Innovatie en creativiteit zijn geen privilege voor start-ups. Dat bewijst EASI, die met haar oplossing SmartSales hoge toppen scheert. Inmiddels wordt de tool gebruikt door heel wat klanten, wat volgens commercieel directeur Dominique Pellegrino het resultaat is van een duidelijke visie op sales. Een duidelijke, maar vooral vernieuwde visie. Wij waren nieuwsgierig, en wilden eens samenzitten met deze man.
“De mens is het belangrijkste aspect van technologie”
Het moet zo’n 3 jaar geleden zijn geweest, toen EASI haar tool SmartSales in het leven riep. “We zaten met 15 jaar expertise in CRM-oplossingen,” vertelt Dominique Pellegrino, commercieel directeur van SmartSales. “We merkten op bij onze klanten dat technologieën zoals CRM vaak niet door iedereen in het bedrijf werd gebruikt. Terwijl ze pas toegevoegde waarde bieden als het hele bedrijf het gebruikt als efficiëntiewapen, zeg maar. Vergeet niet dat de mens het belangrijkste aspect is van technologie. Pas als iedereen, iedere medewerker er optimaal gebruik van maakt, zullen dergelijke tools hun vruchten afwerpen. Zo moeten marketing en sales meer samenwerken - en dus niet meer opereren in aparte silo’s.”
"We mogen niet gewoon technologie gebruiken omdat het een ongeschreven regel is"
Pellegrino gelooft dat het digitaal tijdperk zoveel mogelijkheden teweegbrengt, die we optimaal moeten benutten. Alleen missen we nog te veel kansen, of dat denkt Pellegrino. “Sommige ondernemers wenden technologie aan omdat het een ongeschreven regel is,” gaat hij verder. “Het is niet meer van deze tijd om dingen manueel aan te pakken, dus doen we maar mee met de rest. Maar zij moeten beseffen dat technologie de echte drijvende kracht kan zijn achter efficiënte samenwerkingen en werkmethodes. Door tools echt strategisch te gaan gebruiken, ga je beter werken. En sneller én meer tevreden klanten bereiken. Dus als het aan mij ligt, moet iedereen in het bedrijf leren werken met de juiste technologische tools.”
Een beter leven voor iedere sales
EASI mag dan wel geloven dat iedereen en elke afdeling in het bedrijf technologische oplossingen zou moeten gebruiken, haar SmartSales tool is en blijft vooral een houvast voor … nu ja, sales professionals. “We hebben deze oplossing gecreëerd met het doel om het leven van de sales écht te verbeteren,” glundert Pellegrino.
“Om nu maar een voorbeeld te geven: verkopers brengen een groot deel van hun tijd door op de baan. En vaak is het moeilijk om vlot te communiceren met andere collega’s of om documenten terug te vinden. Waarom? Klantgegevens en belangrijke data zijn verspreid over het hele bedrijf. Laat staan dat ze toegankelijk zijn via mobiele toestellen. Met SmartSales centraliseren we alle relevante informatie voor de sales, en zorgen we ervoor dat die overal en op elk moment beschikbaar zijn. Bij een klant naar papieren zoeken is eindelijk verleden tijd, met enkele swipes vindt iedere sales in een mum van tijd de benodigde papieren. Digitaal, dan!’
Op die manier zouden sales kunnen voorkomen dat een klant op de valreep toch afhaakt. “De verkeerde prijs geven omdat documentatie niet is geüpdatet, de foute contactgegevens, een incorrecte versie of prijs van het product: allemaal kunnen ze ervoor zorgen dat je die klant misloopt,” aldus Pellegrino. “Een verkoper is en blijft een mens van vlees en bloed, maar kan met de juiste technologie de juiste stappen zetten.”
Een succesvolle sales is het resultaat van een sterke bedrijfscultuur
Opvallend: ondanks het feit dat EASI, het bedrijf achter SmartSales, zich toelegt op business software, lijkt ze continu te hameren op dat mensgericht handelen. Dit jaar sleepte ze de titel van Best Workplace 2016 in de wacht. “De salesmentaliteit en onze kijk op de relatie technologie-mens moeten verweven zitten in het reilen en zeilen van een onderneming,” stelt Pellegrino. “We hechten inderdaad onwaarschijnlijk veel belang aan een kwalitatief personeelsbeleid en een aangename bedrijfssfeer. Omdat een succesvolle werknemer het resultaat is van een sterke bedrijfscultuur.
Meer weten over hoe technologie de samenwerkingen intern én extern kunnen verbeteren? Bemachtig hier de gratis whitepaper van SmartSales!