Op 19 november 2020 vindt het allereerste E-commerce Managers Event plaats. Dat brengt dertig van de meest ervaren e-commerce managers van België samen volgens een uniek, virtueel concept. Hannelore Casteels, e-commerce manager bij Veritas, en Caroline Van den Borre, e-commerce manager ad interim bij Xandres, schreven zich meteen in: “Het wordt hoog tijd dat we van elkaar beginnen te leren.”

Wanneer op een zonnige vrijdagmiddag mijn Google Meet-scherm aanfloept, zie ik alleen maar lachende gezichten rond de tafel. Het zijn duidelijk geen sombere tijden voor de e-commercesector. “We mogen inderdaad niet klagen”, geeft Hannelore Casteels, e-commerce manager bij Veritas, toe. “Toen onze winkels tijdens de lockdown moesten sluiten, heeft onze webshop meteen een groot deel van die omzet overgenomen. Maar ook na de lockdown is die toevloed niet ingezakt. De voorbije maanden is er echt een nieuwe digitale revolutie ingezet in België. Onze e-commerce heeft momenteel een omzet die drie tot vier keer hoger is dan een jaar geleden.”

Hannelore Casteels, e-commerce manager bij Veritas

Ook consultant Caroline Van den Borre, momenteel e-commerce manager ad interim bij modemerk Xandres, klinkt tevreden: “Wij zijn tijdens de eerste golf in april en mei misschien iets minder snel gestart omdat de webshop van Xandres in het begin nog een vrij beperkte voorraad had. Het grootste deel van onze stock zat in onze winkels. Maar dat hebben we snel kunnen omdraaien. En vanaf dan was het een heel goede periode. De soldenperiode in augustus was wat e-commerce betreft zelfs een heus record. De online verkoop kan de impact van het Corona virus op de winkels nog niet helemaal compenseren, maar we hebben toch duidelijk veel meer mensen weten te bereiken.

3 jaar vooruitgang in zes maanden

Hannelore Casteels zag het e-commercepubliek bij Veritas ook veranderen: “We hebben een heel ander publiek weten te bereiken dat vroeger toch weigerachtig stond ten opzichte van e-commerce. Vooral oudere mensen hebben online shoppen nu opeens ontdekt. Ik denk dat we in België door COVID-19 makkelijk drie jaar vooruitgang hebben geboekt op vlak van digitale transformatie. Dat is natuurlijk fantastisch.”

De Belgische e-commercesector heeft de voorbije maanden eindelijk een inhaalbeweging gemaakt ten opzichte van onze noorderburen, waar online shoppen al veel langer is ingeburgerd

Toch zijn we er nog lang niet, waarschuwt Caroline Van den Borre: “De Belgische e-commercesector heeft de voorbije maanden eindelijk een inhaalbeweging gemaakt ten opzichte van onze noorderburen, waar online shoppen al veel langer is ingeburgerd. Maar die inhaalbeweging heeft zich vooral op consumentenvlak afgespeeld. Aan retailkant is er nog veel werk aan de winkel. Sommigen moeten nog starten, of gebruiken momenteel nog platformen die niet voldoende professioneel zijn.”

“Maar die retailers zijn vandaag wel allemaal flink wakker geschud over het belang van e-commerce”, vult Hannelore Casteels meteen aan. “Veel retailers gaan nu starten met een nieuw platform of hun strategie rond e-commerce herbekijken.”

Niet voor knikkebollers

De timing voor het E-commerce Managers Event, dat op 19 november 2020 voor het eerst plaatsvindt, kon dus niet beter vallen. Het evenement biedt plaats aan dertig Belgische e-commerce managers, die elkaar die dag om veiligheidsreden volledig virtueel zullen ontmoeten, op basis van een uniek concept van open spaces.

“Het is expliciet niet de bedoeling dat een persoon een voordracht geeft en anderen luisteren”, legt Caroline Van Den Borre uit. “Soms is dat wel interessant, maar in het merendeel van de gevallen zie je iedereen na een kwartiertje toch wat knikkebollen. Hier gaan we interactief thema’s die we volledig zelf kunnen bepalen bespreken in kleinere groepjes.

Caroline Van den Borre, momenteel e-commerce manager ad interim bij modemerk Xandres

“Het doet me heel erg aan de Agile manier van werken denken, waarbij je zelfsturende teams hebt die zelf de meest interessante topics op de agenda plaatsen. Bovendien heeft het event absoluut geen commerciële insteek. Vaak heb je van die events waar talloze sprekers verbonden blijken te zijn aan een bedrijf of oplossing, die dan natuurlijk hun oplossing aan de man of vrouw proberen te brengen. Dat is hier absoluut niet de bedoeling. Er is niet één spreker of moderator, maar wel allemaal e-commerce managers die hun persoonlijke ervaringen met elkaar uitwisselen.

De brave Belgen

Volgens Caroline Van den Borre is er veel behoefte aan die kennisdeling binnen de Belgische e-commercesector: “In België zitten we toch nog allemaal op ons eilandje. We zijn allemaal hard aan het werken aan ons eigen ding, maar zouden er zoveel winst uit halen als we af en toe vaker met elkaar kunnen praten om ervaringen uit te wisselen. Dat is wat dit evenement bij uitstek aanbiedt. Ik ben heel nieuwsgierig of dat in ons land zal aanslaan.”

In België zit iedereen nog op z’n eilandje. We zijn allemaal hard aan het werken aan ons eigen ding, maar zouden er zoveel winst uit halen als we af en toe vaker met elkaar kunnen praten om ervaringen uit te wisselen

Hannelore Casteels beaamt haar collega: “Wij Belgen blinken nu eenmaal niet uit in netwerken, we zijn eerder verlegen types. In Nederland is dat anders. Als ik in Nederland naar een event ga, sta ik na tien minuten al in een groep van twintig mensen. En meteen twintig e-mails in mijn mailbox. Wij zijn wat braver en stappen niet zo makkelijk op elkaar af. Daarom vind ik dit initiatief zo fantastisch. Het maakt netwerken veel laagdrempeliger.”

Eendracht maakt macht

Netwerken is wat er vandaag net ontbreekt in de e-commercesector, zegt Hannelore Casteels: “Ik heb een agency background, waar je met veel verschillende mensen samenwerkt. Toen ik e-commerce manager werd, merkte ik meteen dat ik heel weinig andere e-commerce managers kende, en dat er bovendien bitter weinig evenementen waren die dat soort ontmoetingen zouden kunnen bevorderen. Terwijl we elkaar net zoveel te vertellen hebben.”

“Er lopen bijvoorbeeld nogal wat cowboys rond in deze sector die veel beloven. Als wij als e-commerce managers meer contact met elkaar zouden hebben, kunnen we elkaar voor die partijen waarschuwen en de cowboys eindelijk uit de markt duwen. Het wordt hoog tijd dat we van elkaar beginnen te leren.

“Bovendien heb ik ook het gevoel dat wij ons als Belgische e-commercesector vandaag alsmaar moeten plooien naar de standaarden van grote spelers en marktplaatsen zoals Coolblue, bol.com, Zalando en Amazon”, voegt Caroline Van den Borre nog toe. “We mogen die best wel wat meer in vraag stellen. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om je regels op te leggen aan een verdeelde markt. Als we meer met elkaar in overleg gaan, kunnen we een veel sterkere stem hebben. Alleen al daarvoor kijk ik zo hard uit naar dit evenement.”


Ben jij een e-commerce manager en wil je op 19 november deelnemen aan het eerste E-Commerce Manager Event? Ontdek alle praktische informatie over dit virtuele panel hier en schrijf je snel in, want het aantal plaatsen is beperkt!