Customer centricity verwordt stilaan tot een containerbegrip, naarmate steeds meer bedrijven die er in de praktijk zelden of nooit naar handelen zich deze ‘state of mind’ toe-eigenen. Bij Story Chief voeren ze wel de daad bij het woord, door bij elke nieuwe feature de klant voorop te stellen. “We luisteren graag naar onze gebruikers, hun user experience bevindingen helpen ons de tool verder te optimaliseren”, klinkt het bij de Gentse start-up die begin dit jaar een all-in-one publishing tool in de markt zette waarmee de complexiteit van samenwerking rond content en de online distributie ervan wordt weggenomen. Om het de gebruikers nog veel makkelijker te maken, verrast Story Chief binnenkort met een extra service: Hire Talent. Oprichters Valeri Potchekailov en Brik De Maeyer vertellen aan Bloovi wat de plannen zijn.
Complexiteit van online content flows wegnemen
Wie ooit al met Story Chief werkte, zal het bevestigen: het onderscheidend vermogen van deze all-in-one publisher tool zit hem in het uitzonderlijke gebruiksgemak! Aan elk detail, hoe klein ook, merk je dat de makers steeds zeer customer centric tewerk gaan. Suggesties van gebruikers worden dan ook niet zomaar onder de mat geveegd, Story Chief gebruikt alle feedback om de app telkens weer een stukje beter te maken, wat regelmatig resulteert in nieuwe features. “Door vrij complexe materie om te buigen tot iets eenvoudigs, laten we zien dat online content strategie iets leuks kan zijn waar iedereen mee aan de slag kan”, zegt medeoprichter Valeri Potchekailov die benadrukt dat Story Chief meer dan gewoon een tool is. “Dat customer centricity in het DNA van ons bedrijf zit, uit zich eveneens in de support die we verlenen aan onze gebruikers. Het zijn allemaal extra’s die mee zorgen voor een uitstekende user experience.”
"Door vrij complexe materie om te buigen tot iets eenvoudigs, laten we zien dat online content strategie iets leuks kan zijn waar iedereen mee aan de slag kan"
Focussen op kwalitatieve content
“Onze tool is echt gemaakt voor mensen en bedrijven die dag in dag uit met content bezig zijn”, zegt Brik De Maeyer. “Dat kunnen grote organisaties zijn die meerdere contentafdelingen willen beheren, maar ook kleinere bedrijven die volop bouwen aan hun brand awareness, of agencies die efficiënter willen samenwerken met hun klanten. Net zo goed zijn dat B2B publishers, zoals Bloovi, of uitgevers van vaktijdschriften die hun offline artikels online een tweede leven willen schenken en zo een nieuw lezerspubliek bereiken.”
Wie schrijft, moet zich 100% kunnen concentreren op waar hij goed in is: in dit geval is dat content creëren. “Een redacteur, copywriter of blogger hoeft niet met technische zaken bezig te zijn”, vindt Valeri Potchekailov. “Zijn enige focus moet liggen op het produceren van goede teksten, en al de rest wordt door Story Chief gedaan. De tijd die men daarmee uitspaart, kan beter aan opzoekwerk worden besteed.”
“Het begint met samenwerkingstools die we constant verbeteren. Daardoor wordt het zeer eenvoudig je content team te beheren, en vlot samen te werken met eindredacteurs en externe freelancers. Eens je artikel klaar en goedgekeurd is, kan dit met één muisklik de deur uit en verstuur je het zo zonder enige moeite naar al je kanalen.”
Kennisbedrijven
Story Chief positioneert zich niet zozeer als een marketing tool, wel als een all-in publishing tool. “Ik denk bijvoorbeeld aan kennisbedrijven die vaak specifieke noden hebben op het vlak content”, vertelt Brik De Maeyer. “Er zijn enerzijds ondernemingen met zeer grote content teams die met verouderde systemen en flows zitten waardoor er veel tijd verloren gaat, zowel bij managers als redacteurs. Ze beschikken vaak over zeer goede content, maar worstelen met de centralisatie van hun flows alsook de distributie naar hun huidige en nieuwe kanalen. Met als gevolg dat de informatieverspreiding doorgaans niet verder geraakt dan de eigen website.”
"Story Chief positioneert zich niet zozeer als een marketing tool, maar eerder als een all-in publishing tool"
“Aan de andere kant zie je dat bedrijven hun kennis willen delen maar niet het juiste talent in huis hebben om dat vertaald te krijgen in goede artikels. Hetzelfde probleem doet zich voor in de kmo-wereld: bedrijfsleiders geloven wel in de kracht van content marketing maar weten doorgaans niet hoe eraan te beginnen omdat ze geen tekstschrijvers in huis hebben.”
Hire Talent
Op het kantoor van Story Chief, in de buurt van het Gentse Sint-Pietersstation, ging er al snel een lampje branden. Het resultaat krijgen we binnenkort te zien: een nieuwe feature - Hire Talent - die in de tool wordt geïmplementeerd. Tekst en uitleg krijgen we opnieuw van Valeri Potchekailov. “Wie een gebruikersaccount heeft, zal een professional kunnen inhuren die tegen betaling zijn artikel schrijft of naleest. We stellen een lijst met verschillende profielen ter beschikking van freelance copywriters die elk gespecialiseerd zijn in bepaalde topics die het bedrijf in kwestie in de tekst belicht wil zien.”
Alle communicatie, inclusief offertes en betalingen, verloopt via de app, ook daarin heeft Story Chief dus rekening gehouden met het gebruiksgemak.
Online marktplaats
"We starten met een grote Belgische database van zeer kwalitatieve mensen, die stelselmatig verder zal uitgebreid worden, onder meer met twee buitenlandse databases omdat we ook internationale ambities hebben”, gaat Brik De Maeyer door. “Omgekeerd zullen freelance tekstschrijvers de mogelijkheid krijgen zich aan te melden, nadat we ze eerst uitvoerig hebben gecheckt. We willen namelijk een online marktplaats worden waar kwaliteit steeds voorop staat. Dat freelancers elkaar gaan beconcurreren op prijs, zullen we nooit toestaan.”
Met Hire Talent brengt Story Chief twee werelden samen. “Met aan de ene kant kennisbedrijven die veel interessante zaken te vertellen hebben en ook sterk geloven in content marketing maar tekstueel gezien hun ei niet kwijt kunnen. Zij worden via Story Chief in contact gebracht met freelance tekstschrijvers die wel over een goede pen beschikken maar niet altijd nieuwe opdrachtgevers vinden.”
Behalve copywriters zal de database ook freelance fotografen, illustratoren, vertalers, enzovoort, bevatten. “Misschien dat we er ooit marketingstrategen aan toevoegen”, verrast Potchekailov. “Eigenlijk komt iedereen die ervan houdt goede content te creëren in aanmerking voor onze ‘Hire Talent’ database, zolang hij of zij garant staat voor goede kwaliteit.”
Disruptief kantje
Er zit eveneens een disruptief kantje aan het verhaal, zo blijkt. “Doordat onze tool een groot deel van hun takenpakket overneemt door bepaalde processen voor marketingautomatisering in gang te zetten, zien veel traditionele marketing agencies - vooral zij die nog conservatief denken en per uur factureren - ons als een reële bedreiging”, weet Potchekailov. “Zeker nu, met het nieuwe Hire Talent-hoofdstuk krijg je als Story Chief gebruiker de mogelijkheid om een soort ‘agency in the pocket’ te worden. Met de Campaign feature kan je bijvoorbeeld topics groeperen, content campagnes opzetten, persona’s opmaken, enzovoort. Deze feature legt eigenlijk een laag bovenop de stories om zo meer overzicht en structuur te krijgen in jouw content marketing planning. Dit is trouwens nog maar het begin want er zitten nog veel andere zaken in de pipeline waarover ik momenteel nog niet kan uitweiden”, klinkt het een tikkeltje mysterieus.
Meer en meer een B2B publishing tool
Sowieso zullen marketingagentschappen zichzelf moeten heruitvinden, vindt Potchekailov. “Ze dienen zich sterker te gaan focussen op de kwaliteit van de content, willen ze in de toekomst relevant blijven. Story Chief kan helpen bij het uitbouwen van hun nieuw business model. Digital marketeers die wel focussen op sterke content snappen heel goed waar wij mee bezig zijn en maken dan ook gretig gebruik van onze tool. Aangezien je onder één hoofdaccount meerdere subaccounts kan aanmaken, is Story Chief een interessant platform om content te delen met klanten: alle stories, users en channels van één bepaalde klant kunnen makkelijk aan één subaccount worden gelinkt.”
Content first
Kennis delen is nog altijd de beste manier om aan marketing te doen. Het is vanuit die ‘content first' benadering dat de tool is bedacht. Brik De Maeyer formuleert het als volgt.“Met sterke en relevante artikels kan je mensen overtuigen van het feit dat jij dé expert bent binnen een bepaald vakgebied. Ik denk aan advocaten of verzekeringsmakelaars. Maar ook non-profitorganisaties, webshops, vakbonden, steden en gemeenten,…, zoeken vaak goede tekstschrijvers die hun boodschap op een gevatte manier kunnen neerpennen. Ook daarvoor kan men dus bij Story Chief terecht.”
Meer weten over de nieuwe features van Story Chief? Neem dan snel een kijkje op hun website.