Digiti is een sterk evoluerend digitaal communicatiebureau in het hartje van De Kempen. Of ‘in het centrum van New York’, want sinds begin 2015 is het eerste Amerikaanse Digiti-kantoor in The Big Apple een feit. Maar hoe slaagde dit vernieuwende bedrijf erin om in 11 jaar een reeks klanten uit 94 verschillende landen te servicen? En hoe trekt het keer op keer nieuw talent aan van hetzelfde innovatieve kaliber? Bloovi duikt achter de schermen van dit bruisende digital agency.
Digiti is het geesteskindje van Derek Dendievel, die het bedrijf in 2004 neerzette in zijn eigen slaapkamer. Met een sterke focus op gebruikerservaringen werkte hij voor verschillende bedrijven die hun eerste stappen zetten in het toenmalige online landschap. Zijn eenmanszaak groeide binnen de kortste keren uit tot een hecht team van 8 leden. Vandaag telt het bedrijf meer dan 30 medewerkers, ook wel Digitisten genoemd. CEO Derek himself vertelt hoe zij stuk voor stuk geloven in creativiteit:
“Creativiteit zie je terugkomen in al onze designs. 7 van de 30 Digitisten is designer, wat best een hoog aantal is in onze sector. Dat is ook nodig, want we werken nooit in functie van algemene marktbehoeftes, wél van specifieke noden van elk van onze klanten. In het team heerst ook een sterk gevoel van samenhorigheid. Iedereen kent elkaar, en samen halen we alles uit de kast om langdurige partnerships aan te gaan.”
Amerikaanse bedrijfscultuur mét Belgisch karakter
In het begin van 2015 zette Digiti voet aan wal in New York, een enorme mijlpaal. Hoewel het bedrijf algemeen sterk Amerikaans getint is, wilt het haar Belgische karakter wel behouden. Daarom koos het agency voor een kantoor in de gebouwen van de Belgian Chamber of Commerce (BelCham). “We zaten al langer met het idee om uit te breiden naar de VS,” vertelt Dendievel. “Onze Amerikaanse klanten zitten liever in levenden lijve rond de tafel dan achter hun scherm op Skype. Ook hoeft ons team zich voortaan niet meer aan te passen aan het grote tijdsverschil, wat een win-winsituatie creëert voor alle partijen.”
Digiti’s cultuur past perfect in het Amerikaanse bedrijfsplaatje: de work-hard-play-hard-mentaliteit zit diepgeworteld in haar Kempense roots. Als er een belangrijk project of nakende deadline is, doet elke werknemer er alles aan om die te halen. Missie geslaagd? Dan is het tijd voor een partijtje basket op het sportdak, met een fris biertje als het vrijdag is. Want dan is het Happy Friday.
Ruimte voor inspiratie en eigen inbreng
Dat Digiti een groeiend bedrijf is met ambities is geen geheim: op 3 jaar tijd werd het 3 keer zo groot. Zelf had het agency alvast niet verwacht dat het Zoerselse kantoorgebouw redelijk snel te klein zou worden. Bij de verhuis naar een groter kantoor in Herentals, mochten de werknemers zelf de inrichting bepalen. Helemaal in functie van wat ze nodig hadden om hun job te doen en zich tegelijk te amuseren.
Het resultaat? Eén grote inspiratiebron, waarbij er alvast geen gebrek is aan kleur. Naast vernieuwende ideeën groeien er bomen en mos, en kunnen de Digitisten vergaderen in het kunstgras. Ook bestaat de helft van de muren uit krijtwanden: ze worden gebruikt om creatieve hersenspinsels uit te schrijven. En die worden steeds opgemerkt, besproken en vaak ook verder uitgewerkt. Digiti zweert bij die ruimte voor eigen inbreng. “Elke medewerker telt, dus verdienen alle creatieve ideeën een kans,” aldus Dendievel.
Wanneer je binnenkijkt in het kantoor, zie je verschillende teamtafels met elk een eigen flatscreen. In het midden van het kantoor staat de “Main Stage”, met één groot touchscreen, wat tijdens meetings dienst doet als presentatiescherm. En ‘s middags laten sommige Digitisten er hun Playstation skills op los.
Leren en evolueren, of hoe een werkdag bij Digiti er juist uitziet
De indeling van je dag bepaal je meestal zelf. Tenzij je een workshop of training aan het bijwonen bent, natuurlijk. Want ook daar krijgt elke medewerker de kans toe. “Bedrijven zoals wij moeten constant op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van de sector,” verklaart Dendievel. “Bijleren en evolueren is nodig, maar bij Digiti heerst sowieso een algemene drang om steeds de grenzen te verleggen. We weten dat die razendsnelle ontwikkelingen een uitdaging vormen: dat houdt het ook spannend op de werkvloer.”
Wie werkt bij Digiti, mag bovendien elk jaar opnieuw meebouwen aan een 12-maanden-strategie. Een aanpak die getuigt van flexibiliteit, en tegelijk is het ook de manier waarop het bedrijf omgaat met de dynamische markt van vandaag. Al zorgt dat soms voor groeipijnen. “We willen steeds verdergaan en coole dingen doen, maar daarvoor hebben we niet altijd genoeg profielen in huis,” bevestigt Dendievel.
Misschien kun jij daar verandering in brengen? Op dit ogenblik is Digiti vooral op zoek naar developers en designers. Daarnaast zoekt het digitaal communicatiebedrijf product managers, business developers en digitale marketeers. Of gewoon ander talent dat het volledig ziet zitten om mee te timmeren aan de weg naar succes.