McKinsey voorspelde het al: volgens hun meest conservatieve cijfers zullen er tegen 2030 zo’n 400 miljoen bestaande jobs verdwijnen en zo’n 550 miljoen nieuwe gecreëerd worden. Hoog tijd dus voor bedrijven om zich door innovatie te wapenen tegen wat er komen gaat. “Innovatie moet gebeuren voor je product of dienst het hoogtepunt van groei bereikt, niet als het als je marktaandeel al aan het verkleinen is. Dan loop je het gevaar dat start-ups of andere challengers je inhalen.” Aan het woord is Olivier Van Duüren, The Dualarity-founder en auteur én gepassioneerd door (digitale) transformaties bij startups en bedrijven. Tijdens de Digital Transformation Conference (DTC) op 18 april in Mechelen, met focus op alle aspecten van innovatie, deelt hij zijn inzichten hoe te innoveren en transformeren om als bedrijf jong te blijven en de refresh-knop in te drukken.

Na 22 jaar de wereld rondreizen bij Microsoft besloot Olivier Van Duüren het geweer van schouder te wisselen en bedrijven te helpen hoe ze een juiste balans kunnen creëren tussen presteren en transformeren. “Tussen de uitvinding van het vuur en het wiel ligt meer dan 1 miljoen jaar, maar vanaf de eerste industriële revolutie zie je dat innovaties enorm snel op elkaar volgen. We maken op dit moment de vierde industriële revolutie door, een digitale revolutie waar de grens tussen mens en machine sterk aan het verkleinen is. Het grote verschil met de vorige revoluties is dat deze een veel grotere impact heeft op de samenleving en vandaar dat sommige mensen zich daar niet comfortabel bij voelen.” Hij weet dan ook als geen ander hoe je op de juiste manier als bedrijf je businessstrategie en -cultuur herdenkt om jong te blijven.

Bewustvorming is eerste stap

“Door mijn jarenlange observatie heb ik een aantal patronen vastgesteld bij van bedrijven, individuen en teams die er in slagen in deze maatschappij succesvol te zijn. De eerste is de eigenschap om te zien, aan te voelen wat er rond je gebeurt. Dan heb ik het niet alleen over technologische wijzigingen maar ook op het gebied van politiek, economie, maatschappijy en consumentengedrag.” Hoe je dat als Belgisch bedrijf toepast? Olivier Van Duüren licht toe: “De eerste stap start altijd vanuit: weet je als onderneming wat er rondom je heen in de wereld gebeurt?” Eens die bewustwording er is, kan je volgens hem overgaan naar welke implicaties dit heeft voor jouw bedrijf. Pas dan zal je de juiste transformatieprincipes en -strategieën toepassen om te presteren en te transformeren: “Met die kennis ga je als bedrijf nadenken wat jij in dat wereldbeeld wil betekenen, wat je missie, je zingeving, je purpose is. Waar wil je met je bedrijf naartoe in de toekomst? Daarbij definieer je wat je twee of drie ambities zijn, gekoppeld aan de bedrijfscultuur, de waarden en normen en het leiderschap die je daarvoor nodig hebt.”

De juiste balans

Een bedrijf dat het ideale evenwicht vindt tussen presteren en transformeren zal jong kunnen blijven. Presteren draait om de korte termijn: de klant, de winstgevendheid en de samenleving van vandaag. Je streeft naar operational excellence, maar een teveel hiervan kan al de creativiteit en entrepreneurship in de organisatie fnuiken. Daarom moet je naar de toekomst kijken door op de juiste manier te transformeren: de klant, de winstgevendheid en samenleving van morgen. Je streeft naar innovation excellence. Dit kan op het vlak van je producten, diensten, processen of business model.

Dat kan je op 3 manieren doen:

1. Iteratie: de machine olie geven om het bestaande beter te doen werken met de focus op efficiëntie, effectiviteit en productiviteit
2. Innovatie: de bestaande machine upgraden of nieuwe stukken toevoegen met als focus groei
3. Disruptie: een nieuwe machine uitvinden om eventueel het oude te vervangen.

De meeste bedrijven spenderen teveel energie en investeringen op het itereren (presteren), terwijl ze veel meer oog moeten hebben voor het innoveren en eventueel het disrupten van zichzelf of anderen.


Juiste timing

Wat is voor een bedrijf het momentum om te transformeren? “Er zijn twee momenten van innovatie: het ene is waarop je echt moet gaan innoveren, als je product of dienst over zijn groei heen is, als je marktaandeel verliest. Dan ben je echter vaak al te laat. Je moet ideaal innoveren op het moment voor je product, dienst of businessmodel zijn piek bereikt. Op dat moment zijn de start-ups als challengers nog niet in die mate geëvolueerd dat ze jou kunnen bedreigen. Echte innovatie moet dus gebeuren voor je de piek van maturiteit en groei bereikt.”

Juiste manier van innoveren

Die innovatie faciliteren kan volgens Van Duüren op verschillende manieren. De organisatie van hackathons waarbij het bedrijf interne en/of externe partijen, waaronder start-ups, universiteiten, creatieve geesten, en dergelijke uitnodigt om mee na te denken over bepaalde uitdagingen binnen het bedrijf is daar een van. Als incubator zelf start-ups in huis halen en in ruil voor ruimte en coaching de eersten mogen zijn om hun concepten aan te kopen is een andere mogelijkheid.

"Je zou verstomd staan hoeveel mensen intern staan te springen met ideeën, met een passie, maar vastlopen in hun eigen organisatie"

Daarnaast gelooft hij sterk in het concept om intern enkele ondernemende zielen samen te brengen met externe ondernemers in een op maat gemaakte startup: “Je zou verstomd staan hoeveel mensen intern staan te springen met ideeën, met een passie, maar vastlopen in hun eigen organisatie.” Ego speelt daarin een niet te onderschatten rol, zegt hij. “Het ego mag niet groter zijn dan het talent. Dit zijn bijvoorbeeld bedrijven of individuen die vinden dat ze niet moeten veranderen omdat ze iets al vele jaren op een bepaalde manier doen of dat ze het beter weten. Als je ego te groot is, kijk je met een fixed mindset in plaats van een open mindset naar de wereld."

Moonshot thinking-mentaliteit

De The Dualarity-founder ziet drie pijlers die de basis vormen voor een innovatiecultuur: “Als je een succesvolle transformatie wil doormaken, moet je klanten in het hart van je bedrijf stellen, mensen als de ziel en digitaal als de zuurstof van je bedrijf zien. Die drie moeten geënt zijn op de zeer sterke inspirerende zingeving van je bedrijf.”

Digital Transformation Conference 2017

Het is net aan die sterke sprankelende toekomstvisie dat we in België nood hebben, volgens Van Duüren: “De mentaliteit van ‘moonshot thinking’ als in shoot for the moon, if you fall short, you will still land among the stars die we bijvoorbeeld bij Google zien, zouden we hier in België wat meer moeten hebben, zowel op politiek, economisch, maatschappelijk, individueel als op bedrijfsvlak.”

Elke bedrijf een software bedrijf

De plaats die de digitale component zal spelen in hoe bedrijven evolueren moet daarbij niet onderschat worden: “Ik denk dat in de toekomst elk bedrijf een softwarebedrijf zal worden met data als de olie en artificiële intelligentie als de elektriciteit van je organisatie. Dat wil niet zeggen dat je per definitie software zal verkopen, maar dat je centraal software zal hebben in je bedrijfsDNA.

Sterk ecosysteem

Waar bedrijven zich vroeger richtten op wat de rechtstreekse concurrenten deden, ziet Van Duüren dit evolueren naar een cultuur waarin ecosystemen floreren: “Voor mij is het niet langer de battle of the companies, maar eerder de battle of the ecosystems. Degene die op de slimste manier met zijn ecosysteem kan transformeren en samenwerken, zal overleven. Het gaat dus niet over jouw bedrijf dat concurreert met een ander bedrijf, maar over ecosystemen die tegen elkaar strijden. Als je kijkt naar de grote spelers van deze wereld, dan merk je dat die bedrijven grote ecosystemen rond zich hebben opgebouwd.”

De toekomst is voor deze bedrijven die op de meest wendbare manier een balans kunnen vinden tussen presteren en transformeren.

Meer tips en advies over hoe te innoveren en een transformatie toe te passen op jou als individu of bedrijf? Kom dan naar de Digital Transformation Conference op woensdag 18 april 2018 In Mechelen! Via bloovi krijg je jouw tickets aan een voordelig tarief! Klik hier om je in te schrijven.