foto: shutterstock.com

Dagelijks ontvang je bezoekers op je website, het digitaal visitekaartje van het bedrijf. En als je een e-commercebedrijf hebt, misschien ook wel het verkoopkanaal. De kans bestaat dat je er niet bij stilstaat, maar er gebeuren heel wat dingen achter de schermen van je website opdat die goed blijft werken. Bloovi ging op zoek bij het Gentse Combell, de hostingprovider die dagelijks miljoenen websites in de lucht houdt.

1. Je website online zetten in één twee

We zitten samen met Jimmy Cappaert, Business Developer van moederbedrijf Intelligent. We vroegen hem meteen wat er voorafgegaan wordt aan een website die online komt. “Alles, maar dan ook alles begint met de klant die moet weten welk soort hostingpakket hij nodig heeft,” antwoordt hij, haast zonder nadenken. “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Gaat het om een blog, of een website waar je meerdere producten verkoopt?

“Mensen zonder technische achtergrond moeten snel kunnen terugvinden wat ze nodig hebben”

Ook is het belangrijk dat mensen zonder technische achtergrond snel kunnen terugvinden wat ze nodig hebben qua hosting en websites. Bovendien voorzien we begeleiding voor zij die daar echt geen kaas van hebben gegeten. De klant kiest een formule, en plaatst zelf de bestelling. Of hij laat dat over aan ons: we merken dat die hulp voor veel mensen van pas komt. Moet ik je nog vertellen dat we vaak worden beschouwd als het verlengstuk van de IT-afdeling (lacht).”

Stap twee, meteen ook de laatste, is diegene waarin de klant aan de slag gaat met zijn website. “We kunnen een bestaande website ook migreren naar de hosting van Combell,” voegt Cappaert daar aan toe. “Of het nu gaat om een Drupal-, Wordpress- of een eigen gemaakte website.”

2. Website up and running? Daar stopt het niet

Sommige mensen geloven dat de klus is geklaard eens de website online staat. Maar niets is minder waar, laat Cappaert ons geloven: “We stellen vast dat de klant dikwijls met heel wat vraagtekens zit,” geeft hij toe. “Dan heb ik het bijvoorbeeld over de configuratie, waar mensen soms urenlang mee sukkelen en zelf niet inzien wat ze verkeerd doen. Wij trachten dan te fungeren als real-time assistent van de website-eigenaar.

“In onze sector is het een must om 24/7 bereikbaar te zijn voor hulp”

In deze sector is het volgens ons een must om 24/7 bereikbaar te zijn voor hulp. Daarom hebben we een toegewijd support team dat zelfs op sociale media meestal binnen het uur vragen en opmerkingen beantwoordt.”

Klinkt beloftevol, maar aangezien alles van op afstand gebeurt, lijkt het een hele karwei om complexere webproblemen op te lossen. Toch? “Jep, daar moet je als hostingpartner op voorzien zijn,” antwoordt Cappaert. “Wanneer iemand met een hardnekkig probleem zit - bijvoorbeeld een bestaand component dat niet naar behoren werkt, zetten we onze DevOps-collega’s of productspecialisten in. Zij kennen het wel en wee van de laatste technieken.”

3. Superman achter ‘de schermen’

Het belangrijkste aspect van een website in de lucht houden? “Beveiliging, beveiliging en nog eens beveiliging,” meent Cappaert. “Dagelijks leveren we een reeks inspanningen om de veiligheid van een site te garanderen - op 4 niveau’s: van applicatie, besturingssysteem, netwerk en datacenter. De beveiliging dekt dus een hele lading. Daarom bestrijden we proactief hackers, patching we de systemen, verwijderen we kritische bugs, ... Al die activiteiten verzamelen we onder de noemer Combell Shield, letterlijk de superman achter de schermen. Beter voorkomen dan genezen, nietwaar?”

“Zelf je website onderhouden? Dat is een kwestie van gezond boerenverstand”

Natuurlijk moet je als website-eigenaar ook zelf de nodige dingen doen om je website te onderhouden. “Moeilijk is dat niet, hoor,” zegt Cappaert. “Het is een beetje een kwestie van gezond boerenverstand, zoals het gebruik van een moeilijker paswoord. Wat ook zeker een must is, is updates uitvoeren van je website - ook de plugins. Momenteel zijn we wel bezig om binnenkort ook dat laatste stukje uit de handen te nemen van onze klant, dankzij een nieuwe product dat we ontwikkelen. Op die manier kan onze klant zich focussen op waar hij goed in is: zijn business!”

Meer weten? “Op de blog van Combell vind je handige en bruikbare tips die het onderhoud van je website vereenvoudigen,” verklapt Cappaert. “Ik kan iedereen aanraden die nu en dan eens te bekijken of in te schrijven om onze nieuwsbrief, zodat je elke maand de meest interessante artikels via mail ontvangt.”