De toekomst is aan flexibiliteit, digitalisering en samenwerking, hebben veel ondernemingen op de harde manier geleerd de voorbije maanden. Laten het net ook de drie sleutelkenmerken zijn van de nieuwe generatie werknemers. “Het is geen toeval dat het de jonge talenten waren die ondernemingen hielpen om snel te schakelen”, zegt Karen Van der Aa, Managing Partner & Talent Architect bij consultancybedrijf First Floor. “De crisis liet hen toe om hun creativiteit in te zetten, verantwoordelijkheid op te nemen en opportuniteiten te creëren. Dat draai je niet meer terug. De toekomst is aan de high performers.”
Corona dwong ondernemingen om strategische doelstellingen, communicatieplannen, marketingbudgetten, employer branding en rekruteringsbeleid volledig om te gooien. De snelheid waarmee dat moest en kon gebeuren, legde in heel wat organisaties bloot wat de waarde is van de nieuwe generatie werknemers. Het waren vaak de jonge talenten die virtuele crisiscommunicatie uitrolden, online koffieklets met de collega’s op poten zetten, opportuniteiten zagen in de crisis en daarop inspeelden.
“De kenmerken van deze generatie - flexibiliteit, digital skills en samenwerking - vielen ineens samen met de realiteit”, zegt Karen Van Der Aa, Managing Partner bij First Floor dat high potentials in HR, marketing en employer branding matcht met organisaties en bedrijven op zoek naar jong geweld. “Bedrijven hebben al jaren de mond vol over flexibel werken, digitalisering en horizontale bedrijfsstructuren, maar dat bleef vaak wat oppervlakkig”, aldus Van Der Aa. “In de praktijk werken veel organisaties nog met lange vergaderingen, verplichte aanwezigheid op het werk en het uitprinten van powerpoints.”
Het coronavirus was in die zin een wake-up call, en bedrijven werden verplicht te improviseren en snel te schakelen. “Laat dat nu net dingen zijn waar high performers wild enthousiast van worden”, zegt Van Der Aa. “In heel wat bedrijven waren zij het die hun creativiteit inzetten, verantwoordelijkheid namen en samenwerkten om ideeën snel te realiseren.”
High performers
First Floor zag het vanop de eerste rij gebeuren. Hun consultants, stuk voor stuk zorgvuldig geselecteerd op nieuwsgierigheid, probleemoplossend vermogen, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheidszin en veranderingsbereidheid, namen een actieve rol op binnen de bedrijven waar ze aan het werk waren om het roer om te gooien. Er was marketing consultant Elisa Vanmeenen, die bij Makro de crisiscommunicatie mee vormgaf. En HR Consultant Nathalie Claeys, die bij Van Breda Risk & Benefits de extra workload en rekrutering mee heeft opgevangen.
Deze periode was voor ons en onze klanten een zoveelste bevestiging dat high potentials, mits de juiste begeleiding, high performers worden die enorme toegevoegde waarde leveren
“Deze periode was voor ons en onze klanten een zoveelste bevestiging dat high potentials, mits de juiste begeleiding, high performers worden die enorme toegevoegde waarde leveren”, aldus Van der Aa. First Floor maakt sinds 2018 de brug tussen de jonge generatie talenten en ondernemingen.
“We merkten bij jonge werknemers vaak de frustratie dat ze snel vooruit wilden, maar zich niet begrepen voelden bij hun werkgevers. Omgekeerd hadden bedrijven het moeilijk met het ongeduld, de onzekerheid en het ‘willen maar niet kunnen’ van hun jonge veelbelovende talenten”, legt Van der Aa uit. “Daaruit groeide het idee om jonge mensen op te leiden on the job, vanuit hun sterktes en afgestemd op hun noden. In die zin functioneren we als een talent accelerator.”
High wins
First Floor tekent voor zijn HR-, marketing- en employer branding consultants een intensief tweejarig traject uit, waarbij samenwerking, coaching en learning on the job centraal staan. Daarna staan ze professioneel stevig in hun schoenen, klaar om hun eigen weg gaan.
“Het is een aanpak waar alle partijen bij winnen. Bedrijven kunnen rekenen op ambitieuze jonge mensen die er volledig voor gaan, zonder dat je als onderneming tijd en energie hoeft te stoppen in coaching, intensieve begeleiding en opleiding. En consultants kunnen zich volop ontplooien binnen een veilige omgeving met de nodige ondersteuning. Ze leren op korte tijd heel veel bij, van First Floor’s coaching- en mentorsessies, van elkaar en van de verschillende werkervaringen die ze opdoen bij klanten en meenemen naar een volgend project.”
High speed
Eén van de kernwaarden van First Floor is kennisdeling. Niet alleen de consultants zelf ervaren het als een bron van groei, ook klanten appreciëren de uitgebreide skillset en vakoverschrijdende blik van de First Floor consultants. “Succesvolle bedrijven vertellen één verhaal, en integreren daarin HR, marketing en employer branding”, legt Van der Aa uit. “Dat doen wij ook. Onze HR consultants weten wat SEO en Google Studio is, en een marketing consultant weet wat de challenges van recruitment zijn. Het is heel mooi om te zien hoe onze consultants daar sinds het begin van de crisis van profiteren. Het laat hen toe om out of the box te denken, om verder te denken en doen.”
Als je het juiste talent in huis hebt, is het nu de tijd om hen de ruimte te geven om voluit te gaan en hen te laten openbloeien tot high performers
De lockdown was dan ook voor First Floor erg druk. “Via chat, mail en video conferencing wisselden we best practices en ervaringen uit, we hielpen elkaar met het oplossen van problemen, en brainstormden samen over nieuwe initiatieven voor onze klanten”, zegt Elisa Vanmeenen, marketing consultant bij First Floor. “Het is een grote meerwaarde om op elkaar te kunnen rekenen.”
High five
De crisis heeft digitalisering, flexibiliteit en samenwerking hoog op de agenda gezet bij veel bedrijven. Hoe stel je een online rekruteringsproces op? Hoe haal je uit de overload aan CV’s de echte high potentials? Hoe bouw je je merk online uit?
“Wie beter dan jonge talenten, die intuïtief flexibel zijn, nooit iets anders dan een digitale wereld hebben gekend, en van nature samenwerken, om daaraan mee te werken?”, stelt Van der Aa. “Als je het juiste talent in huis hebt, is het nu de tijd om hen de ruimte te geven om voluit te gaan en hen te laten openbloeien tot high performers.”
Download het ebook “Hoe maak je van een ‘high potential’ een ‘high performer’, inclusief stappenplan om het potentieel van jouw veelbelovende werknemers te verwezenlijken.