Peter Wellens en Alex Reis, co-founders van Revend

Revend - een samentrekking van revenue en defender - is de naam van de Antwerpse start-up die in maart van dit jaar werd opgericht door drie ervaren ondernemers (Alex Reis, Bert Baeck en Peter Wellens) vanuit de idee om een real-time monitoring tool voor de omzet van e-commerce bedrijven te ontwikkelen, zodat marketeers sneller kunnen ingrijpen als er iets misgaat. En dat blijkt geen overbodige luxe, als we de founders mogen geloven. “Soms kan een uur sneller reageren binnen e-commerce meer dan 10.000 euro aan omzet redden.”

Begin dit jaar richtten Alex Reis (voormalig CTO Vavato), Bert Baeck (voormalig CEO Trendminer en huidig CEO Timeseer) en Peter Wellens (voormalig CEO Chestnote) samen Revend.ai op. Het prototype van de ‘rookmelder voor e-commerce’ wordt momenteel getest door een tiental bedrijven en is dus nog niet gecommercialiseerd. Dat geeft ons even tijd om de founders naar het hoe, wat en waarom van de start-up te vragen.

Radartjes in grote machine

“Ik heb professioneel heel wat ervaring met e-commerce”, zegt co-founder Alex Reis, die zijn carrière begon als sofware developer in Brazilië, om vervolgens in ons land met Bert Baeck Trendminer op te zetten. “Toen ik voor een groot bedrijf verantwoordelijk was voor de IT-kant van de e-commerce, ging dat met heel wat stress gepaard: hoe staat het met de trafiek? Waarom werkt de website niet via Safari? Waarom kon afgelopen weekend bijna niemand een online betaling doen? Welke radartjes in de grote machine kunnen nog beter werken?”

Op de koop toe spraken en spreken de e-commerce business managers doorgaans niet in IT-termen: application performance, ERP, SAP,... zijn doorgaans geen begrippen waar ze dagdagelijks mee bezig zijn.”

Al die stressvolle vragen en die ‘taalbarrière’ vormden de kiem voor Revend.ai, vertelt Reis. “Ik begon te dromen van een e-commerce tool die mij zou helpen om ’s nachts beter te slapen omdat je daarmee de zaken beter kan monitoren. Een tool die gebruikers zou toelaten om snel te reageren op omzet gerelateerde issues en die garandeerde dat diezelfde gebruiker geen omzetkansen liet liggen in zijn online shop. Maar we vonden niets in de markt, dus rijpte het idee om zelf zo’n engine te bouwen. Samen met Bert Baeck en Peter Wellens hebben we heel wat mensen in de markt geïnterviewd. Pas toen we het probleem héél helder hadden en vaststelden dat er echt nood aan zo’n tool was, hebben we Revend opgericht.”

Heel erg getriggerd

Peter Wellens stond in zijn carrière altijd aan de verkoopzijde van nieuwe bedrijven en vormde dus een goede match. “Ik wist dat Alex een enorm goede productbouwer was”, zegt hij over die opstartfase, “maar aangezien ik vreesde dat het vooral een IT-product zou zijn - en daar ben ik niet echt in huis - aarzelde ik. Tot ik besefte dat Alex daarentegen een brug aan het bouwen was tussen zijn wereld van IT en de mijne van sales. Toen was ik heel erg getriggerd om aan dit project mee te werken”, lacht Wellens.

Toen ik besefte dat Alex een brug aan het bouwen was tussen zijn wereld van IT en de mijne van sales, was ik heel erg getriggerd om aan dit project mee te werken

De ambitie van dat project, in de woorden van de founders: hoe kunnen we een operationele hartslag voor e-commerce in kaart brengen, zodat marketeers sneller kunnen ingrijpen op momenten dat er iets misgaat? Maar wat bedoelen ze daar concreet mee? “Marketing en sales binnen e-commerce beschikt eigenlijk niet over degelijke opvolgingstools”, legt Wellens uit. “In een klassiek bedrijf kan je iets wat gisteren misging vandaag nog rechttrekken, maar bij e-commerce is dat een ander verhaal: daar heb je vaak zogenaamde golden hours waarin je 80 procent van je dagomzet binnenhaalt. Als het daar verkeerd loopt, kan je als bedrijf duizenden euro’s mislopen en wordt een goede week opeens rampzalig.”

“Daarom wilden we een monitoringtool die marketeers en salesmensen toelaat om alles beter op te volgen, zodat ze sneller zélf kunnen reageren. En niet moeten wachten tot IT ermee aan de slag gaat of, nog erger, tot een klant meldt dat er iets mis is.” Een vinger aan de pols van de online winkel en de omzet die deze genereert: daar komt het volgens Wellens op neer. “Vandaar dus de metafoor van ‘hartslag’. Maar we zijn elders ook al een ‘rookmelder’ genoemd - omdat er binnen e-commerce vaak sprake is van fire fighting - dus de vraag hoe we ons concreet moeten profileren, vormt vandaag de kern van een groot debat (lacht).”

10.000 euro redden

Klein voorbeeld van wat er binnen e-commerce kan misgaan: als er een betalingsfout plaatsvindt, is dat niét te zien op de website van de eigenaar zodat die niet meteen zal kunnen ingrijpen. Het zijn dergelijke business KPI’s - omzet, add to cart, check-out,… - die Revend zichtbaar wil maken, net als de impact van het probleem op de omzet of op andere partijen. Zo weet de marketeer of sales ook hoe dringend die moet reageren.
“En dat kan wel degelijk het verschil maken”, benadrukt Wellens. “Als je weet dat grote merken in België tot 150.000 euro dagomzet draaien, dan kan een uur sneller reageren vaak meer dan 10.000 euro aan inkomsten redden.”

Als je weet dat grote merken in België tot 150.000 euro dagomzet draaien, dan kan een uur sneller reageren vaak meer dan 10.000 euro aan inkomsten redden

“En dan zwijg ik nog van Black Friday en andere commerciële hoogdagen voor de e-commerce business: dan loopt dat voor die merken op tot een half miljoen euro omzet op één dag. Als zich dan een fout voordoet die niet technisch van aard is en dus niet onmiddellijk wordt opgepikt: daar hoef ik geen tekeningetje bij te maken. Onze tool kan op kritieke momenten de ‘hartslag’ doen verhogen en de aandacht op het probleem vestigen”, aldus Wellens.

“Vergeet ook niet dat heel wat e-commerce spelers in verschillende landen actief zijn, en dat er altijd iets mis kan gaan in één van die markten zonder dat je dat in het ander land door hebt”, vult Alex Reis aan. “Al dienen we wel te nuanceren: qua e-commerce staat België vooral heel sterk als het op kleinere webshops aankomt.”

Aan maturiteit winnen

Vandaag zijn een tiental bedrijven (waaronder Karo Pharma, Loop Earplugs en NewPharma) met het eerste prototype van Revend aan de slag. De Antwerpse start-up mikt erop tegen het einde van het jaar de eerste licenties te kunnen verkopen, met als ambitie daarna op korte termijn Europa en het VK te veroveren. “Met de VS, hét walhalla van de e-commerce, als ultieme droom”, voegt Alex Reis daar meteen aan toe.

“Net als Zuid-Amerika, één van de grootste groeimarkten ter wereld, die meteen van cash to currency ging en de fase van kredietkaarten heeft overgeslagen. Met andere woorden: van bescheiden retail meteen naar e-commerce, wat enorme opportuniteiten genereert. Bovendien hebben we het voordeel dat ik afkomstig ben uit Brazilië, waar ik nog steeds een heel groot netwerk heb. Maar met die doorgedreven internationalisering wachten we nog tot ons product aan maturiteit heeft gewonnen.”

Om die groeiambities te financieren, specialisten te rekruteren en de tool verder te ontwikkelen heeft Revend zopas een pre-seed financieringsronde succesvol afgerond. “We halen Pitchdrive uit Antwerpen als investeerder aanboord, net als het Brusselse Seeder Fund en business angel en ondernemersveteraan Pieter Casneuf”, licht Peter Wellens toe. “Alles samen goed voor een bedrag van 1 miljoen euro. Daar zit ook innovatiesteun van VLAIO bij die we kregen omdat onze tool werkt met AI en dus echt wel grensverleggend is.”