De laatste jaren zien we een explosie van SaaS-oplossingen die het gemakkelijk en goedkoop maken om zelf een webshop te bouwen. Maar Bastiaan Phlips, verantwoordelijk voor de e-commerce oplossingen bij CCV, ziet dat de meeste klanten die opdracht toch nog altijd uitbesteden. “Op korte termijn bespaar je misschien geld door zelf een webshop te bouwen. Maar als je weet dat elke seconde downtime of elke mislukte transactie je massa’s geld kan kosten, kan die besparing ook een boemerang zijn.”
In ons land is CCV de nummer twee in betaalterminals. De link naar online transacties was volgens Bastiaan Phlips een logische stap. “We hebben een eigen PSP (payment service provider) gebouwd voor online betalingen. Daarnaast hebben we een succesvol Nederlands webshopplatform overgenomen, een 100% e-commerce platform waar klanten zelf een webshop op kunnen bouwen of er één kunnen laten bouwen door ons gespecialiseerd team. De meerderheid besteedt die opdracht toch nog altijd uit. Over het prijskaartje leven nog veel misverstanden. Klanten verwachten zich aan een factuur van 10.000 euro, maar dat hoeft niet altijd zo duur te zijn. Vanaf bijvoorbeeld 3.000 euro kan je al een uitstekende webshop lanceren.”
“Waarom shoppen mensen online? Gemak en tijdsgebrek zijn de belangrijkste argumenten, het gaat gewoon veel sneller dan een verplaatsing naar de winkel. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het bouwen van een webshop. Ja, je bespaart geld door zelf een webshop te bouwen. Maar dat is wel tijd die je niet kan besteden aan je producten, aan je marketing en sales. Als je een afspraak bij een prospect schrapt om aan je webshop te werken, verlies je misschien meer geld dan wanneer je die webshop hebt uitbesteed.”
“Naast tijd is ook een gebrek aan kennis voor veel ondernemers nog een struikelblok. Een webshop online krijgen, is op zich relatief eenvoudig. Maar dan hebben we het nog niet gehad over de user experience, omnichannel, SSL-certificaten, SEO en SEA, gevonden worden op Google, de juridische aspecten,… Wat is de kost van een webshop die niet goed werkt? Of van een boete omdat je juridisch niet in orde bent?”
Webshopbouwer en betaalprovider
CCV wil zich van de concurrentie onderscheiden door de combinatie van webshops en online betaaloplossingen, benadrukt Bastiaan Phlips. “Als je een webshop bouwt via een van de vele beschikbare SaaS-oplossingen heb je nog geen oplossing voor je betalingen. Je moet dus ook nog eens een contract afsluiten met een andere partij. Die online betalingen in een webshop integreren, is meestal complexer dan het opzetten van de webshop zelf.”
Het is cruciaal voor een goed draaiende webshop dat de hele flow – van producten zoeken en bekijken, tot en met de betaling – zo vlot mogelijk verloopt.
“Bij veel webshops is dat nog altijd een bottleneck. Je hebt vanalles besteld, je wil afrekenen en dan, helemaal op het einde, heb je plots zo’n kaartlezer van je bank nodig om je elektronische betaling te bevestigen. Het bakje is dan vaak net spoorloos verdwenen, waardoor je betaling verloopt en je helemaal opnieuw kan beginnen. Het is cruciaal voor een goed draaiende webshop dat de hele flow – van producten zoeken en bekijken, tot en met de betaling – zo vlot mogelijk verloopt. Om de conversie zo hoog mogelijk te houden, en dat is toch het ultieme doel van elke webshopbouwer, mag je géén moeilijke check-outs hebben. Idealiter streef je zelfs een one-step-check-out.”
Parallelle belangen
De twee petjes van CCV zijn volgens Phlips ook een extra stok achter de deur voor de klant.
“Wij halen inkomsten uit de transacties van onze klanten. Hoe meer online transacties, hoe meer inkomsten voor ons. Onze belangen lopen parallel. We hebben er dus alle baat bij om webshops te bouwen die goed draaien en die de verkoop aanzwengelen. En we hebben er baat bij om elke seconde downtime te vermijden. Als de kassa niet werkt, gaan veel klanten ook niet braafjes in de winkel blijven wachten tot je die weer aan de praat hebt gekregen. Zo is dat ook bij webshops. Keuze genoeg voor de klant om ergens anders te gaan shoppen.”
“Dubbele providers zorgen voor dubbel zo veel tijdverlies bij problemen. Als een transactie mislukt, kan de oorzaak bij de webshop zelf of bij het betaalplatform liggen. Dat is dus twee keer bellen of chatten met de support, die vaak nog eens aan de andere kant van de wereld zit en zich niet zal haasten voor een kleine Belgische speler. Als de shop én de betalingen allebei bij dezelfde provider zitten, dichtbij huis, kan die dat veel sneller uitpluizen. En rechtzetten.”
Van offline naar online naar offline
Bastiaan Phlips ziet het belang van e-commerce de komende jaren alleen maar verder toenemen. “70 procent van de mensen informeert zich op het internet voor ze iets kopen, 60 procent koopt geregeld online. Dan weet je dat je als retailer – groot of klein – onmogelijk nog kan achterblijven. In België is die inhaalbeweging nog volop bezig. Veel klanten zijn offline spelers die beseffen dat ze zich moeten haasten om nog mee op de trein van de e-commerce te springen.”
Hoe meer verkoopkanalen je klanten aanbiedt, hoe groter de kans dat ze iets bij jou zullen kopen.
“Maar in Nederland zien we al een andere beweging. Daar zien we meer en meer pure webshops die nu ook fysieke winkels openen. Ze hebben online naam gemaakt en willen die nu ook in de offline wereld verzilveren. De webshop en de fysieke winkel zijn dan elkaars etalage. Het is ook simpele wiskunde: hoe meer verkoopkanalen je klanten aanbiedt, hoe groter de kans dat ze iets bij jou zullen kopen. België was sowieso iets trager met e-commerce, maar ik ben er zeker van dat we hier de komende jaren net dezelfde evolutie zullen zien.”
Wil jij ook jouw conversies vergroten door een one-stop checkout? Neem dan snel een kijkje op de website van CCV en ontdek hoe.