Hoe komt het dat zo weinig bezoekers van mijn website effectief ook klant worden? Een vraag die bedrijven zich nog altijd te weinig te stellen. En zij die daar wel van wakker liggen, zoeken het dan weer veel te ver. Sommige ingrepen die de conversie van je website kunnen verhogen, zijn nochtans heel eenvoudig. Maar je moet ze natuurlijk wel kennen! Kennis die conversie optimalisatie expert Karl Gilis van AGConsult op Conversion Day 2017 graag komt delen. Bij wijze van voorsmaakje krijgen de lezers van Bloovi nu al drie handige tips cadeau.
1. Carrousels horen thuis op de kermis
Karl Gilis heeft het al vaak gezegd en geschreven: carrousels zijn een ramp voor je conversie! En toch zie je ze op heel wat websites verschijnen. Niet enkel bij ‘kleine’ merken, want BNP Paribas Fortis en Delhaize zondigen er zich net zo goed tegen. Terwijl het dus al jaren bewezen is dat dit in de meeste gevallen geen goed idee is. Waarom doen die grote bedrijven dat dan, kan je je dan afvragen? Het antwoord is simpel: omdat ze hun website anders te saai vinden. En omdat het bedrijf op die manier geen keuzes hoeft te maken: met een carrousel krijgt immers iedereen een plaatsje op de homepage. Alleman tevreden, behalve de bezoeker dan. De AB-testen die AGConsult voor zijn klanten uitvoert, tonen duidelijk aan dat carrousels leiden tot minder kliks en bijgevolg dus ook minder omzet. Op de website van Suzuki kreeg de versie met statische afbeeldingen maar liefst 54% meer kliks dan die mét carrousel.
Carrousels zijn een ramp voor je conversie en toch zie je ze op heel wat websites verschijnen, ook van grote bedrijven
2. Val met de deur in huis
Mensen komen naar jouw website voor je producten en je content. Anders gezegd, voor datgene wat je wil vertellen of verkopen. Geloof het maar: ze komen niet voor je mooi uitgewerkte topbalk met sfeerfoto's. Als grote topbalken met sfeerfoto's zouden werken, denk je dan niet dat bedrijven zoals Apple, Amazon en Google die ook op hun website zouden hebben?
Dus wil je echt gebruiksvriendelijk zijn? Val je bezoekers dan niet lastig met visuals die alleen maar mooi zijn en je échte inhoud naar onderen duwen. Geef je websitebezoekers waarvoor ze komen en liefst onmiddellijk!
Wil je echt gebruiksvriendelijk zijn? Val je bezoekers dan niet lastig met visuals die alleen maar mooi zijn en je échte inhoud naar onderen duwen
3. Doe gebruikersonderzoek
Leer je gebruikers kennen als je daadwerkelijk wil weten wat ze nu precies zoeken. Er bestaan intussen een massa interessante tools die je inzicht geven in wat bezoekers doen op je site. Duik in je logfiles, installeer een clickmap en scrollmaptool als Hotjar. Vraag mensen wat ze vinden aan de hand van online surveys. Ga ook offline: bel je klanten eens op. Praat met hen over wat ze goed en slecht vinden aan je producten, je diensten, je website. Hoe meer je afweet van je gebruikers, des te makkelijker het wordt om een gebruiksvriendelijke website te maken die ook echt geld in het laatje brengt.
Ga ook offline: bel je klanten eens op. Praat met hen over wat ze goed en slecht vinden aan je producten, je diensten, je website.
Wil je Karl Gilis live aan het werk zien? Dat kan tijdens Conversion Day 2017 op 28 november in Autoworld Brussels. Boek nu je tickets en profiteer van 100 euro vroegboekkorting.