‘Content is king’, maar ‘distribution is queen and she wears the pants’. Of zo lijken ze er toch over te denken bij het Gentse Story Chief. De start-up vertelde in oktober al over hoe ze een platform lanceerde om content op een doeltreffende manier te verspreiden. Maar waar begon het ooit en hoe staat het vandaag met Story Chief? Bloovi-redactrice Magali De Reu dronk een koffie met Medeoprichter Valeri Potchekailov.
Van digital agency naar start-up
Voor wie niet volledig mee is in het wel en wee van Story Chief: de start-up lanceerde een platform waarmee je meer lezers en leads kunt behalen via jouw artikel. Vanuit één centrale omgeving plaats je jouw content op verschillende communities, blogs en social media tegelijk. Als content creator hoef je dus niet langer jouw artikel te kopiëren en plakken naar andere blogs: Story Chief doet dat voor jou. En dat helemaal aangepast aan het medium - van je bedrijfswebsite tot LinkedIn of Medium. Zonder dat je je hoeft te bekommeren over “duplicated” content.
“Het idee voor Story Chief is ontstaan binnen Sugar, het digitaal agentschap dat ik mee heb opgericht”, vertelt Valeri me. “Daar zagen we dat kleine en grote bedrijven worstelden met contentdistributie: hun artikels behaalden vaak niet het gewenste bereik, zelfs goede artikels niet. Om artikels op meerdere kanalen te publiceren en optimaal te verspreiden, moesten bedrijven een zeer tijdrovend en inefficiënt proces doorlopen. Voorts hadden enkele van onze klanten een printmagazine dat ze graag een tweede leven wilden geven online. Wij hebben dat hele proces telkens op maat vereenvoudigd, waaruit Story Chief organisch is verder gegroeid. Hoewel onze aandacht vandaag integraal is gewijd aan Story Chief, zijn we nog steeds actief in dat agentschap.”
“Ik wilde altijd al complexe materie vereenvoudigen”
Met flink wat jaren ervaring op de teller wist Valeri dus heus van aanpakken in zijn nieuwe start-up. “We zijn van start gegaan met een gestructureerde, design-first aanpak”, gaat Valeri verder. “De branding, de flows van de app en het design: het plaatje moest kloppen. Daarbij was en is nog steeds de nauwe samenwerking tussen vormgever en developer cruciaal. Je ziet vaak het omgekeerde, waarbij de designer het werk van de developer moet opknappen. Zo werkt het voor ons niet.
Valeri geeft aan dat die design-first benadering hem altijd al typeerde. “Als vormgever was ik écht altijd geboeid door het omzetten van een complex gegeven naar iets tastbaar en eenvoudig”, zegt hij daarover.
Samenwerken voor betere samenwerkingen
Valeri vertelt enthousiast over hoe een klein team van twee designers, drie developers en een marketeer nauw samenwerken om met Story Chief een gat in de markt te dichten. “We focussen ons op intelligent content distribution, waarmee we bedrijven en ondernemers helpen om de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep te brengen”, vertelt hij. “Ik ben echt blij dat we zo’n complementair team van talenten hebben die mee de boot in de juiste richting sturen. Recent vervoegde ook Willem Delbare (medeoprichter en voormalige CTO van Teamleader, nvdr) ons. Naast zijn expertise heeft hij ons vele inzichten en tips te bieden. Ik vind het alvast een mooie samenwerking.”
Ludiek genoeg is dat hetgeen wat Story Chief ook zélf wil bereiken: mensen, met name redactieteams en agencies die meerdere klanten bedienen, beter laten samenwerken. “Ik geloof dat onze team collaboration tools een echte meerwaarde betekenen”, knikt Potchekailov. “Eigenlijk willen we een soort van flow creëren van externe copywriter tot eindredacteur, waardoor teams snel de gewenste resultaten kunnen bereiken. Die resultaten kunnen natuurlijk worden opgevolgd in een helder en intuïtief dashboard. Want contentcreatie en -distributie kan uiteraard enkel werken als je het effect ervan ook meet.”
Eerst België, dan de hele wereld
Een missie die sinds Story Chief’s officiële lancering in februari al haar vruchten afwerpt. “We mogen al rekenen op tal van actieve gebruikers en lovende commentaar”, zegt Valeri. “Positieve feedback en reacties geven ons extra motivatie om het onderste uit de kan te halen. Die constante interactie met gebruikers willen we behouden, zodat we in de toekomst even goed kunnen inspelen op hun noden. Op basis van de verworven feedback werken we op dit moment al aan verschillende nieuwe modules. Daarbij horen ook marketingautomatisatieprocessen die zeer goed van pas zullen komen om nog meer lezers aan te trekken. In de gratis versie van Story Chief bieden we zelfs iedereen een blog aan, zonder die technisch te moeten opzetten. Eens geregistreerd staat de blog al online, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om tijdverlies en geknoei met servers. Zulke functionaliteiten zorgen ervoor dat er meer echte verhalen ontstaan. En dat is eigenlijk waar we naartoe willen gaan. Eenvoud in gebruik, eenvoud in distributie en eenvoud in metrics.”
“Buffer en Hubspot zijn géén concurrenten”
De ambities en plannen zijn groots, al zijn er nog geen concrete plannen om internationaal te gaan. Met reden, vindt Valeri. “We willen ons liever eerst hier bewijzen”, geeft hij aan. “If you can make it in Belgium, you can make it everywhere." We beseffen goed genoeg dat dit een zeer kritische markt is, dus willen we ons hier op een doordachte en goede manier positioneren. Zo denken sommigen dat marketingplatform Hubspot en socialmediatool Buffer hetzelfde doen als wij. Die vergelijkingen kloppen niet bepaald: bij ons draait het niet om mensen naar je site te sturen om je artikel te lezen, maar om je artikel te brengen naar de sites waar je doelgroep zich al op bevindt. Een ‘content first’ aanpak. We willen mensen aanzetten om boeiende content te creëren en case studies te schrijven zodat fake clickbait en ander marketinggedoe eindelijk naar de achtergrond verdwijnt.”