Content marketing zit duidelijk in de lift als alternatief voor de klassieke reclamecampagnes. Bij Bizidee zorgde een reeks openhartige verhalen van founders voor een piek in het aantal inschrijvingen voor de gelijknamige ‘Ondernemingsplanwedstrijd’. Directeur Philip Peeters deelt een aantal do’s en don’ts voor succesvolle content marketing. “Het is de ideale vorm van marketing om geloofwaardigheid op te bouwen. Maar je moet wel eerlijk, geduldig en bescheiden zijn om je content marketing-aanpak te doen slagen.”
Bizidee is vooral bekend van de jaarlijkse ‘Ondernemingsplanwedstrijd’ die het al zestien jaar lang organiseert. De organisatie wil toekomstige ondernemers inspireren om de stap te wagen, maar ze wil hen ook informeren en ondersteunen. De Nachten van de Inspiratie die Bizidee organiseert, zijn een combinatie van keynotes van ondernemers en van praktische sessies die de beginnende ondernemers helpen om hun idee in een businessplan te gieten.
Om de ‘Ondernemingsplanwedstrijd’ te promoten, zette Bizidee vooral in op klassieke campagnes. “Maar vorig jaar hebben we onze traditionele radiocampagne geschrapt. We hebben ons budget volledig geheroriënteerd naar content marketing op digitale media als Bloovi. Dat was geen keuze tégen radio. Maar we zijn Coca-Cola niet, we zijn een non-profitorganisatie met een beperkt budget. We moeten dus keuzes maken met ons marketingbudget.”
Een advertentie is in your face. Content marketing is subtieler en op termijn dus ook geloofwaardiger. Je deelt informatie, je deelt je expertise, je deelt je kennis.
“Reclame is als een verkeersdrempel: vervelend, maar het wérkt wel. Om zichtbaarheid te creëren, hebben advertenties en spotjes op radio of tv nog altijd hun nut. Maar ze werken toch vooral om mensen te overtuigen die al van plan waren om een aankoop te doen. Een advertentie voor automerk X zal consumenten niet overtuigen om plots een wagen te gaan kopen. Maar voor de mensen die al beslist hebben dat ze een nieuwe wagen nodig hebben, kan die advertentie wel het verschil maken met merk Y.”
Lezer zélf laten oordelen
Om (toekomstige) ondernemers te inspireren en te informeren, is content marketing volgens Philip Peeters het uitgelezen instrument. “Content marketing creëert ook zichtbaarheid, maar voegt daar vooral een laag geloofwaardigheid aan toe. Een advertentie is in your face. Het is toch nog altijd een beetje uitschreeuwen hoe goed je merk wel is. Content marketing is subtieler en op termijn dus ook geloofwaardiger. Je deelt informatie, je deelt je expertise, je deelt je kennis. En je laat de lezer of de kijker zélf oordelen.”
“We hebben ervoor gekozen om in de artikels op Bloovi de echte ervaringsdeskundigen aan het woord te laten. We brengen de verhalen van mensen die zélf een bedrijf hebben opgericht. Nooit zullen we een CEO naar voor schuiven, of iemand die het familiebedrijf heeft overgenomen. De verhalen van de mensen die van nul begonnen zijn, die van niets een onderneming uit de grond hebben gestampt, daar hebben toekomstige ondernemers echt iets aan.”
Keuze van het medium
Bedrijven die ook aan content marketing willen doen, moeten volgens Peeters met een aantal dingen rekening houden. “De keuze van het medium is natuurlijk cruciaal. Je moet aanwezig zijn waar je doelgroep aanwezig is. Daarom is Bloovi voor Bizidee een ideaal platform. Hun bezoekers komen uit verschillende werelden, maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze gefascineerd zijn door ondernemerschap in al zijn facetten. Ofwel zijn het al ondernemers, ofwel is de zin om te ondernemen minstens latent aanwezig. Daar spelen wij op in. Met verhalen die de ondernemersspirit verder aanwakkeren, maar ook met heel concrete tips en tricks die hen helpen om (betere) ondernemers te worden.”
Content marketing vraagt geduld, is langetermijndenken en moet altijd deel uitmaken van een grotere, langdurige campagne.
“Bij content marketing is het ook belangrijk om je aan te passen aan het platform dat je gebruikt. Je content mag niet als een tang op een varken staan, want dan haken lezers af. Wij leveren de ondernemers aan, maar ze worden geïnterviewd door een storyteller van Bloovi. Dat is de beste garantie om het DNA van Bloovi en de juiste tone of voice te bewaken. Zo krijg je de beste resultaten met content marketing.”
Geduld en langetermijndenken
Content marketing vraagt ook geduld, benadrukt Philip Peeters. “Het is langetermijndenken. Je mag van één artikel geen wonderen verwachten op korte termijn. Zoiets moet altijd deel uitmaken van een grotere, langdurige campagne. Ondernemen is heel breed. De ondernemers die we naar voor schuiven – op onze keynotes en in de artikels op Bloovi – hebben allemaal een ander verhaal. Dieter Penninckx heeft met FNG Group een echt mode-imperium uitgebouwd (zie het eerder verschenen artikel). Bieke Van Gorp heeft met FibriCheck waanzinnig innovatieve technologie ontwikkeld en staat op het punt om de wereld te veroveren. Natalie Vanderick wil met I Just Love Breakfast artisanale kwaliteit leveren en op een sociale manier ondernemen. Ook als dat betekent dat ze wat rustiger groeit.”
“Dat zijn drie totaal uiteenlopende verhalen, die tonen hoe breed ondernemen kan gaan. Maar ze hebben wel één gemene deler: de passie voor ondernemen verbindt hen. Het zijn drie gedreven mensen, ondernemers pur sang die elk op hun manier bezeten zijn van het ondernemerschap.”
Eerlijk duurt het langst
Openheid en eerlijkheid zijn belangrijk bij content marketing, vindt Philip Peeters. “We belichten de successen, maar ook de mislukkingen. We vertellen de onverbloemde waarheid dat ondernemen onvermijdelijk een verhaal van ups en downs is. Van hoge pieken en diepe dalen. Ondernemen is fantastisch, maar het is ook keihard werken en het gaat gepaard met onzekerheid. Als je geloofwaardigheid wil krijgen als organisatie die ondernemers ondersteunt, moet je het volledige plaatje tonen.”
“In al onze verhalen gaan de ondernemers die keerzijde van de medaille niet uit de weg. Ze botsen onderweg al eens keihard tegen de muur, dat steken ze ook niet weg. Natalie Vanderick had het niet toevallig over haar ‘shitlist’.”
Ultieme doel bereikt
Nog een laatste pijler voor succesvolle content marketing is dat bedrijven en organisaties zich bescheiden moeten opstellen. “Bizidee wordt uiteraard vermeld – en we versterken onze artikels ook steeds visueel – maar de ondernemers die we aan het woord laten, krijgen in de artikels meer aandacht dan ons merk. Wij blijven een beetje op de achtergrond, de ondernemers zijn de sterren.”
“Dat vraagt een aanpassing voor merken. Ze willen zichtbaar zijn. Maar een te sterke branding ondermijnt je geloofwaardigheid. Het is een evenwicht vinden, nadenken wat je wil bereiken? Waar ligt de focus? Op zichtbaarheid en naamsbekendheid, of op geloofwaardigheid? Op de korte termijn of op de lange termijn?”
“Met een goed doordachte content marketing-strategie op Bloovi hebben we gezorgd voor méér inschrijvingen voor onze ondernemerswedstrijd en voor meer volk op onze Nachten van de Inspiratie. Wel is het aantal clicks op onze eigen website afgenomen. Wat op zich niet is erg, want traffic building was de missie niet. Bezoekers van Bloovi worden rechtstreeks – zonder tussenstap – naar de site geleid waar ze zich kunnen registreren. En dat werkt, want het aantal inschrijvingen nam gevoelig toe. Ons ultieme doel is dus bereikt dankzij een content marketing-aanpak.”
Wil jij ook weten hoe Bloovi jouw bedrijf kan helpen met content marketing?
Neem dan contact met ons op.