Als (startende) ondernemer sta je vaak voor een dilemma. Welk kantoor heb je nodig? Kies je voor een 'klassiek' kantoor tegen X euro per vierkante meter? Of ga je voor een van de 'hippere' werkvormen, zoals een coworking of een incubator? Of iets daar tussenin? Vragen genoeg dus …..Michael Despriet, Senior consultant en Ronny Nuten , Head of office agency Flanders van de Group Hugo Ceusters-SCMS, dat actief is op de Vlaamse kantoormarkt, geven het antwoord.
"Hoewel er veel te doen is rond nieuwe werkvormen als coworking moeten we een en ander toch tot zijn ware proporties terugbrengen", vertelt Despriet. "De business centers en coworkingruimtes vertegenwoordigen momenteel slechts 3% van de totale kantooroppervlakte in België, maar de trend stijgt wel. De laatste 5 jaar zagen we een verdubbeling. Dat heeft veel te maken met de war for talent. Bedrijven bedenken de gekste dingen om werknemers aan te trekken. De hype rond de nieuwe werkvormen past in dat verschijnsel. De waarheid is dat coworking niet voor iedereen is, en zeker niet voor altijd. Het moet bij je passen en op zeker moment raak je het ontgroeid."
Minder is meer
De markt van het kantoorvastgoed is volop in beweging. Ondernemingen gaan niet meer over één nacht ijs bij het huren van kantooroppervlakte. Er wordt veel meer over nagedacht. Onder invloed van de digitalisering en de 'mobilisering' van de workforce komt de klassieke indeling en toewijzing van werkplekken onder druk te staan. Trends als thuiswerken en desk sharing, en de wil om te besparen op huurkosten maken dat bedrijven meer gaan rekenen. Een werkgever die bijvoorbeeld 100 medewerkers heeft, waarvan er 20 slechts 4/5 werken, gaat niet meer voor 100 werkplekken, maar voor 80.
Deze - veelal jonge - workforce, gewapend met hun smartphone, tablet, laptop en onbeperkte breedbandverbinding, zitten helemaal niet meer vast aan een fysieke werkplek
Meer en meer bedrijven kennen geen vaste werkplekken meer, zeker niet voor hun werknemers 'in the field', zoals vertegenwoordigers en servicepersoneel. Meer doen op minder vierkante meters begint stilaan de regel te worden, ook in grotere organisaties.
Ronny Nuten schetst de situatie: "Er bestaat eigenlijk geen one size fits all-formule om te beslissen welk soort kantoor je nodig hebt. Dat hangt af van je beginsituatie en van de verdere evolutie van je bedrijf. Als makelaar proberen wij, met onze kennis van de markt, ondernemers daarbij te helpen. We gaan rond de tafel zitten en stellen de vraag 'Waar sta je vandaag en waar wil je volgend jaar, over twee jaar en over vijf jaar staan?' In functie daarvan bekijken we de mogelijkheden."
Een van de voornaamste criteria is de kost per vierkante meter. Als je werkplekken huurt in een bedrijvencentrum of een coworkingruimte, is die kost gevoelig hoger dan wanneer je 'naakte' vierkante meters huurt. Het verschil zit hem natuurlijk in de omkadering. In een bedrijvencentrum heb je geen omkijken naar meubilair, telefoon en internet, of de afvalophaling. Het is een kwestie van plug & play, en dat heeft zijn prijs.
Ronny Nuten - Head of office agency Flanders van de Group Hugo Ceusters-SCMS
Voor start-ups en bedrijven met minder dan 20 werknemers is een bedrijvencentrum een redelijke keuze. Je houdt de handen vrij en kan je toespitsen op je core business. Naarmate je bedrijf groeit, krijg je meer zicht op de toekomst en kun je beter plannen. "Vanaf 20 werknemers wordt het tijd om uit te kijken naar een 'eigen' stek, want dan wordt een business center te duur", verzekert Ronny Nuten. "Bovendien groeit samen met je bedrijf de behoefte om via je kantoorlocatie een zekere 'status', een bepaald imago, een zekere identiteit uit te stralen."
Coworking? Het moet bij je passen
"Het hangt ook een beetje af van de sector waarin je je beweegt", gaat Michael Despriet verder. "Een private banker of een advocaat zie ik niet zo gauw aanschuiven bij de bench van een coworking space. Je moet er ook mentaal voor open staan. Die nieuwe werkvormen, compleet met basketring, koffiebar en veganistische catering zijn toch meer iets voor creatieve beroepen, zoals communicatie, designers, media,... met als beste bijvoorbeeld de ICT-ers. Deze - veelal jonge - workforce, gewapend met hun smartphone, tablet, laptop en onbeperkte breedbandverbinding, zitten helemaal niet meer vast aan een fysieke werkplek. Deze digitale nomaden werken waar hun computer is en zijn de drijvende kracht achter de nieuwe werkvormen."
Naargelang je groeit en medewerkers aantrekt, zal je vanzelf de nood voelen om je eigen plek en dito identiteit op te zoeken en uit te bouwen
"Omdat in die kringen vaak ook het talent rondloopt waar ze naar op zoek zijn, spelen grote ondernemingen slim in op de coworking trend. Voor de bulk van hun werknemers houden ze hun 'klassiek' kantoor aan, maar voor hun R&D-afdeling bijvoorbeeld, huren ze werkplekken in een coworking space of een incubator. Zo komen ze op een informele manier in contact met het talent dat daar neerstrijkt om zijn ding te doen. Omgekeerd is het voor start-ups en jonge talenten met innovatieve ideeën een ideale manier om de aandacht van grotere spelers te trekken en zo hun groei te versnellen. Creatieve kruisbestuiving (cross pollination) is hier het drijvende idee."
vooraanzicht O-Forty
Daar zijn in Vlaanderen alsmaar meer voorbeelden van. In Kortrijk manifesteert Hangar K zich als een ‘co-creatiehub voor starters, groeiers en ondernemers'. Partners zijn onder andere Stad Kortrijk, howest, UGent, Kulak, Barco, Unilin en Cronos. In Hasselt trekt de zeer succesvolle Corda Campus - op de vroeger Philips-site - zowel gevestigde ondernemingen als start-ups. Nog een voorbeeld is de nieuwe campus O-Forty te Oostkamp, langs de E40, die zichzelf de 'Vlaamse Google campus' noemt. Acht nieuwe gebouwen zullen plaats bieden aan zowel traditionele als nieuwe werkvormen. Er is ruime aandacht voor samenwerking en kruisbestuiving in de typische coworking-sfeer, compleet met ontmoetingsruimten, koffiebar, gaming, en ga zo maar door.
Conclusie: laat je goed adviseren
Samenvattend heeft Despriet volgende goede raad voor ondernemers: "Ben je een starter? Dan is een plek in een bedrijvencentrum een verstandige keuze. De voordelen, zoals dat je er meteen kan starten en weinig zorgen hebt, wegen hier op tegen het nadeel van de hogere maandkost. Ben je actief in de creatieve of innovatieve sector? Dan kun je overwegen of het ecosysteem van een coworking space iets voor jou is. Voordeel: de community, de sfeer, de kruisbestuiving. Naargelang je groeit en medewerkers aantrekt, zal je vanzelf de nood voelen om je eigen plek en dito identiteit op te zoeken en uit te bouwen. Maar ook die plek zal niet meer op het traditionele kantoor lijken, die evolutie is onomkeerbaar. Hoe het ook zij, laat je goed adviseren door mensen van het vak", zo besluit Despriet.
Op zoek naar een specialist om jou te adviseren? Neem een kijkje op de website van Hugo Ceusters, zij helpen je graag verder met al je vragen omtrent vastgoed.