foto: COO Jason Holmes & Showpad-founders Pieterjan Bouten & Louis Jonckheere
Dat ze bij Showpad grootse plannen hebben, is in het Belgische start-uplandschap al langer geweten. Het bedrijf met Gentse roots heeft nu bekendgemaakt dat het een toptransfer te pakken heeft om Showpads globale expansiedrift extra wind in de zeilen te geven. Het Belgische Saas-bedrijf wist niemand minder dan Marketo-topman Jason Holmes te strikken, bekend als een van de personen die de marketing automation expert in amper vijf jaar tijd van 30 naar 300 miljoen dollar omzet stuwde dankzij zijn -intussen befaamde- focus op customer centricity. Net als voorheen bij Marketo zal Holmes bij Showpad aan de slag gaan als Chief Operating Officer. In een exclusief gesprek met Bloovi praat hij vrijuit over zijn ambitieuze visie op de verdere toekomst van zijn nieuwe werkgever.
Go big or go home
Dat Jason Holmes gepokt en gemazeld is in het creëren van extreem snelle groei is een understatement. Als een sterke believer in customer centricity leerde hij bij Marketo dat een extreme focus op de klant een aanpak is die zijn vruchten afwerpt. “Weet je”, steekt Holmes van wal, “SAAS-bedrijven met een recurrent inkomstenmodel hebben eigenlijk geen andere keuze: ofwel focus je volledig op de noden van de klant, ofwel doe je beter de boeken dicht. Mijn motto is: go big, or go home. Dat zit er nu eenmaal ingebakken”, glimlacht de Amerikaan.
“Ofwel focus je volledig op de noden van de klant, ofwel doe je maar beter de boeken dicht. Zo simpel is het.”
In Silicon Valley staat Jason Holmes bekend als een expert in het realiseren van supersnelle groei door het versneld uitbouwen van een steeds groeiende trouwe basis klanten. Voor hij bij Marketo furore maakte, was de man VP bij achtereenvolgens Adobe Systems en Omniture - later overgekocht door Adobe - en werkte hij nadien voor bedrijven als Oracle, Americas technical services en Hyperion Solutions. “Na de overname van Marketo (Vista Equity Partners kocht Marketo in augustus 2016 voor 1,8 miljard dollar nvdr.) vond ik - en vooral ook mijn gezin dat de tijd rijp was om er even tussenuit te knijpen. Ik had mezelf voorgenomen om een sabbatical van 1 à 2 jaar in te lassen en tegelijkertijd ook na te denken over mijn volgende professionele stap. Tijdens die vele vrije tijd heb ik heel wat kunnen reizen, maar na een paar maanden begon het toch weer te kriebelen”, glimlacht hij. “Ik kreeg enkele tientallen jobs voorgeschoteld door headhunters. Een daarvan was een opportuniteit bij Showpad. Toen een van hen me vroeg of ik ooit al van het bedrijf had gehoord, moest ik het antwoord schuldig blijven. Maar naarmate ik er meer over hoorde, raakte ik geïntrigeerd. Na een eerste telefonisch gesprek met CEO Pieterjan Bouten was mijn interesse echt gewekt”, vertelt Holmes.
“Toen ik de groeicijfers en het potentieel van Showpad zag, veegde ik prompt alle andere opportuniteiten van tafel”
>>> Ben je nog op zoek naar een job? Showpad heeft nog tal van openstaande vacatures!
“Bovendien reisde Pieterjan speciaal vanuit België naar Chicago om me persoonlijk meer te komen vertellen over het bedrijf. Dat kon ik enorm appreciëren. Toen ik tijdens zijn presentatie de groeicijfers en het potentieel van Showpad zag, veegde ik prompt alle andere opportuniteiten van tafel. Mijn familie had wellicht liever dat ik nog wat langer van mijn sabbatical genoot, maar ik wou er geen gras over laten groeien. Showpad heeft echt enorm veel potentieel. Ik ben hier nog maar sinds kort, maar barst nu al van de plannen om dit bedrijf nog sneller te helpen groeien.”
Ambitieuze groeiplannen
“Weet je. Veel Amerikaanse bedrijven veroveren doorgaans eerst hun thuismarkt en proberen pas daarna ook potten te breken op de Europese markten. Maar bijna altijd lopen ze daarbij met hun hoofd tegen de muur”, vertelt Holmes. “Weinig Amerikaanse bedrijven hebben de kennis in huis om zo’n complexe en gefragmenteerde markt meteen te doorgronden. Showpad daarentegen is gegroeid in de Europese markt en heeft tegelijkertijd al een flinke voet aan grond in de Amerikaanse markt. Dat is echt uniek”, knikt Holmes. “Het is ook een van de redenen waarom ik zo enthousiast ben over de groeimogelijkheden. Showpad beschikt niet over één maar twee groeimotoren.”
“Ik ben hier nog maar sinds kort, maar ik barst nu al van de plannen om dit bedrijf nog sneller te helpen groeien”
De boodschap is duidelijk. Holmes ziet het groots. “Dat kan je wel zeggen, ja”, lacht hij. “Ik denk altijd al een paar stappen verder dan anderen, maar tegelijkertijd tracht ik ook voeling te houden met de realiteit”. Volgens hem niet altijd even makkelijk, maar wel noodzakelijk. “Wat me wel opvalt, is dat in Europa vaak wordt gewikt en gewogen en men liever iets tot in de puntjes uitwerkt voor het echt op de markt wordt gebracht. Vaak moet je durven de bakens uitzetten om ergens te geraken. Daarom steek ik als kersverse COO van Showpad mijn ambitie niet onder stoelen of banken. Het is mogelijk om te evolueren naar een internationaal groeibedrijf dat groter wordt dan we ooit hadden durven dromen.”
“Vooral als ik dan zie wat de retention rates (het ratio van tevreden klanten die trouw blijven aan het merk nvdr.) zijn bij Showpad, dat is wereldklasse. Het bedrijf beschikt over een steeds groeiende schare trouwe klanten, het marktpotentieel is nog steeds gigantisch én zijn er nog tal van opportuniteiten die nog moeten ontdekt worden”. Je ziet dat bedrijven die hét prototype van een goed draaiend SAAS-bedrijf belichamen Holmes’ hart sneller doen kloppen. We zijn alvast benieuwd om te zien hoe hij Showpad naar nieuwe hoogten zal tillen. De vroegere Marketo-topman heeft er alvast een heel goed oog in. “In mijn hoofd ben ik al bezig met welke stappen we moeten ondernemen om van Showpad een bedrijf te maken met een omzet van een miljard dollar. Maar we vertrekken eerst op teambuilding. Eerst eens kijken hoe dat gaat”, knipoogt hij.
“Een van die stappen wordt ongetwijfeld het aantrekken van toptalent. Dat wordt de eerste uitdaging voor ons de komende weken en maanden,” aldus de kersverse COO. Ook in de Verenigde Staten wordt de aanwezigheid van Showpad verder uitgebouwd. Binnenkort opent het immers een kantoor in Chicago. Wil jij ook meebouwen aan het succes van Showpad? Momenteel zijn meer dan 70 openstaande vacatures.