Coworking lijkt een tweede adem gevonden te hebben. Wat tot voor kort vooral een trend was onder hippe thuiswerkende freelancers, lijkt steeds vaker door te breken naar het grote publiek en grote bedrijven. Wordt coworking het nieuwe werken? We vroegen het aan Workero, een van de drijvende krachten achter deze nieuwe evolutie in het coworkinglandschap.

Workero mag het huidige coworkinglandschap dan grondig aan het verbouwen zijn, zelf is het geen echt coworkingbedrijf. Of toch niet in de traditionele zin van het woord. Workero verhuurt namelijk geen flex desks aan digitale nomaden zoals andere coworkingbedrijven doen, legt CEO Dirk Paelinck uit: “Het unieke aan Workero is dat we geen operator zijn. We huren zelf geen etage om die dan in kleinere oppervlakten te verhuren inclusief alle kosten en diensten. We zijn een digitale service provider waarmee bedrijven zelf coworking kunnen organiseren binnen hun eigen bedrijfsmuren. Dat laat hen toe om de lege ruimtes die ze hebben te verhuren aan andere bedrijven. Wij helpen hen wel bij in het inrichten van die ruimtes naar de Workero Standards”

“Ons concept speelt perfect in op de huidige tendens in de corporate wereld. 81% van de real estate managers van grote bedrijven over de hele wereld zegt in 2020 en de jaren daarna zijn aantal vierkante meters te reduceren om te optimaliseren. Maar wat moet je dan met al die vierkante meters die vrijkomen binnen je bedrijf? Met een concept als Workero kan je die ter beschikking stellen aan andere bedrijven en daar geld mee verdienen. Of stel dat jij vijftig desks hebt in Antwerpen die je niet meer wil gebruiken, en een kantoor in Brussel heeft er ook vijftig teveel. Dan kunnen die desks onderling gebruikt worden door de werknemers. Dat is het principe van Workero. Maar dan niet met twee kantoren, maar intussen met dertig kantoorgebouwen, en tegen het einde van het jaar waarschijnlijk zestig of zeventig. Ook zelfstandige professionals die zelf geen ruimte ter beschikking stellen kunnen perfect gebruik maken van de Workero locaties. Einde 2020 voorzien wij 200 Workero locaties in België.”

Tijd voor professionalisering

Veel coworkingbedrijven richtten zich in het begin voornamelijk tot thuiswerkers die het beu waren aan de keukentafel te werken, beaamt ook Paelinck: “Ik vond coworking in de beginjaren eigenlijk erg aantrekkelijk maar tegelijk eerder gezellig dan echt professioneel. Dat waren jonge gasten die ergens een kleine ruimte van 500 vierkante meter op de kop wisten te tikken en besloten om die te delen met andere freelancers. Dat was een bijzonder leuk idee, maar vaak niet rendabel. 500 vierkante meter kan je eenvoudigweg niet rendabel maken. 88% van de co-workings in België zijn vandaag verlieslatend, zo toonde de studie van de Universiteit van Hasselt aan in 2018. Die kunnen alleen maar overleven dankzij subsidies van een stad of een andere bron. Dan kom je onvermijdelijk uit bij grotere spelers en professionalisering.”

“En dat is wat nu aan het gebeuren is. Grotere spelers die al jaren business centers op een traditionele manier aan het verhuren zijn – wat neerkomt op een plateau opdelen in kleine kantoren en die dan verhuren – hebben nu opgepikt dat coworking trendy is en beginnen het ook aan te bieden. Waarom? Zij hebben begrepen dat Millennials graag samenwerken. Dat collaboratieve aspect is voor deze jonge talenten zeer belangrijk, net zoals een aangename werkomgeving waarin zij zich vrij kunnen voelen. Wanneer een Coworking deze stimulerende werkomgeving kan aanbieden, trekt dat een interessant publiek van trendsetters aan. De traditionele werkplek transformeert op die wijze in een echte gemeenschap, een “community” zoals we dat nu noemen. De Coworking operatoren zetten in op het animeren van deze community: daar ligt immers de toegevoegde waarde. Werkgerelateerd vastgoed wordt opeens een plaats van innovatie, cocreatie, en netwerken.

Het nieuwe coworken

Ook grote bedrijven voelen zich volgens Paelinck steeds meer aangetrokken tot coworking spaces voor hun medewerkers. “En niet alleen om geld te verdienen aan hun vrijgekomen ruimtes. Einde 2019 zal Procter & Gamble hun Workero locatie openen in hun hoofdkwartier in de rand van Brussel. Zij doen dat enerzijds om de opportuniteitskost te compenseren door geld te verdienen op onbenutte ingerichte kantoren, en anderzijds vooral dat omdat ze in contact willen komen met innoverende kleine en grote bedrijven om mee samen te werken. Want dat is bovenal de rol van Workero. De booking engine om ruimtes te huren en te verhuren maakt eigenlijk slechts 15% van ons digitaal platform uit. De overige 85% willen we wijden aan innovatie en co-creatie.”

“Wij brengen elke Workero-locatie tot leven met community managers die de community animeren. Zij organiseren workshops en lezingen, zetten innovatietrajecten op, begeleiden start-ups bij het aanvragen van subsidies bij de Europese Commissie… Via ons platform van coworking spaces brengen we coworkers met elkaar in contact om samen te co-creëren en te innoveren. Een van onze klanten is bijvoorbeeld een groot auditkantoor met elf vestigingen in België en driehonderd werknemers. Zij wilden hun mobiliteit verbeteren. Via ons platform kwamen ze in contact met specialisten en konden ze meteen een mobiliteitsstudie uitwerken. Of neem nu Procter & Gamble, dat zeep maakt. Die vinden via Workero kleinere, innovatieve bedrijfjes die werken rond nieuwe, ecologische verpakkingen.”

Betere work-life balance

Het nieuwe coworken is niet alleen voordelig voor de bedrijven, maar ook voor de werknemers, zegt Paelinck. “Een van onze klanten is DXC Technologies, het vroegere HP Technologies. Dat bedrijf heeft onlangs beslist dat tweehonderd van hun medewerkers niet langer op het hoofdkantoor hoeven te werken. Ze mogen vrij in een van de Workero-locaties gaan werken. Dat laatste is een belangrijke verschuiving: er is voor gezorgd dat ze niet thuis hoeven te werken. Want vergis je niet: 71% van de millennials vindt thuiswerk niet zaligmakend. Die willen dat eenvoudigweg niet. Ze willen veel liever in een coworking zitten met anderen. Dat is de ideale wereld. Ze hoeven geen anderhalf uur heen en anderhalf uur terug te pendelen, maar ze zitten toch in een professionele omgeving waar ze de nodige ondersteuning krijgen, met een receptie, meeting rooms en dergelijke meer.”

Je moet coworking op een verantwoorde manier aanpakken anders is het na twee jaar gedaan

Coworkingexplosie

Paelinck is ervan overtuigd dat coworking vandaag nog maar in zijn kinderschoenen staat in België: “Wij hinken achterop op de rest van Europa, en de rest van Europa hinkt achterop op de UK en de VS. Momenteel beleven we in België een spectaculaire groei in coworking spaces. Maar we hebben ook al de eerste faillissementen achter de rug, en dat waren niet de minste. Je moet coworking op een verantwoorde manier aanpakken, en je moet weten hoe je een community moet organiseren, anders is het na twee jaar gedaan.”

“Gelukkig zien we tegenwoordig eindelijk die professionalisering opkomen. Ik voorspel de eerstvolgende jaren dan ook een mooie groei van zeker 15% per jaar. Op langere termijn verwacht ik zelfs een grotere toename. De grote vastgoedfondsen hebben immers heel wat kantoorgebouwen in hun portefeuille zitten. Die merken nu dat de coworkingsector aan het professionaliseren is, en dat wekt hun interesse. De eerste vastgoedfondsen bereiden zich nu al voor op het openen van hun Workero-locaties. Geloof me, het wordt echt groot.”

Meer weten over de werkplek van morgen? Neem dan snel een kijkje op de website van Workero en ontdek hoe.