?
“Ik heb er meer dan tien jaar over gedaan om erachter te komen waarom ik na een bepaalde periode altijd op zoek ging naar iets nieuws. Ik ben gepassioneerd om een idee in de realiteit te brengen en te zien of het werkt. Maar eenmaal het werkt, zijn er betere mensen om het van mij over te nemen en het nog groter te maken. Het is belangrijk dat elke ondernemer voor zichzelf bepaalt waar hij of zij zich precies situeert.”
Waar let je op als je een vennoot kiest met wie je samen wilt werken?
“Ik let vooral op de complementariteit. Mensen zoeken meestal mensen op met wie ze goed overeenkomen, doorgaans zijn dat dan ook mensen die redelijk op elkaar lijken. Terwijl het in een bedrijf juist interessant is om mensen te hebben die allemaal anders zijn.”
Hoe maak je goede afspraken met vennoten?
“Door heel veel en lang met elkaar praten. Toen ik in Bake and Company ben ingestapt, hebben we zes maanden lang, elke twee weken met elkaar gesproken alvorens we de sprong maakten. Het gaat dan nog niet over de waarde van de aandelen, maar over hoe we naar de sector kijken, naar het bedrijf dat we gaan bouwen, waar je wilt staan binnen vijf jaar, … Kortom, alle aspecten van de samenwerking. Nadien ga je dan alles duidelijk vastleggen in contracten zoals een managementovereenkomst.”
Jouw bedoeling was niet om Bake and Company te verkopen?
“Klopt. Toen ik instapte, vroegen de medewerkers mij: 'Je hebt in het verleden al een aantal keren verkocht. Ga je dat dan binnen drie jaar ook doen met dit bedrijf?' Ik zei volmondig neen en meende dat ook. Drie jaar later hebben we toch verkocht aan iO.”
“Op een bepaald moment moesten we vaststellen dat er een consolidatiegolf gaande was in onze sector. Dan kies je: ga je meesurfen op de tsunami of wacht je tot de golf voorbij is? Eén van de belangrijkste redenen was toch wel om onze medewerkers langer aan boord te kunnen houden. In een klein bedrijf kun je nu eenmaal niet zoveel doorgroeimogelijkheden aanreiken.”
“Ondanks het feit dat iO een grote structuur heeft, is het een redelijk vlakke structuur. Er is veel vrijheid en de onderneming wordt gevormd door ondernemers. Van de circa 30 overnames die iO heeft gedaan, zijn zo goed als alle zaakvoerders vandaag partner binnen iO. Er zit een heel ondernemende kant aan.”
In hoeverre heb je vandaag zicht op je eigen exitstrategie?
“Dat is nog niet concreet voor mij, maar wij hanteren een ‘buy and build’-strategie. Daarvoor maken we gebruik van een private-equitygroep. Op een bepaald moment stapt die eruit, wat de normale gang van zaken is, en dan zal er een nieuwe private equity partij instappen. Dat moment triggert een mogelijkheid voor alle partners om te beslissen: fiets ik nog een ronde mee of niet.”
Beluister hieronder de volledige podcastaflevering met Kristof Bossuyt: