Vlnr: Managing partners Wim Floré, Tom Maes en Koen Floré
Op zo’n vijf jaar tijd evolueerde o2o van een bescheiden Gentse start-up naar een dominante speler in het landschap van fietsleasing, die grote bedrijven als Proximus en Delhaize wist te overtuigen om van hun digitale platform gebruik te maken. Met navenante groei als gevolg: maar liefst 9.859% in de afgelopen vier jaar. Het leverde o2o de felbegeerde eerste plaats op in Deloitte’s Technology Fast 50, de lijst van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in België. Hoe speelde een fietsleasebedrijf dat klaar? En was er op geen enkel moment sprake van groeipijnen? “Hadden we in het begin wat meer op marketing en sales in plaats van technologie ingezet, dan waren we nog sneller gegroeid.”
Fietsleasingbedrijf o2o werd in 2016 opgericht door de broers Koen en Wim Floré, die wat later Tom Maes als derde partij en managing partner aantrokken. Maes maakte dus vanaf de start het o2o-traject mee en hielp van het uitgangspunt - werknemers van kwalitatieve leasefietsen voorzien zonder dat de werkgever daar omkijken naar heeft - een marktveroveraar maken. De erkenning door Deloitte's Technology Fast 50 deed ook hem veel deugd. “Het is altijd fijn om als sterke groeier in the picture te komen, maar vooral ook om eens als technologiebedrijf neergezet te worden”, vertelt hij in een interview met Bloovi.
“We hebben ons platform namelijk volledig zelf geschreven en uitgerust met specifieke webtools voor werkgevers, werknemers, financieringspartijen, servicepartners, mobility partners, enzovoort. Die moeten bovendien allemaal met elkaar in verbinding staan. Je kan ons platform bijgevolg vergelijken met een pingpongtafel waarop meerdere spelers tegelijkertijd bezig zijn. Niet evident, maar wel een must, want fietsleasing kan nu eenmaal niet meer zonder technologische component. Het was heel fijn dat Deloitte dat ook erkend heeft.”
Kapitaalintensief businessmodel
Wat dat indrukwekkende parcours betreft: o2o slaagde er op vier jaar tijd in om met bijna 10.000 procent (!) te groeien - een cijfer om van te duizelen. “Maar ook ergens logisch”, nuanceert Maes, “omdat groei eigen is aan ons heel kapitaalintensieve businessmodel. Als het aantal orders stijgt, gaat ook de omzet snel de hoogte in.”
“Verder moet dat groeiverhaal ook wat in perspectief worden gezien, aangezien dat pas in 2018 echt begonnen is: de eerste twee jaar stonden voor geploeter en organische groei - bankfinanciering is maar mogelijk als je winst maakt - waarna de eerste grote klanten aan boord kwamen en we pas écht werk konden maken van technologische ontwikkeling, automatisering en de koppeling met onze flexible reward providers. Op dat moment is het groeiverhaal van o2o eigenlijk echt gestart.”
“Of we vervolgens niet te snel zijn gegroeid? Nee, dat hebben we mooi kunnen opvangen door sterk in te zetten op technology development en dus schaalbaarheid”, antwoordt Maes. ‘Of we nu 1.000 of 10.000 orders per maand hebben, maakt eigenlijk niet uit – behalve dat we wat extra mensen zullen moeten aantrekken voor kwaliteitscontrole of support.”
“Eerlijk gezegd zouden we wellicht nog sterker gegroeid zijn als we wat minder op die technologische component en meer op sales en marketing hadden gefocust, maar dan zouden we net wél een probleem hebben gehad met die snelle groei. Eén van de redenen waarom bedrijven voor o2o kiezen, is net die zeer uitgesproken ontzorging en betrouwbaarheid. Ons platform en de operational excellence maken dat mogelijk. Het zorgt ervoor dat zeven van de tien bedrijven waarmee we aan tafel gaan zitten effectief ook klant worden.”
Alternatieve mobiliteitsvormen
Hoe indrukwekkend dat groeiparcours van o2o ook mag zijn, het blijkt eveneens een noodzaak. “Hoe sterker we groeien en hoe meer orders we binnenhalen, hoe kleiner onze operationele kost wordt”, zegt de managing partner daarover. “Groei verzekert met andere woorden onze toekomstige marktpositie op een duurzame manier. In dat opzicht hebben we het grote geluk dat fietsleasing vandaag een technologisch groeischip is dat de wind in de zeilen heeft. Dankzij de focus op beweging, de overheid die wijst op alternatieve mobiliteitsvormen, de groeiende populariteit van de bedrijfsfiets ten opzichte van de bedrijfswagen, mobiliteit als deel van het loon,…”
“De elektrische fiets is ook een pak hipper geworden dan vroeger: drie vierde van de geleasete fietsen is elektrisch. Fietsen is, kortom, een compleet andere business geworden, met nieuwe spelers en nieuwe markten. En dat speelt enorm in ons voordeel. Zeker als je weet dat we nog maar aan het begin van de fietsrevolutie staan: door het wegwerken van zwarte punten, het toenemen van het aantal fietsostrades, het verbeteren van fietskleding,…, worden de omstandigheden om te fietsen alleen maar beter.”
“Alleen de intermobiliteit kan nog beter: in Kopenhagen kan je met je fiets op het perron rechtstreeks een treinwagon binnen rijden - dat zie ik hier nog niet meteen gebeuren, hoewel ik het zeker niet onmogelijk acht. Het zou de actieradius van de fiets alleen maar vergroten.”
Echte fietscultuur installeren
Net zoals dat voor de fietser zelf geldt, moet een bedrijf niet te veel achteruit- maar vooral vooruitkijken. Het groeitraject van 10.000 procent van 02o mag dan indrukwekkend zijn, maar wat brengt de toekomst? Blijft de Gentse start-up even ambitieus? Ja, zo blijkt.
Om meer agressiviteit in onze groei te krijgen, zijn we momenteel samen met een corporate finance advisor een kapitaalronde met durfinvesteerders aan het opzetten
“We willen die groei doorzetten”, maakt Maes er geen geheim van. “Daarom zijn we momenteel samen met een corporate finance advisor een kapitaalronde met durfinvesteerders aan het opzetten om zo meer agressiviteit in onze groei te krijgen. Maar eigenlijk is onze belangrijkste betrachting de fietscultuur bij onze klanten verder aan te wakkeren, door nog meer in te zetten op beleving en ondersteuning. Wij willen namelijk niet dat iemand via o2o een fiets least en die daarna in de garage zet: wij willen dat hij er effectief mee fietst en er volop plezier aan beleeft.”
“Om die reden formuleren wij ook geen moonshot; we willen in de eerste plaats inspirerend zijn, a dent in the universe maken door een échte fietscultuur te helpen installeren. Zeker omdat in de duurzame mobiliteit van de toekomst de fiets echt centraal staat.”
Marketing en sales of operational excellence
Daarnaast kijkt o2o voorzichtig naar het buitenland. In eerste instantie Nederland, waar het samen met partners die daar al actief zijn de markt wil betreden. “We zijn nu aan het onderzoeken wat op dat vlak operationeel mogelijk is”, zegt Maes daarover. “Service en financiering zijn namelijk al in orde, we moeten nu alleen nog bekijken hoe we het concreet gaan aanpakken.”
“Er is internationaal inderdaad veel concurrentie op vlak van deelmobiliteit en fietsleasing - denken we maar aan het Deense Donkey Republic, of bij ons Billy Bike, Lease a Bike, KBC Fietsleasing of Li Bia Vélo - maar dat schrikt ons niet af: het houdt ons net scherp. Gezien die concurrentie hadden we echter in het begin misschien toch wat meer moeten focussen op marketing en sales in plaats van louter op operational excellence. Dat is wellicht toch een fout die we hebben gemaakt. Maar daarom zetten we daar vandaag des te meer op in.”
Behoudsgezind én vooruitstrevend
Een groei van bijna 10.000% op vier jaar tijd. Groeiambities die al even groot blijken. Plus dan nog eens de blik op het buitenland gericht. Getuigt dat allemaal van on-Vlaamse ambitie? Of is die typische bescheidenheid van ons bij jonge ondernemers sowieso niet meer te merken? “Zo zou ik het niet stellen”, zegt Maes. “Bij ons is het zelfs wat dubbel. We zijn met drie bestuurders en meerdere aandeelhouders. Van die laatste zijn sommigen behoudsgezind en eerder gericht op organische groei, terwijl anderen net sneller willen schakelen door naar durfkapitaal te kijken. Het is dus in evenwicht, maar ook een challenge om dat evenwicht te doen werken.”