“Bedrijven kunnen maar beter hun tijd investeren in het bedenken van de juiste producten of diensten dan dat ze eindeloos bezig zijn met het uitschrijven van een ondernemersplan.” Het is één van die bekende uitspraken van Ash Maurya, geestelijke vader van het Lean Canvas en auteur van twee internationale bestsellers. “Het leven is te kort om het verkeerde product te ontwikkelen dat niemand echt wil. Want dat is de reden waarom de meeste nieuwe ideeën mislukken: er blijken geen klanten voor te bestaan.”
De Amerikaan komt op 24 oktober naar Gent, waar hij op uitnodiging van Groeiatelier en Vlerick Business School, een tweedaagse workshop zal geven rond de ‘lean’ methodiek en hoe je als ondernemer in een mum van tijd een nieuw idee kan valideren.
Derde bestseller op komst
CEO van Spark59 zijnde, ziet Ash Maurya -die zichzelf graag omschrijft als praktiserend ondernemer- het vandaag als zijn missie om start-ups te helpen om hun kansen op succes danig te verhogen. Omgekeerd helpt de nauwe samenwerking met honderden ondernemingen die innovatieve ideeën willen vermarkten hem om zijn Running Lean methodologie alsmaar verder te gaan verfijnen.
Het idee van de Lean Startup, ooit bedacht door de Amerikaanse goeroe Eric Ries, is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging waarvan Ash Maurya zonder meer één van de mondiale boegbeelden mag worden genoemd. Maurya schreef er zelfs twee boeken over -Running Lean en Scaling Lean- die beiden internationale bestsellers werden. Onze landgenoot Omar Mohout, Professor of Entrepreneurship aan Antwerp Management School, zei ooit het volgende: “Van alle boeken over start-ups die wereldwijd ooit zijn gepubliceerd, kan ik iedereen aanraden om Running Lean te lezen”. Lovende woorden van iemand die met veel kennis van zaken spreekt...
Momenteel werkt Ash Maurya trouwens aan een derde boek, waarvan de titel nog niet is gekend. “Dat zal gaan over technieken om problemen te vinden die het oplossen waard zijn, omdat zij de basis vormen voor het ontwikkelen van iets wat klanten effectief willen“, is het enige wat hij daar voorlopig over kwijt wil.
Lean Canvas model
Het hoeft niet te verwonderen dat de workshops die Ash Maurya overal ter wereld geeft, altijd vrij snel zijn uitverkocht. Twee dagen lang laat hij de cursisten ervaren hoe ze de de Lean methode in hun specifieke business kunnen implementeren en hoe zijn Lean Canvas model daarvoor een ideale leidraad is. “Ik inspireerde me op het Business Model Canvas van Alex Osterwalder, maar dan aangepast aan de Lean Startup methodologie en in een sterk ingekorte versie”, vertelt hij aan Bloovi. “De lange en saaie businessplannen waarin bedrijven veel te veel tijd investeren, heb ik herleid tot een template op slechts één pagina waarbij de focus ligt op het detecteren van consumentenproblemen die het waard zijn om daarvoor een oplossing te bedenken. Terwijl het Business Model Canvas eerder rond strategie draait, meen ik te mogen zeggen dat mijn Lean Canvas model meer werkbaar en actiegericht is, vooral als je op een snelle manier innovatieve ideeën wil ontwikkelen.”
Geen onnodige tijd te verliezen
Het Lean Canvas helpt ondernemers en start-ups om -elk in hun specifieke segment- snel een business idee te valideren op basis van de principes van Lean Startup. Ash Maurya reikt daarvoor 9 fundamentele bouwstenen aan waarmee een idee gedeconstrueerd kan worden tot zijn belangrijkste veronderstellingen die daarvan ten grondslag liggen.
“Bedrijven kunnen maar beter hun tijd investeren in het bedenken van de juiste producten of diensten dan dat ze eindeloos bezig zijn met het uitschrijven van een ondernemersplan”, zegt Ash Maurya onomwonden. “Waarom er twintig weken over doen om jouw idee op papier te zetten als je dit ook in 20 minuten kan vastleggen? In schril contrast met het uitschrijven van een business plan dat doorgaans meerdere weken en zelfs maanden in beslag neemt, laat het Lean Canvas toe om in één namiddag meerdere mogelijke businessmodellen uit te tekenen. Bovendien is zo’n business model op één pagina makkelijker te delen met anderen, waardoor meer mensen dit bekijken en het dus ook frequenter updates gaat krijgen.”
“Waarom er twintig weken over doen om jouw idee op papier te zetten als je dit ook in 20 minuten kan vastleggen?”
Workshops voor zowel startups als corporates
De toegevoegde waarde van de workshops is er voor alle duidelijkheid niet enkel voor start-ups. Ook meer gevestigde, grote bedrijven kunnen er heel wat uit leren. Ash Maurya legt uit waarom. “Eigenlijk zijn zowel start-ups als corporates slachtoffer van het feit dat ze verliefd zijn op hun eigen oplossingen, in plaats van dat ze echte problemen blootleggen die wel waard zijn om opgelost te worden. De sleutel tot succes ligt in de interactie met klanten. Geen enquêtes of focusgroepen, maar op een heel slimme manier met jouw eindgebruikers in discussie gaan. Alleen door te meten en teruggekoppeld te krijgen wat de eindgebruiker er van vindt, kun je een product, dienst of bedrijf verbeteren”, beklemtoont Ash Maurya. “Door op het juiste fundament een nieuw initiatief te starten, verhogen de kansen dat je effectief bouwt aan relevante, impactvolle oplossingen.”
“Alleen door te meten en teruggekoppeld te krijgen wat de eindgebruiker er van vindt, kun je een product, dienst of bedrijf verbeteren”
De workshops die Ash Maurya geeft, staan erom bekend zeer hands-on te zijn. “Elk team krijgt de mogelijkheid om de methodologie toe te passen op een eigen project dat ze vooraf zelf mogen kiezen”, krijgen we van de man zelf te horen. “Op het einde van die twee dagen hebben zij een veel beter inzicht in hun business model, de onmiddellijke toprisico’s en hoe ze in 90 dagen hun ideeën kunnen valideren. Want wat je bij nog te veel ondernemers ziet, is dat ze hun leermomenten als excuus inroepen om echt vooruitgang te boeken of knopen door te hakken.”
Primeur voor België
Wie zich inschrijft voor de tweedaagse workshop in Gent, krijgt alvast een primeur want Ash Maurya laat weten dat hij voor het eerst een aantal nieuwe technieken uit zijn volgende boek zal delen. “Hoe kan je uitkomsten gebruiken om problemen te onthullen die het oplossen waard zijn? Daarnaast ga ik iets vertellen over het geüpdate Problem Interview script en over de nieuwe Leanstack tools voor het systematisch meten van de progressie die je maakt en om dit ook te gaan communiceren met alle stakeholders.
Afsluiten doet Ash Maurya met volgende wijze woorden: “Een succesvol ondernemer zoekt niet alleen naar de meest fantastische oplossing of innovatieve technologie, hij streeft vooral naar een herhaalbaar proces waarbij de oplossing connecteert met tevreden klanten die daar willen voor betalen. In andere woorden: een rendabel business model.”