Hoe zou het zijn met het Gentse Kadonation? Het bedrijf van Fabrice Guillermin en Jelle Van Roosbroeck ontwikkelde 3 jaar geleden een platform dat het samenleggen voor cadeaus vereenvoudigt. Anno 2018 telt Kadonation bijna 20.000 gebruikers op haar platform en spreekt het niet langer alleen het particuliere, maar ook bewust het professionele landschap aan. De ambities lijken niet de minste te zijn. Tijd voor een gesprek met de twee oprichters!
Van feedback naar product op maat voor ook B2B-klanten
Kadonation ging oorspronkelijk van start als platform voor groepsgeschenken. Nog steeds kunnen gebruikers er vandaag een groepspotje openen en geld inzamelen. Nadien kan de ontvanger de verzamelde centjes verzilveren bij een van Kadonations partners, waaronder Coolblue, bol.com, A.S. Adveneture, Zalando en nog veel meer. “Hoewel 65% van onze gebruikers Kadonation vandaag nog steeds gebruiken voor privé doeleinden, wilden we de overige 35% aan professionele klanten niet op hun honger laten zitten”, steekt Guillermin van wal. “Dat werd echt duidelijk toen een van onze klanten ons opbelden met de vraag of ze ter gelegenheid van secretaressedag niet elk van hun secretaresses een cadeau op maat konden geven. Een individuele bon die ze dan konden gebruiken bij een van onze partners. De Kadonation cadeaubon was geboren.”
"Als start-up kan je je niet veroorloven om zomaar op elke opportuniteit te springen"
“Kort nadien zijn we aan een product op maat begonnen”, gaat co-founder Van Roosbroeck verder. “We zijn zo’n start-up die het liefst van al direct met klantenfeedback aan de slag gaat. Dat is in de praktijk niet zo gemakkelijk. Als start-up mag je niet zomaar op elke opportuniteit springen. Zo krijgen we heel wat feedback binnen, maar we denken grondig na of we daar iets mee doen in onze product roadmap. We prioriteren bevindingen volgens parameters zoals de verwachte impact en de nood. Maar natuurlijk moet je blijven waken over je visie. En ik denk dat een B2B-luik daar helemaal op aansluit. We worden regelmatig gecontacteerd door bedrijven die iets creatief willen doen met cadeaus voor hun medewerkers. En daar denken we maar al te graag in mee! ”
"We investeren enorm in het vertrouwen van onze klanten, en daarom keren ze ook terug"
“Interessant is ook dat B2B-klanten Kadonation na hun eerste ervaring ook verder gebruiken in hun privésfeer”, weet Guillermin. “We investeren enorm in het vertrouwen van onze klanten, en daarom keren ze ook terug. In feite kent Kadonation een B2B2C-werking. Maar B2B of B2C: sowieso hebben we er alles aan gedaan om deftige customer support te hebben. Zo zijn we bereikbaar van maandag tot en met zondag! Haast niemand verlaat onze customer support zonder oplossing.”
Persoonlijke waardering voor werknemers = personeelsretentie
Volgens het oprichtersduo is de Kadonation cadeaubon in bedrijven het geschenk bij uitstek, zeker nu heel wat organisaties al nadenken over het geknipte eindejaarsgeschenk. “Met deze uitbreiding van ons product pushen we niet zomaar iets in de markt”, verduidelijkt Van Roosbroeck. “We zijn langsgegaan bij bedrijven die de cadeaubon wel interessant vonden, maar misschien ietwat onpersoonlijk. Dus hebben we ervoor gezorgd dat ze elke individuele cadeaucheque op naam in een mooi doosje kunnen verpakken. Aan elke cadeaucheque kan je bovendien op eenvoudige manier een tekst- of videoboodschap koppelen. Zo kan elke teamlead zijn team persoonlijk bedanken voor hun inspanningen van afgelopen jaar’.”
"Waardering is des te meer zo belangrijk omwille van personeelsretentie"
“Je mag niet onderschatten wat zo’n persoonlijke waardering losmaakt bij werknemers”, vult Guillermin aan. “Zoiets verkleint écht de afstand tussen bedrijf en werknemer. Soms zien we bedrijven die in december gewoon een bepaald bedrag op de rekening van hun werknemers storten. Vaak gaat het om een luttele 40 euro, en merkt de ontvanger het nauwelijks op. Dat is een gemiste kans voor elke werkgever om waardering te uiten. En zo kan je personeelsretentie snel dalen. Want niemand wil zich voelen alsof hij of zij een nummer is bij zijn of haar werkgever. Zeker niet in deze war for talent, waarin we ons momenteel bevinden.”
"Zelf investeren we in goede doelen, dus moeten onze professionele klanten daar ook de kans voor krijgen"
“Een andere definitie van personalisatie is een hart voor het goede doel”, stelt Van Roosbroeck. “Soms vragen bedrijven ons of ze een eindejaarsgeschenk kunnen geven waarvan een deel naar een goed doel zoals Make A Wish gaat. We maakten al mee dat een werknemer zelf vragende partij was om hun cadeaubon deels aan een mooi initiatief te geven. Zodat bijvoorbeeld 20 euro kan worden gespendeerd bij een partij als bol.com en de overige 20 euro aan een van de initiatieven van ons platform. Ook dat is sinds kort mogelijk bij de Kadonation cadeaubon, waarbij ontvangers (een deel) van het cadeau kunnen schenken aan Make A Wish, het Kinderkankerfonds, 11.11.11 of WeForest. Zelf investeren we ook in zulke doelen. Voor elke 100 euro die we verkopen, planten we een boompje via WeForest. Dus willen we ook andere organisaties de kans geven hun steentje bij te dragen.”
Unieke speler in België, gevestigde partij in Europa?
Dat Kadonation een pionier is in het geven van geschenken die keuzevrijheid bieden voor de eindgebruiker, staat alvast buiten kijf. “Als je kijkt naar de Franse en Duitse markt, zie je dat België achterloopt”, bevestigt Guillermin. “In andere Europese landen is een cadeaubon waarmee ieder zijn ding kan kopen een evidentie. Hier nog niet.”
"Schrik van concurrenten hebben we niet: we vinden het vooral interessant om van hen te leren"
Dat wil niet zeggen dat Kadonation zinnens is om zich te beperken tot het thuisland - integendeel. “We zijn het nodige aan het doen om in Nederland voet aan wal te zetten”, zegt Van Roosbroeck. “Eigenlijk zijn we er al sinds januari actief, maar hadden er nog nooit reclame gemaakt. Schrik hebben we allerminst. Vaak leren we enorm veel van concurrenten en vinden we manieren om het beter te doen. In landen zoals Nederland doen grote bedrijven wat wij doen, maar Kadonation heeft minder processen nodig om vernieuwing door te drijven. Snelheid is ongelooflijk belangrijk. We koesteren dan ook de grote ambitie om snel uit te groeien van Belgisch bedrijf naar Europese speler.”
Wil jij ook een gepersonaliseerd (eindejaars)geschenk geven aan je medewerkers? Of wil je samenleggen voor een groepspotje? Registreer je dan meteen op het Kadonation platform en ontdek de voordelen!