Nicolas Van Hoorde (©Sixshooter/Connexi)
Voor de goedlachse Nicolas Van Hoorde, CEO van Delta Investment Tracker, heeft de volatiele markt van cryptogeld maar weinig geheimen meer. Met zijn Gentse techbedrijf heeft hij zowel de torenhoge piek als het metersdiepe dal gezien. Wat voor Van Hoorde altijd vooropstaat, is het geluk van zijn medewerkers. Happy employees, happy CEO. Het is zijn ambitie om het team verder uit te bouwen, want dat wil zeggen dat al de rest ook goed gaat. Zijn droom? Een onderneming opstarten die iets tastbaars op de markt brengt.
Voor Nicolas Van Hoorde is ondernemen balanceren tussen risico’s durven nemen en je vrijheid omarmen. “Je hebt altijd het risicovolle aspect dat je alert houdt en dan de vrijheid die dat eigenlijk countert.”
Hij komt zelf niet uit een ondernemersnest: “Ondernemen was eerder iets wat intrinsiek in mij zat. Als jonge knaap schreef ik reeds artikels en recensies voor de videogamewereld. Ik ben blij dat ik van die gedrevenheid nu mijn job heb kunnen maken.”
Dit zijn de drie kantelmomenten die Nicolas Van Hoorde gemaakt hebben tot de ondernemer die hij vandaag is:
1. Van werknemer naar ondernemer
Op jonge leeftijd merkten Van Hoorde en zijn toenmalige collega’s dat hun spaarcenten maar bitter weinig opbrachten. Daarom beslisten ze om wat te experimenteren met crypto: “Het viel ons meteen op dat de crypto-industrie nog zeer onvolwassen en onontgonnen was. We zagen meteen een opportuniteit: waarom maken we geen mobiele applicatie die een overzicht geeft van al je crypto-investeringen?”
Toen Filip Minev en Nicolas Van Hoorde aankondigden dat ze het bedrijf wilden verlaten, bleek dat ook de oprichters van Realo hun idee zeer waardevol vonden. Zo zijn onder andere Tom Coppens en Lorenz Bogaert, oprichters van Netlog, mee in het verhaal van Delta gestapt.
Het viel ons meteen op dat de crypto-industrie nog zeer onvolwassen en onontgonnen was. We zagen meteen een opportuniteit: waarom maken we geen mobiele applicatie die een overzicht geeft van al je crypto-investeringen?
De timing was perfect. “We lanceerden vlak voor de grote cryptohype van 2017”, vertelt Van Hoorde. “Aangezien er nog niet zoveel mensen bezig waren met crypto, kenden we meteen een gigantische groei. Op minder dan een half jaar tijd bereikten we de kaap van een half miljoen maandelijkse gebruikers.”
Helaas werden Van Hoorde en zijn team al snel weer met beide benen op de grond gezet, want kort daarna crashte de cryptomarkt. “Dat was echt een reality check. We moesten goed nadenken over hoe we dit duurzaam konden uitbouwen.”
2. Onenigheid bracht enigheid
Van Hoorde en zijn co-founders zagen het aantal Delta-gebruikers in rook opgaan, net op het moment dat ze hun kostenbasis verhoogd hadden. Iedereen werd zenuwachtig. “Hoe gaan we onze burnrate zoveel mogelijk verkleinen? Door extra kapitaal op te halen of onze kostenbasis te verlagen? We zaten echt allemaal op een andere golflengte. Zo kon het niet meer verder.” De onenigheid zorgde uiteindelijk voor enigheid: “We haalden er een strategische partner bij en dat mondde uit tot de verkoop van het bedrijf.”
Plots besef je dat een deel van het team het vertrouwen in jou verloren is. Ik was er nochtans rotsvast van overtuigd dat ik Delta terug winstgevend kon maken. Maar op dat moment was ik nog vrij onervaren als ondernemer, waardoor ik ook aan mezelf begon te twijfelen
Een moeilijk maar leerzaam moment. “Plots besef je dat een deel van het team het vertrouwen in jou verloren is. Ik was er nochtans rotsvast van overtuigd dat ik Delta terug winstgevend kon maken. Maar op dat moment was ik nog vrij onervaren als ondernemer, waardoor ik ook aan mezelf begon te twijfelen.”
Achteraf bleek de verkoop toch de juiste oplossing geweest te zijn. “Zowel de cryptocrisis als de verkoop aan een grotere partij, die nadien zoveel vertrouwen in mij toonde, heeft mij echt gevormd. Ik zou mij nooit meer zo van mijn melk laten brengen.”
3. De verkoop van Delta
De verkoop aan eToro heeft een klein jaar in beslag genomen. Eerst had Van Hoorde er moeite mee: “Ik wist niet in welke mate de verkoop impact ging hebben op mijn vrijheid. Maar eenmaal ik er mij had overgezet, was dat compleet omgeslagen naar een pure gedrevenheid om het verkocht te krijgen.”
Doorheen het hele proces waakte Van Hoorde over het behouden van de bedrijfscultuur en start-up mentaliteit. “Nu heeft Delta best of both worlds: we hebben de onafhankelijkheid en de coolness van een hippe start-up, maar tegelijkertijd ook de backing van een gigantisch corporate bedrijf, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken over investeringen.”
Nu heeft Delta best of both worlds: we hebben de onafhankelijkheid en de coolness van een hippe start-up, maar tegelijkertijd ook de backing van een gigantisch corporate bedrijf, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken over investeringen
Van Hoorde ervaart het als een aangename manier van werken: “Ik kan me ten volle concentreren op het product en het bedrijf en heb geen financiële of juridische zorgen meer.”
Hij is werkelijk dankbaar voor de overname. “Ook al besef ik dat we er puur financieel misschien wel meer hadden kunnen uithalen, de lessen die ik eruit getrokken heb, zijn voor mij veel meer waard dan het financieel gewin”, klinkt het.
Tot slot geeft Van Hoorde nog enkele wijze woorden mee aan collega-ondernemers: “De hele tijd heb ik tegen mezelf moeten leren zeggen: geloof in jezelf, je bent goed bent in bepaalde zaken. Dat heeft mij het meest vooruitgebracht.”
Benieuwd naar het hele verhaal van Nicolas Van Hoorde? Beluister hieronder de podcast: