Al bijna tien jaar staat Amy Harrison in het vak. Haar missie? Saaie bedrijfsteksten uit de wereld bannen. Daarvoor gebruikt de Engelse geen dagdagelijkse technieken, want met een achtergrond in tv en film, weet ze steeds te verrassen met haar woorden. Toch kan iedereen volgens haar begeesterende én converterende copy schrijven. “Bedrijven hebben vaak niet door dat hun unieke verhaal recht voor hen ligt. Waardoor ze klinken als al de rest.” Amy onthult op Conversion Day veelvoorkomende pijnpunten in marketing copy én hoe je ze kan fiksen. Deze twee geven we jou al mee:
Niet weten wat je uniek maakt
“Bedrijven hebben soms he-le-maal niet door wat hen nu zo uniek maakt en waarom klanten bij hen zouden kopen. Terwijl het vaak gewoon als een bord voor hun gezicht hangt. Maar ze staan er zo dicht bij, dat ze het niet kunnen zien,” vertelt Amy geanimeerd. “Daardoor zwerft hun marketing steeds verder weg van wat hun klanten nu willen. Natuurlijk verkoopt je copy dan niet.” De oplossing volgens Amy is om met een frisse blik naar de dingen te kijken. “Begin met vragen te stellen. Wees als een detective op zoek naar het juiste antwoord. Ontdek het unieke verhaal van jouw bedrijf en vertel iets boeiends, intrigerends dat je concurrent niet vertelt.”
Underselling
Een ander pijnpunt dat Amy vaak ziet terugkomen, is copy die te vrijblijvend is. “Heel veel marketeers hebben schrik dat hun tekst te ‘pusherig’ is.” Maar vaak is het net omgekeerd: de copy is te braaf. “Ze spelen hun sterke punten niet genoeg uit. Waardoor mensen misschien net bij de concurrent gaan kopen, die wél zijn product in de verf durft te zetten”. “Als je product echt goed is, dan moet je aan mogelijke klanten ook bewijzen waarom dat zo is. Zo heb je geen vage teksten die amper iets beloven, maar wel verleidelijke copy die aanzet om te doen.”
Wil je uit eerste hand vernemen hoe je jouw copy een fikse upgrade kan geven? Op 28/11 spreekt Amy Harrison tijdens Conversion Day 2017 over hoe je weet of je copy werkt én hoe je slechte copy kan fiksen.