Start-ups en scale-ups zijn als drones: klein, snel, wendbaar, maar met een beperkte slagkracht. Corporates lijken dan weer op jumbojets: groot en log, maar ze vliegen wel enorm hoog en ver. De kruisbestuiving tussen beiden verzoent het beste van twee werelden. Corporate venturing kan volgens Bart Walterus, partner bij KPMG en jurylid bij de tweede editie van de Bizon Award, een turbo zetten op innovatie. Maar hij heeft nog wel een waarschuwing in petto voor de corporates. “Corporate venturing draait om cocreatie. Ze moeten start-ups en scale-ups omarmen, maar zeker niet verstikken.”

Of het nu bij een bank, een media of telecom speler is, mature ondernemingen staan volgens Walterus voor gigantische uitdagingen. “Niet alleen hun producten en diensten worden uitgedaagd, ook hun hele bedrijfsmodel staat onder druk. Dat is heel erg duidelijk naar boven gekomen in de bank en automotive sector, maar geen enkele branche ontsnapt aan de disruptie. Bedrijven en organisaties moeten continu innoveren, veel sneller dan ze gewoon zijn.

“Het probleem is dat ze innovatie nog te vaak zien als één van de vele werkdomeinen binnen het bedrijf. Een innovatiemanager aanwerven of een innovatiedepartement in het leven roepen, en de innovatie zal wel vanzelf komen. Zo werkt het niet. Misschien zelfs nog meer dan met producten of diensten, heeft innovatie ook te maken met bedrijfscultuur. Als één afdeling continu zit te innoveren en de medewerkers in de rest van het bedrijf gewoon door blijven werken zoals ze dat al tientallen jaren doen, zal de impact beperkt zijn.”

Corporate venturing brengt een nieuwe wereld binnen, die de status quo in vraag stelt en uitdaagt

Cultuur beweeglijker maken

Walterus maakt de vergelijking met de luchtvaartwereld. “Start-ups en scale-ups zijn sportvliegtuigjes of soms zelfs drones. Ze zijn klein, maar ze zijn ook snel en wendbaar. Ze kunnen overal opstijgen en landen, zelfs op gras als er geen asfalt in de buurt is. Maar ze hebben ook een beperkt bereik, en er is niet veel plaats aan boord. Soms durven ze zoals Icarus al eens té dicht bij de zon te vliegen. Dan storten ze neer.”

Bart Walterus, parnter KPMG (links)

 

“Corporates zijn Airbussen of Boeings. Ze zijn groot en soms wat log, ze hebben veel plaats nodig om van de grond te komen, ze zijn weinig wendbaar. Maar ze kunnen duizenden kilometers ver vliegen, ze kunnen veel passagiers en veel goederen vervoeren, en ze geraken veel dichter bij de zon zonder te crashen.”

Corporate venturing is de kruisbestuiving tussen drones en jumbojets. Start-ups en scale-ups hebben geen diepe zakken. Ze profiteren van de slagkracht van de corporates: van hun infrastructuur, hun productiecapaciteit, hun internationaal distributie- en verkoopnetwerk, hun salesmachine, hun marketingkanalen, hun massa data, hun financiële power natuurlijk. De corporates doen dan weer hun voordeel met de snelheid en de wendbaarheid van de start-ups en scale-ups. Zo kunnen ze veel sneller innoveren. En nog veel belangrijker: ze kunnen continu blijven innoveren omdat die start-ups en scale-ups hun cultuur ook veel beweeglijker maken.”

Start-ups omarmen, maar niet verstikken

“Goede corporate venturing, die ook echt tot duurzame innovatie leidt, is altijd co-creatie”, benadrukt Walterus. “Je innovatie volledig uitbesteden aan een start-up, dat is geen corporate venturing. Alle partners moeten skin in the game hebben.”

Corporates moeten start-ups en scale-ups omarmen, maar mogen ze ook niet verstikken. De founders van start-ups hebben vaak dat pad gekozen omdat ze zichzelf vooral niét in een corporate omgeving zagen functioneren. Sleur hen daar dan ook niet binnen. Laat hen in hun natuurlijke habitat, bombardeer hen niet met regeltjes en formaliteiten. Geef ze voldoende speelruimte. Versnel de innovatie, rem ze niet af.”

Corporates kunnen hun schaal en slagkracht ten dienste stellen zodat de start-ups en de scale-ups kunnen doen waar ze goed in zijn: verfrissende ideeën bedenken

“Eigenlijk komt het erop neer dat de corporate de start-up of de scale-up moet ontzorgen. Start-ups werken vandaag in complexe omgevingen. Zowat élke sector is vandaag steeds sterker gereguleerd. Corporates kennen de weg in dat kluwen, ze kunnen de start-up of de scale-up bij de hand nemen. Patenten, contacten in verre exotische markten, financiële analyses,… Dat zijn typisch het soort dingen waar KPMG jonge ondernemingen mee helpt. Corporates kunnen hun schaal en slagkracht ten dienste stellen zodat de start-ups en de scale-ups kunnen doen waar ze goed in zijn: verfrissende ideeën bedenken. Zonder show stoppers.”

Schitterend rekruteringsargument

Corporate venturing hoeft zich voor corporates niet te beperken tot co-creatie met bestaande start-ups of scale-ups, verduidelijkt Walterus. “Ze kunnen ook hun eigen personeel stimuleren om met ideeën te komen. Een vrijblijvende oproep volstaat wel niet, je moet echt een structuur opzetten die dat soort entrepreneurship aanmoedigt én ondersteunt. De mensen met de beste ideeën kan je bijvoorbeeld parttime – of tijdelijk fulltime – vrijstellen om een eigen start-up op te bouwen. Een drone die naast de Boeing vliegt.

Bizon awards 2018

“Mooi meegenomen nu bedrijven volop verwikkeld zijn in een war for talent: het is ook een schitterend rekruteringsargument als medewerkers de kans krijgen om – met de ondersteuning van de corporate – een eigen start-up te lanceren. Als je als innovatie écht wil omhelzen, moet je er ook ruimte voor durven maken en je medewerkers voldoende vrijheid durven geven. Alleen in zo’n cultuur borrelen innovatieve ideeën op.”

Middelgrote ondernemingen springen mee op de trein

Bizidee en KPMG gaan voor de tweede keer op zoek naar de Bizon, de sterkste corporate venturing cases. Walterus was naar eigen zeggen aangenaam verrast door de kwaliteit van de inzendingen voor de eerste editie. “Grote bedrijven hebben corporate venturing al even ontdekt. Ze schuimen de markt af naar start-ups en scale-ups met potentieel, die ook al kunnen aantonen dat hun oplossing getest is en echt wérkt. We zien dat in alle sectoren, van de banken en de telecom tot energie en zeker ook healthcare”

Of het nu om een gigantische corporate gaat, of om een kleine kmo: elk bedrijf moet oppassen dat het niet inslaapt

“Wat opviel, was dat ook middelgrote ondernemingen naar corporate venturing grijpen. Ze hinken nog een beetje achterop, omdat ze natuurlijk niet altijd de ruimte en de middelen hebben om mensen vrij te maken. Maar ze beseffen evengoed dat ze hun innovatieve slagkracht moeten behouden, en ze zien dat start-ups en scale-ups hen daarbij kunnen helpen. Of het nu om een gigantische corporate gaat, of om een kleine kmo: elk bedrijf moet oppassen dat het niet inslaapt.”

Wil jij als corporate venture de 2de Bizon awards winnen? Dien dan je dossier in via deze link voor 15 oktober! Daarbovenop krijg je de kans om samen met Bizidee en groeispecialist Prof. Dr. Omar Mohout mee naar Londen te trekken voor een 3-daags business boostcamp.